Rifa 0,22uF uit PM3267

Goede dag,
Bij mij is de Rifa bom in mijn PM3267 scoop ook geëxplodeerd. Nu wil ik deze gaan vervangen. Kan ik deze vervangen voor het volgende type;
http://nl.farnell.com/kemet/pmr209mc6220m047r30/capacitor-class-x2-0-2…

https://preview.ibb.co/dsSbsF/IMG_3874.jpg
https://preview.ibb.co/d9epCF/IMG_3875.jpg
https://preview.ibb.co/neSy6a/IMG_3876.jpg

Origineel zat er een PME type in. Die ik bij Farnell heb gezien, is een PMR. Maakt dit nog iets uit? Of wat is het verschil?

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zondag 13 augustus 2017 12:09:49 (14%)

mel

Golden Member

Je kan beter een type nemen die een hogere spanning toelaat,ik denk dat dit in het primaire circuit zit?(als het aan de voedingsspanning hangt gaat het even goed.. Is wel leuk voor de leverancier,je blijft bestellen >:) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Vervangen door hetzelfde type Rifa lijkt me geen goed plan... :)
Beter een MKP X2 type nemen (wel op de steekmaat letten, die is nogal apart bij die Rifa)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

een x2 275V of 305V model nemen, dan moet het goedkomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het verschil tussen PME en PMR zal wel iets onbenulligs zijn als de kleur van de rook ofzo >:)

Ik sluit me bij Arco aan, er is geen reden om een nieuwe rookbom te plaatsen zelfs al zal die wel weer 5 jaar meegaan of misschien zelfs iets langer. Een MKP X2 275V of hoger van een fatsoenlijk merk zoals Vishay, Epcos, Panasonic is er goed voor.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 augustus 2017 12:56:09 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die Rifa condensatoren gaan gemiddeld zo'n 30 jaar mee. Dus eigenlijk niets te klagen. Ik heb nog een orginele Rifa van 0,22 uF 275 V. X2 liggen. De steek is 20 mm. Bij interesse mag je hem hebben.

maartenbakker

Golden Member

30 jaar afhankelijk van opslag, gebruik, temperatuurschommelingen, mechanische belasting, luchtvochtigheid, de maagdelijke status van de assemblagemeisjes, de stand van de maan, het wijnjaar van de bomen die voor het papier werden gebruikt, het humeur van de man die de impregneermiddelen mengde, enz. >:) En dan denk je, hij maakt een grapje... maar op de assemblagemeisjes na denk ik dat het nog aardig in de buurt komt. Mijn grief is niet dat ze niet nog best een tijdje mee kunnen gaan, maar dat je daar niet op kunt vertrouwen. Dat ligt niet alleen aan dat het een papiercondensator is maar ook aan de constructie. Worst of both worlds.

Er is 1 ding erger dan een nieuwe RIFA monteren, en dat is een NOS RIFA monteren. Ik heb nog een zakje liggen als curiositeit waaraan je kunt zien waarom dat een minder goed idee is. Nou is de jouwe misschien nog nieuw genoeg en goed genoeg opgeslagen geweest om niet als NOS te kwalificeren (hoewel? ze heten alweer een tijd Kemet), maar....

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de snelle antwoorden. Qua steek zit ik nergens aan verbonden aangezien deze condensator los gesoldeerd zat op de ingangsspanning selector. Hij zit dus rechtstreeks aan het net. Wat is het doel van deze condensator?

Op de foto zie je al een haarscheur zitten. Inlijsten als voorbeeld van hoe het niet moet, of weggooien. Of - nog beter - voor ons vermaak opblazen.

Mijn ervaring met deze condensatoren is dat ze 15 tot 30 jaar mee gaan. Als je het niet erg vindt om 'm over een tijdje als voorzorg alweer te vervangen, dan is er niets op tegen om een papiercondensator te gebruiken.
Ik zou het persoonlijk wel doen - wel een stickertje achterop met de plaatsingsdatum. En natuurlijk een echt verse condensator gebruiken, niet 'n rifa die al 10 jaar in een bakje van de elektroboer ligt.

Als ie tussen fase en nul gemonteerd is, is het puur netfiltering. Als je 'm weg laat heb je de kans dat storing vanaf het net op je beeld terecht komt, of dat je scope z'n afbuigfrequentie op het net zet ofzo - wat voor klagende buren over blokjes in digitennebeeld kan zorgen, bijvoorbeeld.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dankjwel bobbes 1 voor je aanbod. Maar wat ik dus begrijp uit de berichten, kan ik beter voor een andere type gaan. Dus ik laat het even voorbij gaan. Toch bedankt!!

Er werd wel en beetje overdreven gereageerd over de kwaliteit. In de afgelopen 60 jaar heb ik ook diverse exemplaren uit elkaar gezien maar je ziet in je eigen apparatuur dat ze best een flink aantal jaren meegaan. De exemplaren die ik defect heb gezien zijn zeker 25 a 30 jaar oud en de printen zaten in apparatuur welke zowel in het verre oosten (erg warm en vochtig) alsook in de baltische staten gebruikt worden. Als je dit gebruik afzet tegen het aantal jaren dat alles goed werkt dan valt het allemaal nog wel mee.

Ik heb je nog even een email gestuurd bobbes1.

Rico, er zit een scheur in de condensator die Bobbes aanbiedt. Goed bedoeld, maar een bijzonder slecht idee om die nu nog ergens in te plaatsen. Koop dan gewoon een nieuwe.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover, wat jij denkt aan te zien voor een scheur is alleen een krasje in het glansende oppervlakte. Barsten in dit type condensatoren lopen vrijwel altijd parrallel aan de bovenzijde. Dit " krasje" loopt scheef. Dit is een nieuw exemplaar welke nu ongeveer twee jaar op voorraad ligt. Niets aan de hand dus. De TS krijgt hem gratis dus niets aan de hand.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 augustus 2017 18:29:03 schreef bobbes1:
Er werd wel en beetje overdreven gereageerd over de kwaliteit. In de afgelopen 60 jaar heb ik ook diverse exemplaren uit elkaar gezien maar je ziet in je eigen apparatuur dat ze best een flink aantal jaren meegaan. De exemplaren die ik defect heb gezien zijn zeker 25 a 30 jaar oud en de printen zaten in apparatuur welke zowel in het verre oosten (erg warm en vochtig) alsook in de baltische staten gebruikt worden. Als je dit gebruik afzet tegen het aantal jaren dat alles goed werkt dan valt het allemaal nog wel mee.

Dat klimaat is niet zo'n probleem als het niet extreem wisselt en als je de apparatuur niet te lang uitzet. Ik verwacht dat de apparatuur continu of vrijwel continu ingeschakeld is geweest. Het probleem voor mij zit er ook niet in dat ze regelmatig 30 jaar meegaan, zoals polypropyleencondensatoren regelmatig 300 jaar zouden meegaan terwijl dat ook niet echt nodig is, het probleem zit hem erin dat je een relatief dure condensator hebt die zich min of meer onvoorspelbaar gedraagt en op afstand het slechtste type op de markt is, ondanks dat het meestal goed gaat. In het berichtje waarin ik de stand van de maan en de maagden aanhaalde bedoelde ik daar ook al naar te hinten. Er spelen factoren mee in de levensduur waar je je als ontwerper eigenlijk niet mee bezig zou willen houden en die ook niet gekwantificeerd worden in de databladen, dus als je je ermee bezig zou willen houden moet je zelf testen (en minstens 1 bedrijf dat dat gedaan heeft, heeft ze ook daadwerkelijk afgekeurd, zie relevante discussie op vintage-radio.net).

Wat natuurlijk ook meespeelt in mijn stellige afkeuring van deze types is dat er eigenlijk geen reden te bedenken is dat ze nog op de markt zijn, alle parameters inclusief de prijs zijn slechter dan de alternatieven. Hooguit als reden misschien wat misplaatste nostalgie en eerlijk is eerlijk ze zien er best mooi uit op een print. Misschien als niemand ze koopt dat Rifa (en Wima) de conclusie trekken die Philips al meer dan 60 jaar geleden trok... Uitfaseren die zooi.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een condensator die direct over de netvoeding zit, is veel sneller overleden. bij smps voedingen loopt de capaciteit van die dingen terug na een aantal jaren werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Teruglopen is in elk geval graceful degradation, dat houd je ongeacht het type condensator in een X2-toepassing - de 300 jaar die ik zoëven noemde is op die plek wellicht overdreven. Een 275V of 305V type zal wel flink langer meegaan dan een 250V type.

Op 13 augustus 2017 20:58:55 schreef bobbes1:
Ledlover, wat jij denkt aan te zien voor een scheur is alleen een krasje in het glansende oppervlakte. Barsten in dit type condensatoren lopen vrijwel altijd parrallel aan de bovenzijde. Dit " krasje" loopt scheef. Dit is een nieuw exemplaar welke nu ongeveer twee jaar op voorraad ligt. Niets aan de hand dus. De TS krijgt hem gratis dus niets aan de hand.

Inzoomend zie ik 3 parallele streepjes die bijzonder realistisch scheuren nadoen. 1 staat boven de klimaatcode, 1 eronder en de derde zit naast de datumcode. Als ik die datumcode correct lees volgens IEC60062, is de condensator van juli 1998. Dat valt voor mij in dit geval niet meer onder nieuw, maar onder Nieuwe Oude Stok. Niet om je gebaar af te kraken, in tegendeel want elkaar helpen is lovenswaardig, maar het kost jou een postzegel en de TS hoofdpijn. Het enige dat ik zou kunnen bedenken om ermee te doen, is om hem gewoon eens aan de netspanning te hangen en te laten hangen tot hij (of jij) er genoeg van heeft. De wat veiliger variant van het experiment is om hem weer in de la te leggen en elk jaar een foto te nemen van de scheurtjes. Da's ook wel leuk misschien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die rifa sowiso niet nemen, een 250V model is te krap. de blauwe van rifa heb ik nog niet veel kapot gehad, die zijn in 275V of 305V nog wel te doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer