wat is een goede en eenvoudige mini dmm

Ik ben op zoek naar goedkope, klein formaat dmm (digitale multimeter) om mee te kunnen nemen. Ik wil een klein doosje maken met een paar echte basis gereedschap voor elektronica reparatie die ik gemakkelijk mee kan nemen. Een klein doosje wat niet veel ruikte in neemt en zo in mijn rugzakje kan zwieren.
Nu ben ik daar voor op zoek naar een kleine, mini dmm.
Op ebay vindt ik een aantal modelletjes en ik vroeg me af of iemand ervaring had met een van de moddelletjes. Het gaat mij puur om wat eenvoudige metingen te kunnen doen.
Ik kwam de volgende modelletjes tegen.

http://www.ebay.com/itm/Mini-Extra-Digital-Multimeter-Overload-Protect…
http://www.ebay.com/itm/Mini-DMM-Digital-Multi-Meter-OHM-Test-Voltmete…http://www.ebay.com/itm/DT-831B-Mini-LCD-Digital-Multimeter-DMM-Volt-D…
http://www.ebay.com/itm/WHDZ-M300-Portable-Mini-Digital-Multimeter-AC-…
http://www.ebay.com/itm/LCD-Mini-Auto-Range-AC-DC-Pocket-Digital-Multi…
http://www.ebay.com/itm/New-Digital-Multimeter-A830L-Tester-LCD-Displa…
Ook nog eentje in klampmetervariant en gewoon. Misschien ook interessant omdat ik daarmee zonder een apparaat open te schroeven al meteen kan zien of er spanning/stroom op het apparaat staat.
http://www.ebay.com/itm/MT87-Mini-Clamp-Type-1999-LCD-Digital-Multimet…

Kruimel

Golden Member

Wat is goedkoop en welke toepassingen had je op het oog? Alleen elektronica of ook elektrisch? Als je in de sub-€10 regio gaat zoeken ontkom je er niet aan dat je rommel krijgt, en met de meetfouten en problemen die je daar mee gaat krijgen kunnen forumleden je vaak ook niet goed helpen.

Als je toch goedkoop wilt heb ik zelf best aardige ervaringen met de Aneng AN8002. Voor €12,50 best een aardig metertje, dat ook nog wel redelijk tegen een elektrisch stootje kan als ik deze review moet geloven. Desondanks gaat het nog steeds om €12,50, dus je moet geen Fluke kwaliteit verwachten (waar het duidelijk wel een kloon imitatie look-a-like van is). Hij is best nauwkeurig, 6000 count en kan ook stroom en temperatuur meten. Ik raadt hem af voor netspanning, maar dat geldt voor alle meters die je hebt voorgesteld. Daarvoor wil je het liefst een meter hebben met een fatsoenlijke CAT rating (en UL listing) en fatsoenlijke zekeringen (maar goede zekeringen alleen kosten meer dan de meters die je voorstelde). Hij deelt bovendien een stoommeetaansluiting met de U/Ω aansluiting, wat vragen is om problemen. Dave Jones raadt de Brymen BM235 aan (die ik ook heb gekocht), maar die is wel meteen een stapje duurder (voor iets minder te krijgen bij TME en Eleshop). Hij gaat waarschijnlijk wel flink langer mee en als je hem eens verkeerd aansluit op de netspanning is het aannemelijker dat je het navertelt.

Een clamp meter klinkt handig, maar dan moet je ook een netsnoer/verlengkabel meenemen met losse aders, want als je zo een ding om een netsnoer heen klemt krijg je altijd 0. Klinkt volgens mij handiger dan het is. Probeer zo een ding in een apparaat maar eens om een kabel heen te klemmen, zelfs bij iets lomps als een versterker is daarvoor vaak niet genoeg ruimte beschikbaar. Bovendien kan deze alleen wisselspanning meten, wat voor elektronica ook belemmerend kan zijn.

Conclusie: voor ≈€10 ga je weinig waar voor je geld krijgen.

Groet,
Kruimel

GJ_

Moderator

Ik ben erg in m'n nopjes met de mini van Nieaf.
In m'n gereedschapkoffer heb ik uiteraard gewoon een Fluke, maar deze mini zit altijd in de laptoptas, voor klusjes waarvoor het weinig nut heeft om met een hele gereedschapskoffer rond te sjouwen.

Toepassingen zijn puur basis test kunnen uitvoeren als indicatie.
Ik wil een klein doosje hebben liggen met een mini dmm, basis bitjes en schroevendraaier en nog paar dingetjes. Ik wil dat doosje makkelijk kunnen meenemen als ik bv naar vrienden ga voor het geval "je weet maar nooit of het van pas kan komen" De metingen die ik wil doen zijn echt bedoeld puur als indicatie wat evt aan de hand zou kunnen zijn.
B.v. meten aan een batterij/accu/adapter om te zien of ze nog ok zijn. Of evt eenvoudige metingen als diodes, weerstand, doorpiepen van kabels e.d. Ik ben toch regelmatig in de situatie dat ik denk, een dmm zou nu nuttig kunnen zijn. Als ik echt reparaties ga moeten uitvoeren gaat het apparaat mee naar mij thuis waar ik beter materiaal heb liggen.
Ik reis ook regelmatig met de trein voor 3u tussen belgie en nederland en dan vindt ik het leuk om met wat heel eenvoudige kleine electronica te "prutsen" Ik mag in nl in wycycle bakken kijken en neem dat wat eenvoudige dingen mee als een kapotte ledlamp, usb adaptertje, gsm e.d Vindt ik leuker dan constant lezen ;-) En dan kan het handig zijn om gewoon eens te meten aan een diode, weerstand, batterij, meten op sluiting ergens.
Prijsrange liefst onder 10 euro. En belangrijk, compact. Ik neem nu wel eens een action dmm mee maar die is nog toch net iets te groot.
Ik weet dat je absoluut geen high end kwaliteit mag verwachten. Maar dat verwacht ik ook zeker niet voor die prijs. Het is puur indicatief. Het enige wat ik me afvroeg is wat bedoel je precies niet voor netspanning gebruiken? Hij zou het wel moeten aan kunnen. Ik snap dat je goed moet oppassen aan netspanning en het inige wat ik zou willen testen aan netspanning is werkt een stopcontact nog of staat er spanning op de netsnoer ingang van een apparaat.
@gj Je reactie kwam tijdens het type van mijn reactie. Ziet er tof uit maar buiten mijn budget. Ik heb helaas maar weinig budget. Ik ben het trouwens met iedereen eens dat je beter kan investeren in goed gereedschap hoor en dat dat altijd loont maar het moet wel in de functie zijn van het gebruik. Ik ben content van de investeringen die ik gedaan heb ik goed materiaal maar dat is nu niet de moeite voor wat ik de mini dmm wil gebruiken en mijn budget laat het niet toe.

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 9 juli 2017 16:08:02 (12%)

fred101

Golden Member

Het probleem is dat je best netspanning kan meten met de meter in de juiste stand maar geen fout moet maken. Als je hem bv op weerstand of nog erger, stroom hebt staan en dan de probes aan de netspanning hangt kan het heel erg verkeerd aflopen. En niet alleen voor de meter.

Bij deze prijsklasse is het een kwestie van geluk hebben. Als iemand het ding al 3 jaar probleemloos gebruikt wil dat niets zeggen als hij in die tijd niets fout heeft gedaan. Dus anderen advies vragen heeft eigenlijk weinig zin bij dit soort tot de laatste cent uitgeknepen China-junk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Je zult je hiervoor geen buil vallen aan de Banggood meter (net iets meer dan €10, maar geen verzendkosten). Voor basismetingen is het best een aardig ding, dat bovendien maar iets van 1,5mA gebruikt waardoor de AAA batterijen best lang mee zullen gaan. De andere meters die je noemde ken ik allemaal niet. De clampmeter raadt ik af voor je toepassing (accustroom bijvoorbeeld is DC). Als je thuis een fatsoenlijk meetinstrument hebt staan is het geen probleem deze te gebruiken om het bij twijfel na te kunnen meten.

Met niet voor netspanning gebruiken bedoel ik dat ik het afraad om er een gewoonte van te maken dit soort meters op netspanning te gebruiken. Een klein formaat maakt het nog eens extra moeilijk om de benodigde clearance/creepage in de meter te ontwerpen. Begrijp me goed, normaal gaat er zelden iets zo mis dat je er bang voor hoeft te zijn, maar als hij net in de verkeerde stand staat of er net even een te hoog piekje op het net komt te staan is de manier waarop deze apparaatjes sterven mogelijk erg gevaarlijk. Dit soort situaties zijn niet heel waarschijnlijk, maar ja, één keer is genoeg. Het vervelende met elektra is dat je geen tijd hebt om na te denken als er iets mis gaat.

Verder ben ik het met fred101 eens dat het ook een kwestie is van geluk hebben. In het bijzonder met goedkope spullen is de consistentie van de kwaliteit niet voorspelbaar. Misschien is mijn apparaat bijvoorbeeld heel nauwkeurig, maar niets zegt dat de volgende batch net zo goed is. Hetzelfde geldt voor andere eigenschappen. Het werd bijvoorbeeld ook bekend dat een andere budget meter, de Uni-T UT61E, verschilde per markt en vervolgens ook nog eens werd aangepast in latere productie. Er was dus geen pijl op te trekken wat je kreeg.

Ha brains,

Dat zijn voor jou toepassing leuke meters in een Arduino omgeving voor een leermoment prima.
Ik ben het met de antwoorden eens ver van de 230V weg blijven of 3 keer denken.
De nauwkeurigheid dat kan in positieve zin nog wel eens mee vallen en doet niet onder voor de grotere broertjes.
De chips welke over het algemeen in Taiwan ontwikkeld worden en in dit soort meters gebruikt worden zijn niet verkeert.
Je praat tenslotte over een 3.5 of 4.5 digit uitlezing.
Toch zou ik even verder kijken er zijn in de prijs klasse tot €25,- meters die net iets meer kunnen en dat kan weleens handig zijn.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb een tijdje terug ook zo een Aneng 8002 aangeschaft. Die is wel iets duurder (15,-) maar heeft erg veel mogelijkheden.

fred101

Golden Member

Ligt eraan waar je hem koopt, kruimel linkte hem al bij banggood voor 12 euro. Is een kloon van een Fluke 101, een heel goedkope maar toch degelijke en veilige meter van 40-50 euro.
Joe Smith, een Vblogger die meters serieus martelt, kreeg die Fluke niet kapot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Op 9 juli 2017 17:46:34 schreef electron920:
[...]
De nauwkeurigheid dat kan in positieve zin nog wel eens mee vallen en doet niet onder voor de grotere broertjes.

Wat dat betreft zijn er tegenwoordig wel goede specificaties te krijgen. Zelfs de goedkope metertjes worden digitaal gejusteerd in de fabriek, en verlopen veelal minder door de afwezigheid van potmeters. Het komt echter nog steeds voor dat exemplaren gewoon met een goedkope koolpot wordt ingesteld, en die verlopen vaak!

De chips welke over het algemeen in Taiwan ontwikkeld worden en in dit soort meters gebruikt worden zijn niet verkeerd.
Je praat tenslotte over een 3.5 of 4.5 digit uitlezing.

In het sub-€10 bereik moet ik de eerste 4,5 digit nog tegenkomen, maar misschien bedoel je 3 3/4 (4000 count) of 3 5/6 (6000 count)? De Aneng is dat laatste, maar zit al (iets) boven de €10. Overigens vind ik het budget dat de TS noemt wel erg belemmerend, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je niet aan €12,50 kan komen, maar een multimeter voor onderweg wel bovenaan je prioriteitenlijst staat.

Op 9 juli 2017 23:10:08 schreef fred101:
Ligt eraan waar je hem koopt, kruimel linkte hem al bij banggood voor 12 euro. [...]

En vooral wanneer, hij was eerst duurder (ik heb hem ook voor iets van €15), maar werd later goedkoper (misschien wel door dat filmpje van Joe Smith) waardoor ik nog heb overwogen een tweede te kopen. Ik vind die kerel wel grappig, hij is ook actief op EEVBlog als joeqsmith en maakt er serieus veel werk van om die meters te reviewen en testen. Hij betaalt het naar zijn zeggen ook zelf en heeft ook best een paar meters om zeep geholpen. Een schat aan testresultaten vind je in de openingspost in dit topic op EEVBlog. Een interessant resultaat bij de Aneng AN8002 is dat de frequentiemeting werkt tot meer dan 200MHz. :o

Tidak Ada

Golden Member

De ervaring heeft mij geleerd dat goedkope meters bijna nooit een auto shut-off hebben. Dat maakt die goedkope meter duur, vooral als ze op een 9V blokbatterijtje werken.

Ik loop ook al een langere tijd naar iets dergelijks te zoeken, vooral voor in de auto.
Tot nog toe heb ik een zakmetertje bij Conrad op het oog, maar dat kan maar tot 200mA meten en heeft geen auto off (bestelnr. 1519048).

Wie weet iets dergflijks met auto off en een groter stroombereik?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Dat zou best kunnen inderdaad, en zo een blokje kost rustig zo veel als de meters die de TS voorstelde. Die Aneng echter heeft echter wel en stand-by, en die Aldi meter van laatst ook. Wel hebben ze beide de vervelende eigenschap weliswaar niet meer uit te gaan als je de functie uit zet, maar wel elke paar minuten blijven piepen. Ik gok zo dat de chips van dezelfde chipbakker komen. De Uni-T die ik in de V&A heb staan gaat in een low-power mode van in de µA'tjes als je hem een tijd aan hebt gehad (helaas zonder daarbij acht te slaan of er daadwerkelijk iets gemeten wordt, hij gaat gewoon na een time-out uit). De batterij raakt er in elk geval niet snel van leeg. Volgens mij is het iets beter gesteld met de metertjes die op 3V werken, de ruststroom is zo ver ik kan zien niet veel hoger, maar de lading in AAs en AAAs is wel een stuk groter dan die 9V blokjes.

Die Aneng 8002 heeft het allemaal:
6000 count op 60 mV
6000 count op 6A
2 x AAA batterij (ook NiMh)
Auto shut-off
etc
Capacieteit meting
frequentie meting
duty cycle
enz..

mel

Golden Member

Ik heb al jaren een Pantec meter,gewoon met een wijzer,en ook nog in een kunststof doosje.
Nix shut off, en ook geen gewiebel van getalletjes.Zit zeker al 20 jaar in mn servicekoffer, hooguit een paar batterijtjes vervangen. :)
En bij calibratie is hij gewoon"spot aan"
Misschien een idee voor de TS, (waarom moet het nou altijd digitaal zijn? :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
flash2b

Special Member

De Aneng is géén kloon van de Fluke 101. Het is een lookalike ! Een kloon impliceert dat hij gelijk is (zelfde features en uiterlijk) als een (exacte) kopie. Dit is echter niet het geval ! Ze lijken op elkaar en hierdoor wil de fabrikant meeliften op de goede naam van Fluke.

De fabrikant van de Aneng is Zotek. Aneng is maar een brand, ik heb zelf de RichMeters brand van deze meter.

Zotek ZT101 = RichMeters RM101 = Aneng 8001
Zotek ZT102 = RichMeters RM102 = Aneng 8002 = Kasuntest KT102

Omdat ik zowel een RM101 als een Fluke 101 heb, kan ik uit ervaring spreken.

De RM101 heeft meer features: stroom, backlight, groot display maar is wel van mindere kwaliteit als de Fluke 101. Beide werken op 2 AAA batterijen zijn zeer zuining met auto power off.

Ze zien er op het gezicht hetzelde uit, maar het zijn dus geen klonen. Als je de Fluke in je hand heb gehad en daarna de andere pakt dan voel je het kwaliteits verschil. Als je aan de schakelaar draait dan voel en hoor je het ook.

De RM101 (of Aneng 8001/8002) is geen slechte meter hoor, zeker niet! Is je budget beperkt dan is dit een prima keus. Er is nu zelfs een 9999 count (Zotek ZT109, Richmeters RM109, Aneng AN8008) variant opgedoken voor €18.

De Fluke 101 is echter wel duurzamer en beter beveiligd en voor rond de €45 te krijgen. Meer kwaliteit, maar daar betaal je dan ook voor. En inderdaad minder features.

edit
Thanks Kruimel, Kasuntest toegevoegd.

Kruimel

Golden Member

Ok, een imitatie, ik zal mijn post aanpassen. Op dit punt was het volgens mij al wel vrij duidelijk dat het niet om gelijke apparaten ging toch? (Al was het alleen al omdat er ook geen Fluke op het product staat).

(Ik mis in je rijtje de naam Kasuntest KT102 voor de AN8002, het lijkt er op dat ze legio andere merknamen gebruiken).

Op 10 juli 2017 05:33:34 schreef mel:
Ik heb al jaren een Pantec meter,gewoon met een wijzer,en ook nog in een kunststof doosje.
Nix shut off, en ook geen gewiebel van getalletjes.Zit zeker al 20 jaar in mn servicekoffer, hooguit een paar batterijtjes vervangen. :)
En bij calibratie is hij gewoon"spot aan"
Misschien een idee voor de TS, (waarom moet het nou altijd digitaal zijn?) :S

Lever dan graag een link aan waar je die voor minder dan een tientje kan krijgen. Een analoge meter van dat budget is lastiger te maken dan een digitale. Analoge meters kunnen overigens over het algemeen niet al te best tegen het in een gereedschapstas rondgesmeten worden, wat hier wel stond te gebeuren.

Tidak Ada

Golden Member

Mijn Pantec is na 50 jaren trouwe dienst defect geraakt en ik kan tot nog toe de fout niet vinden. :'(

Ik ben een beetje verliefd op het model van dat Conrad-metertje maar het is net als bij mooie vrouwen ze hebben dan toch niet de eigenschappen die je wilt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Als het klein en goedkoop moet dan is de UNI-T UT120 ook een optie. Hieronder is mijne te zien, het is de C versie:

https://www.uploadarchief.net/files/download/ut-120c.jpg

De de C versie is de meest uitgebreide maar de A en B zijn iets goedkoper. Deze zitten af fabriek in een mooi doorzichtig doosje waar je de meetkabel zelfs uit kan uitleiden en dus kan je hem gemakkelijk veilig meenemen maar ook in je opstelling beschermen tijdens het meter.De UT120 serie is 4000 count, maar de kosten zijn ook hier iets van €15 dus voor dat geld heb je ook de Aneng/Richmeters/Zotek/Kasuntest (zoals hierboven beschreven) die eigenlijk weer beter is.

Teardown van de UT120 én een lijst van andere kleine DMMs is hier: http://www.toolgir.ru/obzor-multimetra-uni-t-ut120c/

Ook een Mastech MS8232A/ Hyelec MS8232 / BSIDE ADM04 zou interessant voor de TS kunnen zijn:

http://www.toolgir.ru/wp-content/uploads/2015/10/MS8232-Mastech-Hyelec-Bside.jpg

Teardown van de Hyelec versie (en verschillen t.o.v de UT120) is hier: http://www.toolgir.ru/obzor-mini-multimetra-hyelec-ms8232/

@Tidak
Die Conrad meter is een AllSun EM3081
http://www.all-sun.com/products/EM3081/youhua_EM3081_750px_03.jpg

Direct bij de fabrikant via AliExpress te verkrijgen voor €14,50 incl. verzending.

https://nl.aliexpress.com/store/product/all-sun-EM3081-Autorange-digit…

fred101

Golden Member

Look-a-like is idd een betere benaming dan kloon, of imitatie, ze hebben alleen het uiterlijk "geleend"

Flash, heb je foto's van beide (binnenkant) ? Ik ben wel benieuwd.

Ik heb al langer een zelfde idee van een electronica EHBO setje ;-) maar zat ook met het formaat vs bruikbaar(functies, of beter gebrek daaraan) Maar die Aneng is wel heel compleet, zelfs met TC. Voor dat geld wil ik er ook wel eentje.

Mel, Pantec is ook mijn favoriete analoge meter. Het ding is bizar accuraat. Ik wil er nog eens een continuity en (piepende)diode testfunctie bij knutselen. Heb jij ook de kabel voor capaciteit ?

Wat mij gaaf lijkt is een horloge multimeter. Zoals deze maar dan digitaal met oled schermpje

Kruimel: Je zult verbaasd staan over het grote aanbod goedkope (maar ook heel dure) analoge meters. Zelfs onder de 35 euro met tortester, capaciteit en doorpieper.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

@Fred101:

  • In de (Russische) links zijn wel foto's van de binnenkant te vinden.
  • Voor de Fluke 101 of Aneng zijn op internet veel foto's te vinden.
  • Ook van de AllSun EM3081 zijn de PCB foto's makkelijk te vinden. Mijn Lidl meter is trouwens ook van AllSun, maar dat is een ander model.
  • Als je voor een Zotek/RichMeters/Aneng/Kasuntest gaat zou ik voor het 9999 count model gaan, dus een Zotek ZT109, Richmeters RM109, Aneng AN8008. Die is herkenbaar aan een oranje onderkant ipv. groen/blauw.
Arco

Special Member

Die meters met vast aangezette snoeren heb ik het niet zo op...
(meestal zijn het onprettige/onhandelbare snoeren, en gaan ze vaak en op ongelukkige momenten kapot...)
Ik heb wel deze die ik nog regelmatig gebruik:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 10 juli 2017 13:14:43 schreef flash2b:
[...]
Als je voor een Zotek/RichMeters/Aneng/Kasuntest gaat zou ik voor het 9999 count model gaan, dus een Zotek ZT109, Richmeters RM109, Aneng AN8008. Die is herkenbaar aan een orange onderkant ipv. groen/blauw.

Ik zou niet voor een >anderhalf keer duurdere meter gaan alleen maar om het bereik een klein beetje te boosten. De ingebouwde blokgolfgenerator is echter misschien af en toe handig, maar gaat ten koste van de thermometer (de probe van welke je toch niet onderweg mee gaat nemen, maar wel meegeleverd krijgt) en het µA bereik kan helpen. Daarvoor zou ik de extra euros misschien nog wel neerleggen, maar je hebt wel weer een ander apparaat nodig om te meten wat er gebeurt als je een blokgolf in je schakeling gooit.

flash2b

Special Member

Kruimel,je hebt gelijk. Maar mijn reactie was voor Fred101 bedoeld.

Ik probeerde mijn reacties te geven in de lijn van de Topic titel. Meer toeters en bellen is niet eenvoudiger idd. Maar de TS begon met een aantal minimum modellen die ik nooit zou kiezen terwijl het budget zelf door hem niet eens is genoemd in zijn start post.

fred101

Golden Member

https://youtu.be/HrcxnbkkhYg Dit is een test van de Aneng AN8002 door Joe Smith. Sappig detail, hij wint het op electronische robuustheid van de Fluke 87 (wat niet zo moeilijk is ;-) gelukkig voor Fluke maakt de 101 het weer goed)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

@flash2b: Ok, dan lijkt het weer wat logischer... ;-) De TS had trouwens wel een budget genoemd nadat ik dat vroeg:

Op 9 juli 2017 16:01:52 schreef brains:
[...]
Prijsrange liefst onder 10 euro. En belangrijk, compact. [...]

Zoals ik ook al zei, ik denk dat je dan in het afvalsegment zit, dan ga je op trivialiteiten als mechanische betrouwbaarheid en afwerking ook inleveren. Met die Aldi meter van laatst had ik bijvoorbeeld al problemen omdat de zekeringhouder geen goed contact maakte. Ik ben het met electron920 eens dat het wellicht wat waard is om het €25 te proberen te halen.
@fred101: Ja dat is diezelfde als waar ik in mijn eerste reply naar linkte, best interessant. Je moet hem ook maar eens vergelijken met de Vici VC99 (link naar filmpje) met vergelijkbare functionaliteit maar bijna 3 maal zo duur. Dit ding moet je niet eens in de buurt van je stopcontact leggen... X-D Wat betreft die Fluke 87V was ik wel enigszins verbaasd door het resultaat. Toch is een 20.000 count meter voor veel toepassingen misschien wat overkill, voor de combinatie van (gesuggereerde) robuustheid en nauwkeurigheid zou ik zo geen toepassing weten.