Champion 30 gitaarversterker

Beste mensen, van een collega deze versterker ter reparatie gekregen.
Nu is dit een model voor 120 v. Deze heeft toch een tijd gewerkt op 230v zegt ie.

Maar goed, nu dus niet meer. Ik heb de trafo secundair los gehaalt en met een lamp ipv de zekering de trafo getest. Deze geeft wel spanning alleen de 60 watt lamp blijft vol branden. Conclusie trafo overleden.

Punt 2 het eindtrap ic de tda1514a ligt bijna in tweeen ook kapot dus.

Nu wil ik het voorversterker deel testen alleen heb ik geen gitaar tot mijn beschikking. Ik heb als ingang een fm tuner gebruikt.
Het signaal wat normaal de eindtrap ingaat heb ik op een losse hifi versterker aangesloten, het geluid bromt en krast vreselijk.
Wat is normaal de output van een gitaar, hoeveel millivolt?

Hier het schema: https://elektrotanya.com/fender_champion-30_sch.pdf/download.html

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 28 mei 2017 16:14:48 (0%)

Fordman
pa3gws

Golden Member

Als hij inderdaad een poosje op 230 Volt heeft gestaan is de voeding spanning flink hoger geweest.
En waarschijnlijk zijn de opamp's daar door ook overleden.
Er zitten er slechts 5 in ik zou voor de zekerheid die vervangen en de twee 15 Volt zeners in de voeding ook.
Overigens test ik een gitaar amp altijd met een signaal op line niveau.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Niveau van een gitaar? Geen idee. hangt ervan af of je "plukt" of erop staat te rammen. denk gewoon line niveau.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ga maar uit van 100mV~ eff, maar met een ruime marge. Ook de impedantie durft erg variëren, niet in het minst door de (veelal erg primitieve) regelingen die in het instrument zijn ingebouwd. Een redelijk hoogimpedante versterkeringang is dan ook aan te bevelen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Dat hangt een beetje van het element af.
Een Gibson humbucker geeft veel meer signaal af dan een Fender single coil zoals in een Telecaster.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Er zitten ook nog 2 fetjes in, zouden die het overleeft kunnen hebben? De zenerdiodes zijn nog goed.

Fordman
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Hubie: jawel, erg veel verschil, daarom dat ik die ruime marge wilde aanbevelen. Het lijkt mij dat 100 mV~ eff. het minste van het minste is dat een instrumentversterker moet aankunnen. Maar er zullen allicht ook wel instrumenten zijn die nooit meer dan 20 mV produceren.

Niet voor niks begint de betere instrumentversterker met een "gain" of "sensitivity", die de tegenkoppeling regelt van de ingangstrap. Al de rest komt later.

@Fuzzbass, niks toe te voegen? ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 21 mei 2017 19:20:42 schreef Oane:
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Er zitten ook nog 2 fetjes in, zouden die het overleeft kunnen hebben? De zenerdiodes zijn nog goed.

Die kan je doormeten maar ik denk niet dat ze kapot zijn. Die worden gebruikt als audio switch. Als er een nieuwe trafo en TDA IC inzit merk je het vanzelf. (defect of niet)

pa3gws

Golden Member

Als de zeners nog goed zijn dan zullen de opampjes het ook wel hebben overleeft.
Dus inderdaad alleen trafo en TDA vervangen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb voor de zekerheid toch verse opampjes besteld.
Zou het zo kunnen zijn dat de trafo verzadigd raakt bij een te hoge stroom secundair en daardoor de spanning inzakt?

Ik kan mij anders niet voorstellen dat het ding een tijd gewerkt heeft aan de 230 volt

Fordman
RAAF12

Golden Member

Vermoedelijk zit er in de primaire wikkeling een kortgesloten winding(en) die aan elkaar zijn gaan bakken. Blijkbaar geen soort van beveiliging. Maar aansluitfouten zijn Fender natuurlijk niet te verwijten.

Er is ook een weerstand hoogohmig geworden. R73 er staat bij fr47 2w. Fr staat voor fire resistant?

Fordman
RAAF12

Golden Member

Yep ook wel non-flammable genoemd. Die zitten in een keramisch jasje. Elco's zijn nog goed? Die hebben ook een optater gehad tijdens de 230V i.p.v. 120V mishandeling...

De lak wordt op deze manier we duurder dan de brief. Gisteren het eindtrap ic vervangen, waarbij wrs ergens sluiting gemaakt want ik had opeens een verbinding tussen pin 5 en 6 ?. Dit is de uitgang en een van de voedingrails pff.

Fordman
RAAF12

Golden Member

Dat is pech hebben, maar het is wel een echte Fender versterker ? :-)

Idd pech, want mijn 2de tda1514a is ook weer doorgebrand ??.

Ik begrijp er niets meer van. Alle weerstanden en andere componenten gecontroleerd. Elco's gemeten op sluiting.

Als ik in het datasheet van de http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/philips/TDA1514.pdf kijk, zie ik op op pin 2-3 een spanning van 0,9' tot 4,5 volt.

Bij de fender heb ik gemeten zonder ic en stond er 27 volt op. Maar ja klopt wel volgens schema, weerstand vanaf de pluslijn van 330k.

Het enige wat ik nu nog weet is om de elco's eruit te halen en door te meten. Iemand nog tips?

Heb er heel weinig trek in om weer een ic door te laten bramden, laat staan de tijd die het kost om te vervangen pff.

Fordman
RAAF12

Golden Member

Inderdaad alle componenten checken, die elco's ook op capaciteit. Bij overspanning kan er veel kapot gaan. Als beveiliging even tijdelijk 2 lampen in serie met de + en - 27V zetten voordat de nieuwe TDA erin zit en de ?aansluit...

Wat voor lampjes moet ik aan denken Raaf? Een bepaalde spanning en welk vermogen?

Fordman

De voedingselco's gecontroleerd, beide nog rond de 2200 uF. Ook alle elco's gecheckt rond de TDA, ook niets kapot te vinden.
Hier loop ik wel een beetje vast. Het lijkt bijna wel of het schema niet matcht met de TDA. En ik heb toch echt de Tda1514a erin gezet.

Fordman
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Op 3 juni 2017 22:48:46 schreef Oane:
Wat voor lampjes moet ik aan denken Raaf? Een bepaalde spanning en welk vermogen?

Ik doe 60W 230V. Maar iets hoger kan ook, bijv. 100W.
Je hebt het A type van de TDA1514? De Vmax is + en - 30V. Er staat in het Fender schema een opmerking dat het schema bij een printreeks nummer hoort. Klopt dat?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 4 juni 2017 12:00:41 (15%)

Ik zat net nog wat circuits met de 1415a te bekijken. Bij een schema stond als opmerking, dat de voedingspanning maximaal +27,5 en -27,5 volt mag zijn.
Bij mij is de spanning 28,5 volt, zou dit het ic de nek om kunnen draaien!

Ik heb een trafo besteld van 100va 2x20 volt, echter, bij geen belasting komt hier al 22 volt uit.
Na gelijkrichting en afvlakking zit ik al richting de 30 volt.,

Om de spanning iets te laten zakken, heb ik een paar diodes in serie in de voedingslijnen gezet.

Maar mogelijk is de spanning toch te hoog geweest voor de tda?

Fordman

Mede door het lezen van deze berichten https://dandini.wordpress.com/2010/10/22/marshall-guitar-amp-tda1514a-…

Was ik beetje klaar met de originele eindtrap, welke dus blijkbaar als fake worden verkocht, die ik niet aan de praat kon krijgen dus heb ik besloten om als vervanger de lm3886 er in te zetten.

Werkt goed op een zwakke brom na. Het is echt zo'n 50 hz brom. Later maar eens met een scoop de voedingslijnen checken.

[Bericht gewijzigd door Oane op dinsdag 20 juni 2017 21:54:23 (25%)

Fordman