Logo8 PT100 instellingen

Hallo

Ik heb met een temperatuurregeling gebouwd op een zwembad.
echter verspringt de waarde achter de komma continu 0,3°C.

Huidige:
AI3/AMP verspringt constant van 283 naar 285 en terug.
analog amp. gain 2,5; offset 500 (PT100 resolution x0.1)
analoog treshold trigger gain 1; offset 0

Op het scherm geeft de treshold 28,3/28,5 weer.

1./Is dit de juiste instelling?
2./Kan ik dit optimaliseren of is dit een afwijking van de PT100/spanning oid.?

alvast bedankt voor het advies

Sine

Moderator

Dat kon best eens de resolutie zijn van je ingang. Wat gebruik je ? Een AM2 RTD?

Ja, AM2 RTD

Wat zou een oplossing kunnen zijn?

Kun je de waardes niet filteren? Bv met een running average kun je die variatie wel stil krijgen. 0.2C is erg weinig hoor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Uiteraard is de schommeling weinig alleen irritant met het aflezen.
10m3 water wisselt niet zomaar 0,1 graad terwijl hij 0,3 verspringt.

Dit wil ik proberen te verminderen.

Heb je wat meer info over dat filteren of ga je de uitlezing gewoon vertragen waardoor het stabieler lijkt.

Het heet "moving average". Je neemt dan steeds het gemiddelde over de laatste (bv) 8 of 16 samples. Dat aantal vaak omdat dat makkelijk deelt in hardware of software (gewoon onderste bits weglaten). Dus ja, je uitlezing wordt dan langzamer uiteraard.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt, ik ga mij hier in verdiepen.

Die AM2 heeft een resolutie van 0,25°C, toch? Dan is dat schommelen wel logisch.
Dat je meting wat langzamer wordt, lijkt me geen probleem. Voordat de temperatuur effectief 0,1°C wijzigt ben je toch al snel een kwartiertje verder. En verder, is de regeling zo nauwkeurig nodig? Kan je niet beter wat groffer regelen?

Lambiek

Special Member

Ja, iets grover regelen of een kleine hysterese meegeven. Als dat mogelijk is met een logo, dan ben je van het ergste verspringen af.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb inmiddels de instellingen gewijzigd.
Het gaat mij niet om het regelen want 10m3 water is niet snel een 0,1 warmer.

analog amp: gain 1.0 ; offset -35 (PT100 resolution x0.1)
analoog treshold trigger: gain 1.0; offset 0 decimal 1

De schommeling is nu 0,1 en dus veel rustiger op de uitlezing.

Ik heb alleen nog niet helder wat nu het verschil maakt. :(

Waarom staat de AMP. gain standaard op 2,5/offset 500 bij een PT 100?

Je kan de analoge versterker of ingang ook als pt100 in stellen.
Tevens heeft de logo8 tussen de speciale of analoge blokken al een middelaar zitten waar je de reeks sampels mee insteld.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Na een Analoge ingang is het handiger een analoge versterker te plaatsen, en dan ga je verder je programma in.
Die analoge versterker stel je in op je sensor.
Dan kun je de waarde van de ingang gebruiken om deze in je tekstscherm te zetten.
Maar een heel belangrijke is dat je dan op 1 plaats de sensor en en afstelt, en je bij de vervanging van de sensor op 1 plaats in je programma aanpassingen moet doen.
De waarden voor Gain en Offset stel je alleen in in de analoge versterker. Deze worden door LOGOSoft automatisch uitgerekend.
In alle andere analoge blokken die hierna komen stel je in "Geen sensor" of sensor 0-10Volt, dat is hetzelfde. Gain blijft overal 1 en offset blijft overal 0
Die waarden kun je wel naderhand met de hand aanpassen maar dan kloppen de meetwaarden niet meer.

Een schommelende ingangswaarde: Daar kun je bv een gemiddelde waarde blok of een analoge ramp blok voor toepassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)