Philips PE4819 regelbare voeding die niet meer regelt: volledige spanning op uitgang

Goedendag en nogmaals een Philips regelbare voeding vraag.
De PE4819 is een 0 tot 35 V en 0 tot 1 A voeding. Ik heb geen schema gevonden, maar het lijkt op dat van een PE1510.
Tijdens het instellen van lage stroom, schoot het ineens uit en zijn ingang zekering brandde door. Na het vervangen van die zekering en het in Spanning regeling te hebben geplaatst, is het niet meer te regelen : er staat zo'n 45 V op uitgang en ik kan draaien wat ik wil aan de knoppen, het blijft zo.
Ik heb de weerstanden van de spanning en stroom regelaars gemeten: lijken OK. Ik heb in de forum gelezen dat het ook goed doet om de componenten die in voetjes zitten uit te tillen en weer te plaatsen kan helpen. Ik moet dat nog doen. Maar als dat niet helpt en als iemand al ervaring heeft met een soortgelijk probleem met een vergelijkbaar voeding, dan hoor ik graag hoe dit het beste aan te pakken.
Ik kan niet een elektrische schema begrijpen: ik zie niet hoe dat allemaal werkt, maar ik kan wel de componenten vinden en simpele metingen uitvoeren met een multimeter.
Alvast bedankt

Op maandag 21 september 2026 21:02:55 schreef LH64:
is het niet meer te regelen : er staat zo'n 45 V op uitgang en ik kan draaien wat ik wil aan de knoppen, het blijft zo.

Waarschijnlijk zijn 1 of meer van de ASZ15 transistors defect die zijn met een Ohmmeter (of diodestand) tussen C-E te meten.

ik kan wel de componenten vinden en simpele metingen uitvoeren met een multimeter.

Ze zitten vastgeschroefd

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]

Zo veel zit er niet in dat ding, ik zou eens naar de vermogenstorren kijken, beste kans dat er daar eentje van is doorgeslagen.

Het is germanium spul, geen idee of je die zomaar kunt vervangen door een Si variant.

sowiso de trafo op 240V instellen, anders zitten de componenten al dermate tegen hun tax dat ze overlijden. deze voeding heeft geen thyristor voorregeling? dan moeten de asz15 alles wegstoken. ik heb eens een broertje van deze voeding hersteld met 2n2955 ipv de vaak stukgaande asz15 meen ik.

Die dingen vinden (2x), en de twee pootjes (na noteren) lossolderen. Dan meten tussen het huis en de emitter of er sluiting is (hoeft niet echt los als het om sluiting gaat). Maar er mag nergens sluiting zijn tussen C - B - E.

Sinds 21 augustus twee te koop: teab
https://www.2dehands.be/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componenten/…

TS29 ASZ15
TS31 ASZ15
TS32 ASZ18

allen TO-3 behuizing en germanium PNP types.

Oh, de ASZ18 is dus ook zo'n beestje.

Heel erg bedankt voor al jullie pertinente antwoorden.
Ik heb de bodem eruit gehaald:

Vervolgens de 3 losgeschroefd:

en los gesoldeerd. En inderdaad, van de 3 zijn er 2 kortgesloten tussen huis (C) en rechterpoot (E):

De derde is nog goed:

De rest van de metingen (tussen C en B, tussen B en E) zijn gelijkwaardig tussen de 3. Alleen tussen C en E (of E en C) zijn er 2 die kortsluiten. Ik heb op eBay 2 gevonden en zal daarna dat erin solderen.
Ik heb ook het op 240 V geplaatst (het was nog altijd op 220 V en dat heeft waarschijnlijk ook bijgedragen om die 2 ASZ15 te kort sluiten.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp om deze leuke oude apparaat weer aan de praat te brengen (enfin, ik neem aan dat het daarna wel weer zal werken :)

Ik dacht ook al aan de MJ2955 als eventuele vervanger, toen las ik testman's reactie. Sommige fabrikanten stempelen hun MJ2955 abusievelijk als 2N2955 maar dat is eigenlijk een heel andere tor, dus dat nummer a.u.b. snel weer vergeten om verwarring te voorkomen.

gezien de asz18 welke een hogere spanning aankan zal die dienen als voorregeling om het vermogen over de 2 asz 15 kleiner te houden. immers kunnen die torren max 20W vermogen verstoken bij 25 graden..

Ik heb nog zat van die ASZ torren te koop voor €2 per stuk.
Gerard (Lelystad)

Op donderdag 24 september 2026 20:21:43 schreef LH64:
. . . enfin, ik neem aan dat het daarna wel weer zal werken :)

Weet je wel hoe je die derde (of elke) transistor met de diodemeting nog verder kan checken ?

Er zitten in dat deel ook een aantal diodes, en die zou ik gelijk wel checken voordat je de transistors inzet.

En persoonlijk zou ik gelijk dat condensatortje van 100µF (C43 onderaan) checken of gewoon vervangen. Vooral de kleintjes gaan vaak na zo'n lange tijd.

Vergeet de koelpasta niet. . .