Gaat over de BL1830 en hoger van Makita.
Batterij werkt niet meer of geeft een foutmelding wanneer ze in de lader gestoken wordt.
Wanneer de bat geopend wordt blijkt er een onderbreking te zitten. Dit wil zeggen dat de cellen los gekoppeld zijn van de BMS print. Bij het maken van deze verbinding is het probleem niet opgelost en wil de lader niet meer laden en er komt steeds een fout melding.
Naar het schijnt krijgt men de originele BMS niet meer in orde?
Op Ali Express of Wish kan men BMS printjes kopen.
Vraag: Zou dit vervang circuit board dit probleem oplossen? Zou de foutmelding bij het laden dan weggaan.
Heeft iemand ervaring in deze materie.
Is er een truk om de originele BMS, terug aan de praat te krijgen?
Makita verkoopt natuurlijk graag zoveel mogelijk batterijen!
klein is fijn
Moderator
Ik ben ook meerdere malen op internet tegengekomen dat defecte Makita accu's niet te resetten zijn.
Als die nieuwe printjes niet al te duur zijn zou ik het proberen met een nieuw printje.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je krijgt de bms echt niet meer aan de praat, eenmaal 3x de error op de lader gegeven is het definitief over en uit.
ik heb een stuk of 45 accu's al geopereerd gehad, op een paar accu's na zijn die alleen nog met een zelfbouwlader op te laden. die gemaakte accu's hadden last van een afgebroken gele communicatie stekker, die is wel te vervangen.
ik moet echter zeggen dat het maar af en toe is dat een bms geen geldige reden heeft om error te geven. vaak zijn er 1 of meer cellen toch wel rot of lek, hoge zelfontlading. zowel met laden als ontladen kan een cel overlijden.
iets wat je vaker hebt met die printjes is de zekering van 15A die in serie met de middelste laadlip zit welke kapot is, kun je al meten door ohms tussen de min en die middelste lip te meten, moet 0 ohm meten. ook die zekering vervangen lost niks op, de lader jaagt 9A over die lip heen met laden, zie dat maar net als met nicd accu's waar de lader via een thermische beveiliging in het pack oplaad.
nieuwere machines werken ook niet meer op een kapot pack, zelfs al is deze opgeladen met een andere oplader. die middelste lip bestaat bij nieuwere packs uit 2 lippen die bij een bms met error niet meer juist werkt. maak van die 2 middelste lippen 1 lip en de machine werkt weer op een kapot pack.
recent had ik een vrij nieuwe 5Ah die na een week staan ( bms ook gaar ) ineens 2 cellen leeg had. daar bleek de bms op die cellen een last van een paar honderd ohm te vormen, controller ic eruit gewipt en weg was die last. ook dat heb ik vaker gehad, packs die snel leeg lopen, maar met alle onderdelen van de print gewipt blijft het pack wel werken. men heeft de packs ook verbeterd, door lekkende cellen die de koppelstrips opvraten kwamen er weleens gesmolten packs voor. nu hebben ze de kunstof behuizing verbeterd om de cellen heen. wel minder makkelijk om cellen te vervangen zo, maar een dremel helpt..
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Makita verkoopt natuurlijk graag zoveel mogelijk batterijen!
Maar ze willen ook graag dat niemand aan die dingen gaat zitten prutsen. Anders krijgt Makita het op z'n dak als zo'n ding vuur gaat spuwen.
testman
veel mensen denken dat alleen de bms vervangen genoeg is, maar meestal zijn er ook cellen kapot. vooral bij packs ouder als 5 jaar is dat normaal. door de hoge pieklasten van machines over de jaren zijn de cellen vaak slechter geworden. in oude packs kwamen weleens losse contacten op de print voor,of door vocht op de print problemen. vandaar dat de print nu groter is en in gel gegoten zit.
een 18V makita sds+ machine met bdlc motor trekt 23A aan stroom stroom weg als je een gaatje van 6mm in beton boort. onbelast doen deze machines al 8A aan stroomverbruik.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
vanwaar ben je ergens?
ik heb 2 replica makita batterijen gesloopt. waren nog nieuwe.
ik had de behuizing nodig omdat ik mijn eigen batterijen maak voor mijn ligfiets.
ik sloop alles van die printjes want mijn pack is maar 12V. ik heb enkel de lege print nodig voor die 2 grote schuif contacten.
als het niet te ver is, kunnen we misschien een printje wisselen
dit is namelijk wat ik doe. ik heb zo een usb adapter voor makita (waarmee je je gsm kan opladen) als houder geinstalleerd op de fiets, en ik schuif daar dan zo een makita behuizing als accu in. ik werk met een oude PC connector (hdd-cdrom) om de cellen op te laden/balanceren
ik heb geen idee of mijn replica printjes ook gaan locken als de cellen afgekoppeld geweest zijn. ik heb geen makita lader om even te testen
testman
een 12V liion accu? lijkt me raar want onder 14,4V komt 10,8V met 3 cellen. of je rekent met 4V per cel waarmee je ook een 3 cel pack hebt.
die printjes gaan op slot zodra de cellen los zijn gehaald van de print. met alle onderdelen eraf heb je iig geen last van zelfontlading. de onderdelen kun je met een schroevendraaier zo eraf steken, de sporen zijn stevig.
je kunt zo'n pack met dode bms wel opladen met een langzamere oplader, zo heb ik het ook gedaan. de rotte cellen uit een pack vervangen voor eenzelfde model cel van ongeveer dezelfde leeftijd ( en ook uit een gereedschap accupack ) want laptop cellen vallen in een heel andere categorie mbt piek belasting. na het eenmalig vereffenen van de cellen zodat ze allen 4,1V meten gebruik ik het pack in een accutol over weken tot het leeg is, dan meet ik of alle cellen leeg zijn of maar 2 die 1,5V zijn en de rest nog 3,6V dan moeten die 2 gare cellen er ook uit. tijdens het opladen worden de cellen weer gelijk in klemspanning, dus onderling een paar honderd mv verschil bij een oud en leeg pack is goed. m'n lader is een aangepaste smps adapter die 20,5 voor 18V packs en 16,4V voor 14,4V packs levert. is een pack echt leeg trekt de voeding dat niet ineens, er loopt dan 6A laadstroom ondanks de serieweerstand, dus zit er ook een trage laadfunctie op die na 4 min op 900ma laden vanzelf weer terugspringt op 5A laden. na 2 uur laden is het pack vol.
@ fcapri, die cdrom molex stekkers zijn niet zo geschikt voor vaak in/uitsteken. de pennen worden snel gammel en soms duw je de pen door de stekker heen omdat de weerhaken omknikken.
fcapri
ja, 11,1V accu. mijn fiets werkt met 12V automotive onderdelen, vandaar dat ik snel 12V zeg.
gaan die replica chinese printjes ook op slot als je de cellen eraf haalt? dan die zitten er bij mij in (exact die dat TS in zijn openingpost toonde).
ik heb de male molex stekkers gebruik met de vaste pinnen in. in de makita behuizing zit er achteraan een stuk plastiek. de pinnen kunnen niet naar achteren. hetgene dat gammel wordt zijn de bussen van de female stekkers. dan maak ik gewoon een nieuw verloopkabeltje van lader naar mijn molex accu connector. heb er zo vele liggen.
t was maar een begin test. ik moet iets van universele plug hebben, waar toch niemand zich kan mee mispakken. ik wou eerst een usb connector misbruiken, maar dat is te gevaarlijk.
er staat immers 4,2V, 8,4V en 12,6V op de D-, D+ en VCC aansluitingen
testman
die chinese printjes kunnen er wel tegen als je de cellen loshaalt, ze worden ook los geleverd tenslotte. de makita printjes worden geactiveerd in de fabriek, eenmaal een onderbroken cel gehad of een 0V cel dan is het over en uit.
de nieuwe packs van 5A hebben ook zekeringen aan boord. zowel de min als de plus zijn gezekerd. zie F2 en F3 maar, oudere packs hebben geen zekeringen, dat kwam pas na 2014 in de 4A en 5A packs..
overigens meet makita alleen de cellen, er zit geen belasting om de cellen onderling te vereffenen. elk meetpunt op de cellen heeft een weerstand van 150ohm in serie staan, zodat er geen grote stromen kunnen gaan lopen.
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 13 augustus 2017 10:29:49 (11%)]
Lees hier; die chinese printjes kunnen er wel tegen als je de cellen loshaalt, ze worden ook los geleverd tenslotte
Waar kan men deze best bestellen en wat kosten die?
testman
meen dat die printjes op ebay staan. heb echter vernomen dat je er geen wonderen van moet verwachten, na een tijdje is het weer over met die dingen.
fcapri
als je niet te ver af woont, ik heb 2 makitas gesloopt met zo een chinees printje in. ik moet gewoon een lege print ter vervanging hebben met die 2 schuifcontacten op
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
@fcapri,
Dat geeft nog geen garantie.
Ik heb zelf een mooie set van panasonic.
te weten:
Schroeftol
Slagmoeraanzetter
decoupeerzaag
cirkelzaag
reciprozaag
haakse slijper
boorhamer
en ben vast iets vergeten.....maar accu's zijn onderling op de machines wel uitwisselbaar, echter niet op de laders.
Ik kan mijn oudere accu's 3,3Ah wel op de nieuwe laders laden, maar mijn nieuwere 5,5Ah accu's kan ik niet op de wat oudere laders laden.
Gelukkig heeft panasonic zowel de accu als lader uitgebracht met een kleurenbandje wat voor model/serienummer staat zodat het eenvoudig uit elkaar te houden is.
testman
had vandaag ook zoiets op locatie; oude accuboorhamer bij, maar vrij nieuwe schuif accu's meegenomen die allen niet op het apparaat pasten maakte niet uit, schroevendraaier en hamer, tak nok eruit meppen en passen deed die accu. ding was nog uit de tijd van de 3Ah accu's waar 4 en 5Ah packs niet passen.