Ik ben op zoek naar een subwoofer en wil geen overlast veroorzaken.
Maakt het uit of de unit aan de voorkant, achterkant(muur sub) of onderkant geplaatst is?
Ik heb buren aan alle kanten.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zulke lage frequenties verspreiden zich naar alle kanten. Het maakt bij een subwoofer niet uit aan welke kant van de kast de speaker zit.
Wat wel kan helpen is om de kast op een dempingsmat of -doppen te zetten. Dan gaat de grond minder meetrillen.
De plaatsing van de speaker in de sub zelf maakt enigszins uit, maar daar heb je zelf geen keuze in (tenzij je de sub zelf bouwt)
De frequencyresponse van de diverse speakers is heel verschillend tussen een basreflex, front-firing, downfiring of gesloten sub. In de PA wereld zie je bv juist weer 'glijbaan'subs (die geven meer rendement. Kwaliteit is dan minder van belang)
Doel van de sub is ook verschillend: aanvulling op je fronts, een korte strakke bas of een enorme diepe dreun?
Plaatsing van de gehele sub zelf maakt ook nog uit. Zet je speaker ergens neer en loop eens rond. Op de ene plek hoor je amper bas, op de andere een diepe dreun, en op een andere plek weer een strakke kick.
Degelijke homecinemaspeakers hebben om die reden ook een hoop digitale systemen om de ruimte te corrigeren. Audyssey is een veelgebruikte techniek hiervoor. Met een meetmicrofoon kan de receiver zelf z'n setup kalibreren gebaseerd op de echte situatie waar het ding zich bevind.
Geen enkele woonkamer is hetzelfde. Een kale kamer met plavuizen klinkt bv heel anders dan hoogpolig tapijt met zware gordijen.
Doordreunen is contactgeluid, en dat beperk je met spikes en dat soort dingen. Maar naar mijn mening is een goede subwoofer beter dan een Blokker-ding met spikes proberen te redden. Een goede diepe bas hoeft niet door te dreunen, mits goed ontkoppeld.
Probleem is meestal de budgetsubwoofers icm mensen die de 'bonksubwoofers' mooi vinden klinken (de logitech setjes enz). Als je een keertje een goede Rel/SVS/Velodyne ofzo gehoord hebt dan begrijp je wel het verschil tussen boombox en subwoofer.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Is een sub met buren aan alle kansen sowieso wel een goed idee? Persoonlijk ben ik blij dat ik niet naast je woon 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Mijn uitgangspunt is:
als je de muziek uit de kamer nog in de gang kunt horen met de kamerdeur gesloten, dan is het te hard.
Wil je het luider, dan gebruik je een koptelefoon.
Te hard geluid is in alle gevallen slecht voor je oren.
Dat geluid gaat toch doordringen. Je buren vragen overlast meteen te melden en geen gekke dingen doen na 22;00 is een begin. Als ze kinderen of nachtdiensten hebben ga je ze niet blij maken.
Persoonlijk vind ik al dat cinema hifi geweld overdreven. Zeker als anderen moeten meegenieten.
Ik wacht met aanschaffen en ga bekijken of het isoleren van de luisterruimte een optie is.
Bedankt voor de reacties!
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Even uitgaande van het klassieke rollenpatroon... Ben je een alleenstaande man? Dan is een dipool-subwoofer wellicht wat voor je. Deel je het huishouden met een lieftallige dame? Forget what I said. 
Klassieke subwoofers (gesloten, basreflex, down firing, ...) stralen geluid uit in een bolvorm, in alle richtingen even hard. Een dipool daarentegen straalt de bas af in een "8" vorm, voor en achter de sub heb je bas, maar boven, onder en aan de zijkanten veel minder.
Hierdoor is de geluidsenergie die je in de ruimte straalt veel lager dan bij een klassieke sub. Je buren zijn je dankbaar, en bovendien heb je veel minder last van "staande golven", kamerresonanties die op bepaalde frequenties gedreun veroorzaken.
Ze hebben ook hun nadelen. Een dipool-sub is erg inefficiënt, het is een open systeem waarbij de woofer voornamelijk lucht tussen de voor- en achterkant staat te pompen. Daardoor wordt het snel nogal groot, formaat nachtkastje is het absolute minimum. Bovendien kan je zo'n dipool niet in een hoekje proppen, de "Wife Acceptance Factor" is dus best laag.
Een dipool-sub zal je ook niet uit de zetel blazen bij een stevige actiefilm zoals een klassieke dreundoos dat kan. Maar voor hoogstaande muziekweergave heb je een gortdroge bas nodig, dan gaat er niks boven een dipool!