draadloze schakelaar omvormen tot standby killer

Hoi,

Ik zeg maar vast dat ik heel weinig weet van elektronica, ik ben softwareprogrammeur maar het meeste dat ik gedaan heb met elektronica is wat dingen solderen als een voltageverlager (een 7808) of wat weerstanden...

Maar ik vraag me af hoe moeilijk het zou zijn om een zender (afstandsbediening) van een bepaald merk draadloze schakelaar (Goobay) om te bouwen in de behuizing van een kapotte ontvanger van dat merk (220V dus) zodanig dat hij de zender activeert van die afstandsbediening om een ándere ontvanger uit te schakelen zodra het "standby verbruik" van het gehele ding onder de zoveel watt (of ampere) komt.

Wat je dan zou krijgen, ik geef wel een plaatje:

https://hwimages3.beslist.net/beslist-images/35000/F300/000/020/932/20932025.jpg

Is twee van die dingen op elkaar waarvan dan de bovenste de "standby killer" is en de onderste de gewone functionerende schakelaar.

De afstandsbediening maak je open en je haalt het zendcircuit eruit.

Dat heeft blijkbaar 12V nodig maar je zou er een batterij in kunnen stoppen om het simpeler te maken, maar...

Het idee is dat als langer dan een paar seconden het stroomverbruik onder de zoveel watt komt dat dan de zender geactiveerd wordt met een van de knoppen van wat dan eerst de afstandsbediening was, zodanig dat de ontvanger die eronder zit uitgeschakeld wordt.

Ik kan de afstandsbediening die ik heb niet openmaken, er zitten 3-ster (wat het ook is) schroefjes in die ik nog niet open kan maken.

Wat ik dus nodig zou hebben is de 220V in met de 220V uit verbinden op zo'n manier dat de ampere gemeten wordt en als hij langer dan een paar seconden onder de zoveel watt zit (zeg onder de 5/220 = 23mA) dat hij dan de zender activeert. Dat is alles.

:).

Ik bedoelde ik kan de ontvanger niet openkrijgen, de afstandsbediening moet ik blijkbaar slopen, als ik er eentje gekocht heb.

Als de zender geactiveerd zou zijn zou de stroom uitgaan door de andere ontvanger dus het is feitelijk niet nodig dat hij kan onthouden of ie het signaal al verstuurd heeft en of er ingewikkelde dingen zijn gebeurd in de tussentijd, wat mij betreft activeert hij de zender voortdurend (als het zo werkt) hij wordt toch zelf uitgeschakeld.

Maar ik zou een ampere meter nodig hebben en een manier om een paar seconden te wachten, en het zou allemaal in een behuizing moeten passen van ca. 2x3x4cm (naast het stekkergedeelte zelf, het blok waar nu de ontvanger in zit is 2x3x4cm).

Hoe moeilijk zou het zijn?

Ik heb alleen in huis:
- soldeerbout
- signaaldraad maar niet voor 220V :p.
- wat weerstanden (ook van ca. 560 k?)

- nog wat voltageverlagers maar die staan vast op 8/9V geloof ik :p.

Dat is het ongeveer. Ik heb erg weinig kennis van elektronica behalve wat basiskennis van de middelbare school etc.

De bedoeling van het project (als ik het ga doen) is een monitor die piept in standby uit te zetten.

Mijn vraag is eigenlijk gewoon wat er ongveer voor benodigd zou zijn zodat ik kan weten of ik het kan.

Groetjes, Bart.

Overigens is de printplaat van de afstandsbediening waarschijnlijk langer dan wat er in de behuizing past van de ontvanger, dat kan het wel wat lastiger maken nog misschien...

De zender stuurt op 433.05 tot 434.79 MHz, hij kan maar 8 verschillende signalen versturen, ik weet niet of dat 8 verschillende frequenties zijn.

Het is radiografisch.

Groetjes, Bart.

evdweele

Overleden

Je bent softwareprogrammeur. Dan moet het niet zo moeilijk zijn om een stroomdiagram van de functionaliteiten op te stellen.
Het uitgebreide verhaal leidt alleen maar tot verwarring. Ik heb het nu 3 keer gelezen maar echt duidelijk is het nog steeds niet.
Het allereerste punt is, wat wil je er mee bereiken? Misschien zijn er eenvoudiger middelen om tot dat doel te komen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Wat is het nut daarvan?
(het standby verbruik van meeste moderne apparaten is lager of vergelijkbaar aan dat van zo'n remote switch, en als je er twee gebruikt wordt het alleen maar erger)
Zend frequentie is vaak hetzelfde, functies hangen van de modulatie af)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 19 april 2017 20:08:37 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De monitor piept, erg.

Dat had ik al gezegd.

Ja de monitor weggooien en een andere kopen is een simplere manier :p.

Wat zou er voor nodig zijn en hoe moeilijk zou het zijn?

Maar als je de transitie staten wilt weten.

A: ding staat uit, heeft geen voeding.

B: ding krijgt 220V.

A -> B: er hoeft niets te gebeuren.

Het apparaat wat er op staat aangesloten begint binnen een paar seconden ca. 20W te trekken.

In stand B:

- wattage onder de 5W: begin te tellen. --> stand C.

C:

- wattage boven de 5W: reset counter

Gaat terug naar stand B zegmaar.

- counter > 5 seconden: stuur signaal.

That's it.

Ik zou niet weten hoe je dat tellen en meten moest doen behalve door sampling. Stroom >5W: telcircuit staat uitgeschakeld. Stroom <5W, klok begint te lopen.

Als de klok op 5 seconden staat: stuur signaal.

Ja ik denk dat dat het makkelijkste zou zijn.

Onder de 5W zet je een circuit aan.

Boven de 5W staat dat uit.

Zodra het circuit aan staat begint er iets te tellen.
Als het tellen voltooid is stuur signaal.

Zodra het circuit uit staat vergeet het de staat weer.

Dat tellen zou natuurlijk ook kunnen door iets anders, bijvoorbeeld een ladingsopbouw of iets dergelijks.

evdweele

Overleden

Op 19 april 2017 20:19:57 schreef Xen:
De monitor piept, erg.

Dat had ik al gezegd.

Dat heb ik uit het warrige verhaal niet kunnen opmaken.
Als een monitor piept is ie kapot. Dan moet hij gerepareerd worden. Dan ga je niet allerlei onhaalbare toverkunsten uithalen om dat piepen te omzeilen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De bedoeling van het project (als ik het ga doen) is een monitor die piept in standby uit te zetten.

Mijn verhaal is helemaal niet warrig en vrij helder.

Repareren is niet mogelijk en zou duurder zijn dan een nieuwe monitor.

Je hoeft mij niet te vertellen wat ik met mijn leven moet doen, sorrie. Ik ga niet mijn hele hebben en houwen op internet zetten alleen maar omdat ik een vraag heb over een digitaal circuit.

De vraag is of het mogelijk is om een ampere meter aan te sluiten op 220V draad die een signaal genereert als het verbruik onder de 5W komt. Dit signaal zou een transistor kunnen aansturen die fungeert als switch voor een ander circuit. Dit andere circuit moet zodra het 5 seconden aan staat een zender activeren van een bestaande printplaat of iets dergelijks.

Ik vind het gewoon een leuk project als het zou kunnen.

De vraag is of het mogelijk is en wat voor componenten er voor nodig zouden zijn.

Ik weet niet of er kant en klaar componenten zijn die dit zouden kunnen of dat je daadwerkelijk een microcontroller nodig zou hebben die je zelf zou moeten programmeren. De bedoeling is natuurlijk om dat niet te doen, maar om iets kant en klaars te gebruiken, het liefst zelfs zonder digitale switch-techniek.

Maar ik weet niet of een ampère meter automatisch een microcontroller vereist, vandaar mijn vraag.

Er zijn overigens genoeg apparaten die piepen als ze in standby staan, of voedingsadapters die dat doen, in elk geval.

De adapter is gaan piepen van een TV waar ik nog garantie op heb. Deze monitor heb ik geen garantie op.

Ik vraag me af hoe je die monitor weer ingeschakeld denkt te krijgen. Zodra de standby-killer de stroomtoevoer heeft afgesloten is er geen verbruik meer waarop deze weer in kan schakelen. Dit zal handmatig moeten gebeuren.
Ik denk dat je beter af bent met een master-slave contactdoos. Deze heeft één uitgang waarvan het verbruik gemeten wordt en een aantal andere uitgangen die op basis van het verbruik op de eerste uitgang in- of uitgeschakeld worden. De drempel is instelbaar. Op de eerste sluit je je PC aan, op de andere de randapparatuur. Als de PC aangaat stijgt het verbruik op de eerste uitgang boven de drempel en worden de overige uitgangen ingeschakeld, bij uitschakelen van de PC gaat ook je randapparatuur weer uit.

bprosman

Golden Member

(het standby verbruik van meeste moderne apparaten is lager of vergelijkbaar aan dat van zo'n remote switch, en als je er twee gebruikt wordt het alleen maar erger)
Zend frequentie is vaak hetzelfde, functies hangen van de modulatie af)

Toch wel handig om naar het standby verbruik te kijken, afgelopen week hier in de huiskamer en op slaapkamer 's-nachts de TV's en bijbehorende "meuk" (xbox, switch, Horizon box, Hirschmann MOKA)uitgezet, bij elkaar toch zo'n 150 Watt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
leime

Golden Member

Op 19 april 2017 21:40:02 schreef Xen: Oh en computers gaan niet dood als er een veldje extra in de database verschijnt.

Dat de server dood gaat is ook niet het probleem. Een van de regels hier is dat het niet gewenst is meerder posts van dezelfde gebruiker na elkaar te hebben. Mee eens of oneens is niet interessant, het zijn regels en daar heb je je aan te houden.

Wat je wil is een vorm van netslave inderdaad, deze zijn kant en klaar te koop, maar hier staat een project met een aantal schema's. Deze schakelen aan de hand van een verbruiker (master) een andere verbruiker in of uit (slave). Maar dat is wel om te bouwen naar hetgeen jij wil, houd daarbij wel rekening met de opmerking van Hans60.

Groeten,
Emiel

evdweele

Overleden

Op 20 april 2017 09:43:51 schreef bprosman:
's-nachts de TV's en bijbehorende "meuk" (xbox, switch, Horizon box, Hirschmann MOKA)uitgezet, bij elkaar toch zo'n 150 Watt.

Dat is wel afschuwelijk veel ;(
Ik heb ongeveer datzelfde bij mij gemeten; TV, internetmodem/DECT-basisstation, ethernetswitch, satellietontvanger, dvd-speler, Popcorn mediaplayer. 271Wh per nacht, dat is plusminus 45 watt.

Het gaat de topicstarter overigens niet om het sluipverbruik, maar om een monitor die hinderlijk piept.
Dat de monitor dan gerepareerd moet worden gaat de TS buiten zijn voorstellingsvermogen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Vooral oudere apparatuur is in standby niet erg zuinig, men keek vroeger niet op een Wattje meer of minder... :)
(ik heb hier bijv. een Philips FR951 receiver staan, die gebruikt in standby nog steeds zo'n 28W, maar weinig minder als in normaal gebruik...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 19 april 2017 20:19:57 schreef Xen:
De monitor piept, erg.

Dat had ik al gezegd.

Ja de monitor weggooien en een andere kopen is een simplere manier :p.

Wat zou er voor nodig zijn en hoe moeilijk zou het zijn?

Een paar nieuwe elco's en/of een drupje lijm of nagellak op een spoel of trafo is denk ik de snelste en simpelste oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 19 april 2017 21:12:06 schreef Xen:
[...]

Je hoeft mij niet te vertellen wat ik met mijn leven moet doen, sorrie. Ik ga niet mijn hele hebben en houwen op internet zetten alleen maar omdat ik een vraag heb over een digitaal circuit.

De algemene inschatting is dat het veel meer moeite gaat kosten om de schakeling die je wilt te realiseren dan om het probleem direct bij de wortel aan te pakken. Dan krijg je het best passende advies.

Veel meer moeite is trouwens nogal optimistisch gesteld. Je wilt het simpelste deel van de schakeling hergebruiken en het ingewikkeldste deel 'from scratch' ontwikkelen, als leek, terwijl het om het meten en schakelen van netspanning gaat. Dan kun je beter een derdejaars electrostudent of hoger inhuren inplaats van te hopen op een terloops advies en dan een compleet uitgewerkte schakeling te ontvangen.

Kennelijk denk je een heel simpele vraag te hebben, anders zou je de reacties vast niet chagrijning gevonden hebben...

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 21 april 2017 09:18:09 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 april 2017 12:06:13 schreef maartenbakker:
[...]
Een paar nieuwe elco's en/of een drupje lijm of nagellak op een spoel of trafo is denk ik de snelste en simpelste oplossing.

Misschien, maar dan moet eerst die monitor helemaal open en heb ik geen computer meer ;-). Bovendien heb ik dat al eens geprobeerd bij een adaptertje die geluid maakte en dat hielp niets; bovendien zat die adapter al onder de witte lijm van binnen.

De kans dat het zou slagen is echt nihil. Ik gebruik al een afstandsbediening voor deze monitor sowieso, ik kan net zo goed zorgen dat hij automatisch uit gaat ;-). Ik zou ook niet weten welke elco's ik dan zou moeten vervangen en wanneer, en de kans dat het fout gaat is ook nog enorm. Ik kan beter aan iets externs werken waar geen risico aan vast zit.

Bovendien leer ik dan misschien het een en ander, maar goed.

Dus nogmaals: je hoeft mij niet te helpen aan een andere oplossing. Ja ik zou graag de monitor gerepareerd hebben, maar nee dat zit er niet in.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 21 april 2017 09:19:35 (48%)

Op 20 april 2017 12:09:28 schreef Xen:
[...]
@Hans60.

Daar is de afstandsbediening van de ontvanger voor. Maar nogmaals, dat is geen antwoord op de vraag, maar alleen een poging om je af te vragen of ik wel goed bezig ben in die zin.

Een master/slave doos gaat niet werken omdat de PC feitelijk niet uit staat, er is geen ander apparaat dat als master kan dienen voor dit apparaat. Hooguit zou ik de master-slave doos kunnen gebruiken om een ander appraat aan te schakelen maar dat kan ook niet, wat vervolgens de zender zou activeren om de ontvanger (switch) uit te schakelen waarop de master-slave doos staat aangesloten ;-). Maar dat kan ook niet zomaar.

Maar goed daar was ik al mee bekend, dank je wel.

Misschien kun je dezelfde afstandsbediening wel gewoon gebruiken om de monitor uit te schakelen als je klaar bent...
Je wilt iets volledig automatisch wat je tóch nog handmatig moet inschakelen.
't Zal wel aan mijn begrip van de definitie van 'logica' liggen dat ik dit niet helemaal snap...
Hoezo gaat de PC niet helemaal uit? Zoals ik al aangaf kun je de drempel waarbij de overige aansluitingen ingeschakeld worden instellen. Wanneer je deze zo afstelt dat de aansluitingen uitgeschakeld worden bij een PC 'in ruste' dan werkt dat toch gewoon? Werkte bij mij in ieder geval prima!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 21 april 2017 09:21:29 (28%)

Waarom neem je niet gewoon een relais dat je met je andere apparaten makkelijk kan schakelen.
Bijvoorbeeld output van een USB poort van een versterker/radio/homecinema = 5volt > relais laten schakelen.
Een PC heeft ook 12 volt, daar heb je helemaal veel relaisaanbod voor: PC aan, 12 volt aan, klik relais aan, monitor aan. Standy/sluipverbruik van een relais = 0,000W.
Je computer heeft toevallig niet nog een 230V uitgang?? dat zou helemaal makkelijk zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 21 april 2017 09:21:57 (50%)

bprosman

Golden Member

Neem dit als basis voor de standby killer (stroommeting).
http://en.elektronicastynus.be/projects/31/
Knoop de afstandsbediening aan de pic , evt kleine software aanpassing. Klaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 21 april 2017 09:16:40 (58%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
leime

Golden Member

Wat ben je nodig:
- Microcontroller, ik zou een arduino nano pakken.
- Solid-state relais
- Stroomtrafo
- Opampje misschien
- Handje vol weerstanden, condensatoren, elco's en zenerdiodes
- Voeding (geschakelde module is het kleinst)
- Spanningsregelaar voor de arduino nano
- Knopje voor het inschakelen

Is het moeilijk?
Programmeren van de nano gaat je als programmeur vast lukken (kan in C). Aan elkaar knopen van de onderdelen weet ik niet. Vind ik niet moeilijk, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Met wat googlen kun je een heel eind komen.

Op 20 april 2017 16:11:30 schreef bprosman:
[...]
Meer dan je denkt misschien ;)

Neem dit als basis voor de standby killer (stroommeting).
http://en.elektronicastynus.be/projects/31/
Knoop de afstandsbediening aan de pic , evt kleine software aanpassing. Klaar.

Oh alright. Dat ziet er al een heel stuk simpeler uit!!

Wat is een PIC, een programmable integrated circuit? Ik zie dat het een chip is van MicroChip maar ik kan hem even niet terugvinden op het bord.

Ik neem aan dat je die code in een CMOS chip brengt ofzo en dat het dan werkt met die controller? Sorrie voor luiheid misschien, googlen leverde even niet zo veel op.

Op 20 april 2017 16:49:19 schreef leime:
Wat ben je nodig:
- Microcontroller, ik zou een arduino nano pakken.
- Solid-state relais
- Stroomtrafo
- Opampje misschien
- Handje vol weerstanden, condensatoren, elco's en zenerdiodes
- Voeding (geschakelde module is het kleinst)
- Spanningsregelaar voor de arduino nano
- Knopje voor het inschakelen

Ik ging zeggen tegen bprosman, ik heb geen relais nodig toch?

Dat grote ding op die afbeelding van hem is de relais, de Gordon GB663, maar ik probeer geen AC mains te switchen maar een 12V zendertje.

(Vooral dat dat boardje niet in de behuizing past lijkt me lastig trouwens, van die afstandsbediening overigens bedoel ik).

Ik heb die 220V -> 12V dingen gezien die je op een printplaat kunt plaatsen en die zijn nog behoorlijk groot!

Bedoel je dat met een modulaire voeding, Leime?

Heb ik echt een trafo nodig? Kan ik niet een shunt weerstand gebruiken om wat lokale spanning op te wekken? Is een trafo alleen om aan een lagere spanning te komen? Ik denk dat ik 12V nodig heb voor die zender.

Dus ik denk dat ik wel een trafo of zoiets dergelijks nodig heb voor die 12V.

GJ_

Moderator

Ik ga morgen eens uitvinden wat ik van dit topic denk. Voor nu lijkt het me handig voor iedereen om even af te zien van commentaren en onaardigheden.