Nieuwe PLC's

Dit topic is gesloten

Hee,

Wij willen binnenkort alle PLC's binnen onze fabriek vervangen. De oude PLC's zijn te oud. Nu vinden wij de Siemens (verreweg de meest gebruikte PLC's aan de dure kant. Hoe zijn jullie tegenover de "nieuwe" Mitsubishi de FX5?

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Met die nieuwe heb ik geen ervaring, maar het oude type vond ik rampen dingen. Vooral de aansluitklemmen waren vreselijk, vooral als er een draad extra bij zat. De klemmen zaten ook half boven elkaar, lekker makkelijk dus, maar niet heus.

Geef mij maar Siemens, dat wordt ook overal ondersteunt. Maar die keuze is puur persoonlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Kan je geen advies geven over welk merk.
Maar bij de nieuwere plc's worden de aansluitklemmen wel steeds kleiner.
Dubbel weg met een 1mm2 kan vaak niet.
Wel even in gedachten houden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Meestal is bij zulk soort zaken de kostprijs van componenten maar bijzaak. Ze maken maar een klein deel uit van de totale kosten.
Door op je PLC aanschaf te besparen levert je maar een gering percentage kostenbesparing op.
Je moet vooral kijken naar:
Programmeerkosten, Ondersteuning, Onderdelen voor vervanging, en Bedieningsgemak.
Maar tegenwoordig ook naar koppeling naar een bedrijfsnetwerk, Internet (beheer/controle op afstand) etc.
En zo zijn er nog tal van (bedrijfs specifieke) zaken waar je rekening mee moet houden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Vergeet de kosten van het bijwerken van het (vaak verouderde) tekeningenpakket en het herschrijven van de software (PLC/HMI/Drives/...) niet.

Wat voor PLC's zit er nu in de machines?
Wat zit er allemaal op deze PLC aangesloten?
Eventueel randapparatuur die wil je behouden?
Eventueel bus systemen (Profinet/PowerLink/EtherCat/Sercos/...) of netwerk mogelijkheden?

Eerst inventariseren wat je dus allemaal aan wil sluiten.
Verder is het voor de magazijn voorraad ook handig om zo veel mogelijk dezelfde componenten te gebruiken.

High met Henk

Special Member

Vraag 1 is waarom? M.a.w. wat is te oud en wat zit er nu in?

Vraag 2 is wil je meer functionaliteit? Denk hierbij aan datalogging lokaal en via bussystemen, hmi's etc etc.
Denk ook aan verbouwingen/uitbreidingen/vervangingen van huidige systemen.

Pas dan komt de vraag of je moet vervangen.
Denk hierbij ook aan verkrijbaarheid in de toekomst. Bijv voor S5 is nog veel te krijgen terwijl mitsubishi van 1995 een drama is..

Je kan ook naar ipc kijken, maar das meestal niet erg onteressant voor fabrieken.

Kijk ook naar wat je zelf kunt programmeren en wat je uit moet besteden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Neem me niet kwalijk, maar selecteren op prijs is nogal onnozel. Ten eerste is Siemens helemaal niet duur. Dat word gewoon veel beweerd en domweg door anderen overgenomen. Siemens is gewoon redelijk gemiddeld van prijs. En Mitsubishi is ook niet echt goedkoper dan Siemens, eerder duurder!

Belangrijker is o.a. de verkrijgbaarheid, ook op langere termijn. Bovendien is Siemens op iedere straathoek verkrijgbaar en kost het weinig moeite om programmeurs te vinden. Met Mitsubishi ligt dat allemaal wel even anders.

Ik ben helemaal niet dol op Siemens, maar in de meeste gevallen is het gewoon de beste keus.

--edit--
Je bent niet eerlijk. Wat is je werkelijke bedoeling van dit topic?
Je mag me mailen. Dit topic gaat dicht.

Dit topic is gesloten