Ik heb een Whirlpool wsc5555 die al een aantal jaren een knipperend display heeft. Toch is de werking verder wel goed maar nu wil de koelkast niet meer onder de 10 graden komen. Het display is al eens in de garantie periode vervangen maar na 2 jaar begon ie weer te knipperen. Omdat werking verder wel goed is heb ik daar niets mee gedaan.
Ik heb het internet afgestruind om info en kom steeds verhalen tegen over defecte mainboards en dan vooral de elco's. Nu zit er op de kast van het mainboard een sticker met "Panasonic capacitors inside" dus ik ga ervan uit dat dat ook zo is. Dat zou betekenen dat die elco's goed zijn, ze zijn in ieder geval niet bol.
Maar nu de vraag: wat zou een oorzaak van die te hoge temperatuur kunnen zijn? De vriezer werkt wel goed zo ook de ice dispencer en water tap. Toch het mainboard of het display?
Hier een soortgelijk display. https://www.youtube.com/watch?v=danoVd1CWxk Die van mij knippert in een vast ritme en sommige segmenten van de cijfers branden half of helemaal niet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
spanning van de voeding te laag, niet altijd elco's maar eerder x2 condensatoren als serie weerstand ingezet die dit probleem veroorzaken..
Dit is de controlunit in de achterkant van de side by side koelkast:
Dit is een ander type dan in eerdere threads over Whirlpool side by side koelkasten op dit forum waarin het vooral over die x2 condensators gaat.
Nog een vraag: hoe krijg ik het front display eruit? Onder in het lekbakje van de ice dispencer en watertap zitten 2 schroeven maar die zijn totaal verroest. Uit de onderste rand sijpelt ook water als ik er een schroevendraaier tussen zet.
Als het ritmisch knipperen is,betekent dat de koelkast problemen heeft met de NTCs of meetcircuit en gaat over op een noodprogramma en word een Energielabel G+koelkast, oftewel stroomslurper.
testman
men heeft eerder het display vervangen en dat hielp 2 jaar, dat zou niet kloppen als de sensor(en) toen niet zijn vervangen. ts bedoelt niet alleen de digits van de temperatuur, maar alles in het display wat knippert.
deze print heeft een smps, geen condensator voeding zo te zien..
[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 17 augustus 2017 19:13:38 (13%)]
Condensor is niet dichtgevroren, ik had dat ook gezien op het forum als mogelijke oorzaak van de te warme koelkast gedeelte:
Op de een of andere manier komt er geen koele lucht in het koelkast gedeelte. De vriezer werkt overigens prima. Ook geen klikkende geluiden van relais of iets dergelijks. Kast is nu van de stroom en laat hem ontdooien voor zover daar sprake van is.
@SMD: ik had ook ergens gelezen dat een 5 volt spanningsregelaar op de displayprint gaar kan zijn en dat dat het knipperen veroorzaakt. Weet jij misschien hoe ik die display print eruit kan halen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 augustus 2017 19:12:17 schreef testman:
men heeft eerder het display vervangen en dat hielp 2 jaar, dat zou niet kloppen als de sensor(en) toen niet zijn vervangen. ts bedoelt niet alleen de digits van de temperatuur, maar alles in het display wat knippert.deze print heeft een smps, geen condensator voeding zo te zien..
Een schakelende voeding inderdaad, maar ook 2 dikke foliecondensatoren... Ik vraag me toch af, als ik de TS was zou ik in elk geval de capaciteit even nameten.
Op 17 augustus 2017 20:20:49 schreef testman:
draait de fan wel boven de verdamper
Nee. Als hij direct moet draaien bij het inschakelen dan is hij defect want hij draait niet.
Wat die foliecondensators betreft: bij de meeste storingen van dit soort koelkasten gingen ook de relais klapperen en dat is hier niet het geval. De kast werkt(e) verder wel normaal. Ik ga ervan uit dat die (nog) goed zijn.
Ik wil dat display er ook uit halen en dan de spanning controleren. De toetsen werken verder ook goed, ik kan alles doen alleen het display zelf knippert.
Edit: motor eruitgehaald en getest en werkt. Terug geplaatst en nu draait ie wel. Ik ga nu eerst de kappen terug plaatsen en kijken of er koude lucht in de koelkast komt.
Edit 2: er kwam geen koude lucht in de koelkast. Er zit een soort klep in die de luchttoevoer regelt. Die eruit gehaald en bleek dat hij dichtzat. Ding uit elkaar gehaald en toen bleek het schuifje gebroken te zijn. Gelijmd met super lijn en glad geschuurd en nu werkt het weer.
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op vrijdag 18 augustus 2017 10:46:16 (18%)]
MNM(tm)
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Heb je het schuivend deel ook ingesmeerd met een beetje siliconenvet? Dan voorkom je dat er (weer) te veel kracht op komt te staan om het ding te verschuiven en de boel opnieuw afbreekt.
Nee, dat heb ik niet gedaan omdat het origineel ook niet zo is. Bovendien heb je kans dat het vet dikker wordt door de lage temperatuur omdat die bij de opening aardig onder nul is. Ik heb wel de lijmresten vlak geschuurd zodat ie weer mooi heen en weer schoof.
Koelkast werkt inmiddels weer prima, blijft echter het knipperend display over. Ik had ergens gelezen dat de spanningsregelaar te weinig volt zou afgeven maar er komt keurig 5 volt uit met een ingangsspanning van net iets over 11 volt. De functies en de zoemer werken echter prima, het is alleen dat sommige leds knipperen en sommige maar half branden of uit zijn. Iemand nog ideeen?
Detail van de spanningregelaar:
Deze print is al eens vervangen, de vorige had exact hetzelfde probleem. Een nieuwe is ongeveer 150 € en dat is mij wat te gortig.
Het meest linkse ic wat verticaal staat is een PIC16F886.
De 7805BG is de spanningsregelaar. Overigens kunstof niet invetten zoals MNM zegt, word het alleen maar brozer van en vet gaat 'uitdrogen' en dus taai worden.
Die spanningsregelaar doet wat ie moet doen
Ik ben er inmiddels achter dat de leds gestuurd worden door het STLED316MTR ic. Aangezien de rest wel goed werkt moet daar de oorzaak liggen. Iemand een idee of dit ic brak kan zijn of dat het aan een van de omliggende componenten kan liggen? Ik kan ook niets vinden over de duurzaamheid van dit type ic.
Het gekke is dat zodra je op de temp knop drukt sommige leds aan gaan en andere juist uit. Ook zijn er die van half naar vol gaan branden. Dus de leds zijn imho wel goed.
testman
ik denk een brakke soldering, of de voeding voor de leds is ergens geknepen met een weerstand oid die is verlopen, de leds branden fel naar gelang er led digits bijkomen of uitgeschakeld worden, dit verschil zie je ook weleens bij led klokken die verspringen, de andere digits worden dan donkerder of juist lichter. ook kan er 1 led stuk zijn waardoor de spanning inzakt voor de andere leds.
gezien de voeding achterop zit, display voorop zou extra afvlakking ook kunnen helpen om die lange kabels te overbruggen. die 220uf bij de 7805 is niet bijster veel. heb je ook gematen of die 11V niet inzakt? als een 7805 maar net 3V meer voeding krijgt als dat deze uitstuurt ( dus 8V ofminder in geval van een 7805 ) gaat deze raar doen.
als de led? knipperen is de aansturing van de LED? dus goed, dus ik zou het niet daarin zoeken...
Dit ic heeft de mogelijkheid om de helderheid van de leds in 16 stappen te programmeren dus dat zou het verschil kunnen verklaren.
Dit probleem ontstond geleidelijk, eerst een led en daarna steeds meer. Dat gebeurde met de vorige print ook. Dus er staat iets te verlopen. In elk schema wat ik tegenkom van dit ic staat een c of elko of beide parallel in de voedingslijn, volgens de datasheet moeten die zo dicht mogelijk bij het ic staan. Ik ga dus eerst die 47 uF elko vervangen.
Edit: ik heb de 47 uF elco vervangen maar maakte geen verschil. Ik blijf er nu van af omdat het nog werkt
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op zondag 20 augustus 2017 12:45:28 (10%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou op het IC gokken. Dat er LED's veranderen als je op knoppen drukt zou kunnen wijzen op een probleem bij het scannen van de matrix.
Alternatief is dat de knoppen lekstroom vertonen, geen idee hoe het IC dan reageert. Edit: na herlezing datasheet verwacht ik dat de knoppen genegeerd worden tijdens de aanstuurcyclus, maar daar komen ook nog weer diodes bij kijken. Heeft de fabrikant die wel gebruikt? En als zo'n diode lek vertoont? En terug naar e LED-aansturing, is de senseweerstand nog goed? Zal haast wel, maar...
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 augustus 2017 13:40:57 (40%)]
Dat ic zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn. Ik kan ook nergens vergelijkbare situaties vinden op internet. (als je met google zoekt is 3 kwart van de gevonden websites commercieel, dat was 20 jaar geleden wel anders ) Maar ik stop nu liever met onderzoeken of onderdelen te vervangen, de kast werkt zo ook en als ik die print sloop moet ik een nieuwe halen voor 150 €. In ieder geval bedankt voor het meedenken !