Sony KSM-213CCM Loopwerk geeft paar klikjes en stopt.

Ik heb een Yahama cdx-e410 met Sony KSM-213CCM Loopwerk in.
Dit slaagt er niet meer in de cds te lezen. De laser beweegt goed maar geeft een paar klikjes en vind geen tracks. Ik neem aan dat hij iedere keer terug naar de start positie gaat als hij niets vind.
Zou dit probleem nog een andere oorsprong dan het loopwerk kunnen hebben?

Ik heb op het loopwerk een potentiometer vlak boven de connector naar het moederbord gezien maar ik vind niet terug voor wat deze dient.

mvg,
Hndrk

Deze potmeter regelt het laser vermogen. Het kan een andere oorzaak hebben dat hij geen tracks vindt, maar je kan eens proberen de potmeter een heel klein beetje naar rechts te draaien.

Draait de cd wel (evt. met hele kleine schokjes) en leest hij de inhoudsopgave, of doet hij helemaal niets?

In het donker kan je kijken of hij een heel zwak rood schijnsel afgeeft. Zo ja, dan is de laserdiode niet (helemaal) defect. Dan moet het naar rechts draaien van de potmeter normaal gesproken iets van resultaat opleveren.

De KSS 213 heeft een lintkabel als verbinding tussen moederbord en laser. Deze wil ook graag problemen geven.

Bedankt voor uw antwoord.

Ik heb hem even aan de praat gekregen met de potentiometer, maar toen heb ik er te veel aan zitten prutsen vrees ik. Kan het zijn dat de laser is beschadigd door de pot te veel naar rechts te draaien?

Momenteel kan hij de inhoudsopgave niet lezen.

Ja, dat zou heel goed kunnen. Maar die laser was toch al niet fris meer, afgaande op het verhaal. Aan de pot draaien is in dat geval alleen kortstondig uitstel van executie.

De laser is met wat handwerk goed te vervangen, en een vervangende lasermodule kost maar een paar euro. Misschien is het de moeite waard, ondanks leeftijd van de speler.

Ik koop mijn modules bij Power components in Zeist (wel zelf ophalen, want de verzendkosten zijn hoog). Lasermodules van AliExpress kopen daar ben ik mee gestopt. Ongeveer 50% daarvan doet het niet, of niet goed.