toegangscontrole huisdieren

Ik zou graag een systeem maken om te zien of al mijn kippen in het kippenhok zitten.

Ik had al gedacht aan RFID maar die afstand kan maar een 5tal cm zijn.

Nu vroeg ik me af welk systeem ik zou gebruiken hiervoor?
Zou het mogelijk zijn om zelf een grote antenne te maken rond de deur.
Dus dat de kippen door de antenne stappen

Leren kan je alleen maar door te Doen
Arco

Special Member

Is de deur kleiner maken niet handiger? (10+cm kun je wel halen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Ik denk niet dat je iets zelf kunt bouwen dat 100% (of ook maar 99%) betrouwbaar werkt, en een kant-en-klaar systeem hiervoor kost waarschijnlijk honderden euros, bijv. GearEye.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

RFID kan ook verder. Er zijn longrange readers.

Met 125Khz kun je dan tot 1m geloof ik. Alleen elke kip een tag geven. Dan kun je ook nog zien wie er wel/niet is.

Alleen zul je wel een 'eenrichtingsverkeer'moeten maken, je reader kan niet zien of de kip in of uitgaand wandelt.

evdweele

Overleden

Een webcam? Met gezichtsherkenning ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

oke, wat ik eens ga proberen is 2 rfid 125kHz modules kopen.

Eentje links en eentje rechts van de deur (20cm breed) en dan de tag aan de rechterpoot.

Dan heb ik alle bewegingen en ook de richting.

Leren kan je alleen maar door te Doen

miss een kip op stok detectie maken :P zitten er 10 pootjes op de stok dan kan het luik dicht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 14 augustus 2017 13:32:28 schreef evdweele:
Een webcam? Met gezichtsherkenning ;-)

Volgens mij zien alle kippen er eender uit..Zijn net Chinezen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 augustus 2017 14:12:37 schreef falaigai:
oke, wat ik eens ga proberen is 2 rfid 125kHz modules kopen.

Eentje links en eentje rechts van de deur (20cm breed) en dan de tag aan de rechterpoot.

Dan heb ik alle bewegingen en ook de richting.

Ik denk dat bij de 125KHz modules dan beide detectoren de kip zien.

Wegen?

Je maakt een zwevende vloer in het kippenhok, daarop ook de leghokken en stokken. Water en voer aan de wand bevestigen.

Een beetje kip is toch wel 2kg? Lijkt me aardige marge voor vuil, mest, voer, bagger, regen. Groei kan je in je algoritme verwerken:

dag 1: 10 kippen is minimaal 20kg detecteren, 20,3 wordt bereikt, hok kan dicht.

dag 2: minimaal 20+(helft van extra gewicht gisteren) = 20,1

Na het schoonmaken doe je een nieuwe 0 stelling, misschien moet je elke dag wat vuil toevoegen in je algoritme, je kan zelfs overdag een nulmeting doen als kippen doorgaans allemaal buiten zijn.

Met (RFID en) poortjes kan het systeem potentieel eindeloos wachten op een kip die al binnen is of zelfs meerdere kippen buitensluiten omdat ze niet echt goed binnen zijn gelopen, maar wel geteld zijn.

evdweele

Overleden

Op 14 augustus 2017 15:30:46 schreef mel:
Volgens mij zien alle kippen er eender uit..

Iemand die zelf kippen houdt zal het niet met je eens zijn. Een kennis van me had een stuk of 30 kippen en hij kende ze allemaal uit elkaar door verschillende kleur, tekening of kam.

De vraag naar kippentellers, automatisch sluiten van de deur van het hok enz. is hier al vaker voorbijgekomen. Er is nooit een 100% sluitend systeem bedacht.
Ook wegen zal die onnauwkeurigheid niet oplossen, want hoe werkt dat met kuikens?
Er is maar 1 machine die 100% betrouwbaar werkt: de mens.
De mens kan heel precies kippen tellen en zien of er niet toevallig een marter of bunzing mee naar binnen is geglipt.
Met een webcam kan je vanuit je luie stoel zien of alle kippen binnen zijn.

[Off topic]
Eigenlijk verbaast het me dat er nooit vragen worden gesteld over het ontwikkelen van een elektronisch hondenuitlaatsysteem >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
KGE

Golden Member

[Off topic]
Eigenlijk verbaast het me dat er nooit vragen worden gesteld over het ontwikkelen van een elektronisch hondenuitlaatsysteem >:)

[Off topic 2]
Een electronische hond heeft toch geen uitlaat ? :-P

Maar zonder gekheid: is een capacitief systeem niet iets, en dan dubbel uitgevoerd. Daarmee zou je de kop van de kip van de romp kunnen onderscheiden en de richting bepalen ?

[Bericht gewijzigd door KGE op maandag 14 augustus 2017 19:06:50 (28%)

Hoe ga je met RFID zien of de kip binnen of buiten het gaas zit? Lijkt mij niet heel betrouwbaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein