Geert111
Golden Member
Hoi,
ik heb de voorbije maanden geen tijd gehad voor mijn hobby, de toestellen staan op standby en gisteren zag ik toevallig dat het display van de VCR donker was.
Rood standbylampje licht op en als ik het toestel aanschakel, wordt het groen. Cassettes insteken, spoelen en uitwerpen werkt maar controlepaneel schuift niet uit.
De laatste keer toen ik het toestel gebruikte werkte alles nochtans prima.
Ik dacht om de stekker misschien een paar minuten uit te trekken om het te 'resetten' maar het is ingebouwd in een kast en de bedrading is heel moeilijk bereikbaar.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Gr./Geert
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hier is een elco ziek, zou niet meer weten welke dat is, maar zit in de DC converter die de 30 volt spanning levert voor het display.
Groetjes Hans.
Geert111
Golden Member
oké, bedankt Hans.
Hopelijk is deze printplaat gemakkelijk bereikbaar en moet ik niet te veel slopen.
Ok heb intussen toch de stekker kunnen bereiken en uitgetrokken maar dat was niet de oplossing.
Geert111
Golden Member
Toestel is netjes 'ontmanteld' en de voeding is goed bereikbaar maar ik krijg die platte stekkerbussen (draadconnectoren) niet uit mekaar.
Normaal komen dergelijke stekkertjes gewoon los, ik zie nergens klemmetjes en toch zitten ze muurvast.
Mag je met een fijne schroevendraaier of mespuntje proberen de zijkanten los te maken of moet je ze lichtjes kantelen?
Geert111
Golden Member
deze 2 stekkers heb ik nu los gehad, des rest beweegt niet.
Heb even de zekeringen, die bereikbaar zijn, gemeten in de schakeling : F101 = 0 Ohm, PS004 = 0 Ohm maar PS001 = ca. 4 KOhm. Via deze PS001 komt, volgens het schema van het US-model, 14V op pin 21 van CN007 (besturing van de 'tray' - wat ik begrijp als het 'control panel' dat onderaan in-/uitschuift).
Aan welke massa kan ik best meten GND 9,10,15,16 (alle GND) of 22 (M-GND) om na te gaan hoeveel spanning er na de PS001 komt?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Het metalen frame is een prima massa om tegen te meten. Meestal zette ik de - pool van de meter met een krokoklem aan het frame, slechts een meetpen nodig en twee handen vrij. Die op stekkers lijkende aansluitingen zijn volgens mij geen stekkers, deze zitten dan op de print gesoldeerd en wordt de verbinding verbroken aan de andere kant van de draad.
Groetjes Hans.
Geert111
Golden Member
Schema er nog eens bijgenomen en heb gezien dat ook de 'fan'motor via de SP001 gevoed wordt. Toestel even op het net aangesloten en de ventilator werkt dus ook niet.
Ben er nu in geslaagd alle stekkers los te koppelen en heb de voeding kunnen uitbouwen. SP001 losgesoldeerd en die is inderdaad stuk.
Kan ik er nu zonder meer van uitgaan dat de CP100 (DC/DC converter) in orde is aangezien de fout zich na de SP001 situeert?
De SP001 staat in het US/CAN-schema aangegeven als 1.25A - 125V. Door welke waarde moet ik die vervangen voor een 220V-toestel en kan de schade groter worden als, na een tweede overbelasting, deze zekering het ook begeeft?
@MaartenBakker : 'na de zekering meten op kortsluiting' - gewoon meten tussen de spanningsloze kant van de zekering en het metalen frame? Bij sluiting de stekkers van de 'fan', 'tray' en 'display' één na één verwijderen tot er geen sluiting meer gemeten wordt?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111
Golden Member
Het zoeken naar een sluiting gaf niet direct een antwoord en dus heb ik een zekering over de defecte PS001 geplaatst en onmiddellijk draaide de ventilator en werkte de lade van het controlepaneel weer. Het display licht niet op en uit de CP100 stijgt weer een verbrand geurtje op. Nochtans krijgt het zijn spanning ook vanuit de 14V. Nog even verder zoeken dus 
Geert111
Golden Member
Eindelijk nog eens tijd gevonden om toestel opnieuw onder handen te nemen.
Power block van de print gehaald en 'ontmanteld'.
C102 met opdruk 2.2 mF gaf slechts 1.6 mF; na vervangen door een nieuwe en het overbruggen van SP001 met een glaszekering 1.25T werkt de ventilator, de cassettelade en de lade van het controlepaneel; kon ik een opgenomen cassette bekijken en na meer dan een half uur nog steeds zonder brandgeur.
Het display blijft echter donker.
Probleem is dat op het schema het display als FM26-board aangegeven wordt en de besturing als TB28-board. Bij mijn toestel vind ik enkel een TB30-board,een andere versie dus.
Op het toestel staat boven op het front nr.33647.
Ik heb aan Sony een kopie schema gevraagd maar dat hebben ze niet meer wegens te oud.
Heeft iemand een idee welke zekering ik voor een SOC PRF 1250 moet nemen, een T of F?
Voor C102 heb ik een 'gewone' elko genomen maar op het schema staat er een driehoekje achter met '!' in. De originele op de print was metaal en de nieuwe is met zwart plastic omhulsel.
Weet iemand raad?
Met dank, Geert
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik meen dat vaker de display voeding door een elco liep, die wordt slecht en het display geeft steeds minder licht af. vaak is het een aparte voedingspanning direct vanuit de voeding, 30V die gescheiden is van de andere spanningen.
maartenbakker
Golden Member
https://elektrotanya.com/sony_dhr-1000_sm.pdf/download.html never mind, ik zie nu dat het een Amerikaans model is dus vast een andere voeding... Nouja, ik laat de link staan, misschien heb je er toch nog wat aan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (56%)]
Geert111
Golden Member
@maartenbakker: bedankt voor de link, die had ik al en werk ermee, alleen verschillen de waarden van de onderdelen en ook de printen zelf zijn anders met soms meer of minder onderdelen.
@testman: morgen bekijk ik de elco's.
@smd: idd. volgens het schema +5.4V/-5.4V en -27.4V, zal ik eveneens morgen nameten
Geert111
Golden Member
Volgens mij is de DC200 defect want enkel de spanning op pt.3 klopt (13.5V). Op de andere pt. is het minder dan 1V.
Hierdoor ontbreekt de 37V en de noodzakelijke -27.5V voor het display.
Het zal een hele zoektocht worden om een passende converter te vinden of onderdelen ervan.
Bij IC202 zijn de spanningen juist maar bij IC201 is de spanning op pt.4 2.5V ipv 4.9V; op pt.4 van IC202 staat wel 4.9V alhoewel beide pt.4 op het schema met mekaar verbonden zijn.
Geert111
Golden Member
ff. alle moed verzameld
en converter geopend.
Transistor D2564 ziet er niet zo gezond uit, wordt zoeken naar een equivalent en hopen dat er verder niets anders gesneuveld is want dat een miniatuurprint!
Geert111
Golden Member
Defecte D2564 is los gesoldeerd maar linker 'eilandje' is een beetje losgekomen van de print. Het ziet er op de foto erger uit dan het is want ik moet de print nog zuiver maken en eerst nog nieuw desoldeerlint kopen.
Misschien leg ik er een extra koperdraadje over voor de zekerheid.
Ik werk met een Velleman soldeerbout van 25W en Velleman pomp van 30W, waarschijnlijk te weinig Watt voor deze klus maar printje ziet er zo fragiel uit dat ik bang ben voor te hoge temperaturen.
Heb op het forum al gezocht naar meningen over een soldeerbout (goed en niet te duur, is tenslotte enkel voor mijn hobby) maar ben er nog niet klaar mee
.
Wordt vervolgd....
je kan beter een wat hogere tempratuur hebben dan een te lage want is juist de oorzaak dat je printsporen vernielt.
Met een hogere tempratuur kun je sneller solderen waardoor minder lang hoeft te stoken .
Geert111
Golden Member
Heb intussen een vervanger gevonden voor de D2564, de D1815 en hem vanmorgen vast gesoldeerd.
Voor de zekerheid heb ik de verbindingen naar de transistor nog even doorgemeten en er zat een haarscheurtje in het koperspoor naar de collector.
Alle moed verzameld om een extra draadverbinding te leggen, wat niet meevalt op een printje van 1.5 x 2cm
, maar het is uiteindelijk gelukt.
Toestel ingeplugd en display licht op.
Voor de veiligheid heb ik voor C102 nog een low ESR elco van 2.2µF - 105° besteld want nu zit er voorlopig maar een gewone in van 85°.
Geert111
Golden Member
Condensator intussen gevonden en geplaatst.
Toestel laten proefdraaien en alles werkt weer prima.
De foto van het beeldscherm is genomen met de recorder aangesloten op een oude TV in mijn werkplaats en ziet er niet uit maar beeld is in werkelijkheid perfect! 
Bedankt voor de hulp.