Op Aliexpress kwam ik onderstaande IC tester tegen voor 25€:

De specificaties:

- It can test 74HC series, 74LS series, CD4000 series, HEF400 series, 4500 series, operational amplifiers, etc.
- Different test modes can be selected: 3.3V/5.0V/AUTO modes.
- Built-in more than 1300 types of chip data models and 420 transistor data models.
- Cover a majority of 24 feet or less common universal devices.
- Automatically detects NPN and PNP transistors, FET, SCR, automatic -
- Identification of the transistor pinout.
- Automatic shutdown if there is no operation after 60s.

Na ongeveer 1,5 week had ik de meter in handen incl. een beknopte handleiding
Vervolgens wat IC's getest, de tester doet wat hij moet doen.

Bron plaatjes

Binnenwerk:

Conclusie: Moet je regelmatig 40/74 series ic's testen dan is deze meter een aanrader. De "Auto" functie maak het vinden van ic's waarvan de markering weg of beschadigd is eenvoudig, voor de prijs hoef je het niet te laten.

Was laatst in een topic iemand die een fake geheugen IC uit 7400 serie had. Gaaf dingetje.

Built-in more than 1300 types of chip

Dat is wel knap, helaas zie ik er op de foto maar 9, de rest zit zeker aan de onder kant. :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op (46%)]

Roland, is de jouwe de originele of de kloon versie?

Ik meen me te herinneren dat er 2 fabrikanten zijn die ze maken. De ZIF socket van de ene is zwart en de andere is groen. Zal even gaan zoeken naar een link.

Lees dat er ook opamp's mee kan testen.

Roland, is de jouwe de originele of de kloon versie?

Geen idee, de ZIF socket is zwart zoals op het eerste plaatje. Een lijst van IC's die getest kunnen worden heb ik nog niet gevonden. Opamps zoals de LM741, LM324 ed kun je er idd mee testen

Op 18 augustus 2017 22:16:47 schreef benleentje:
... helaas zie ik er op de foto maar 9, de rest zit zeker aan de onder kant. :).

Schitterend. LOL ;-)

Ha Roland,

Dank je voor het onder de aandacht brengen van deze IC tester.
Maar vertel er wat meer over.....

Geeft de tester alleen goed/fout, of vertelt hij meer? Parameters, alleen IC type zoals op de foto's?
Wat is het meetprincipe / meetopzet?

Wat zijn je eigen ervaringen met de tester?

groet, Gertjan.

Een iets uitgebreidere beschrijving van de specs van de tester is hier te vinden.

In deze product beschrijving is zelfs een stukje van de test manier beschreven.

Het is een go/no go tester die in veel gevallen zelf het type nummer kan vaststellen.

hij zal wel geen complete productie-test doen. Dus als je een 7404 hebt die 1 microseconde nodig heeft om de output aan te passen (je hebt een AVR geprogrammeerd om een 7404 na te doen of zo), dan zou ie dat best wel eens als 7404 kunnen aanmerken. Ik neem aan dat er een microcontroller in zit die "voorzichtig" probeert uit te vinden waar de power pins zitten en dan uit wat reacties op stimuli bepaalt wat het is en zodra ie weet wat het is een kort test-programma kan aflopen.

Maar hij zal geen rand-condities testen.

Ik ben wel benieuwd wat voor defecten dit ding kan vaststellen; een IC dat volledig in sluiting ligt waarschijnlijk wel, maar een defecte output transistor (1 van de 2 van een totem-pole), bijvoorbeeld?

De HiLo programmers die ik in de jaren '80 had konden ook ic's testen (als extraatje)

als het IC goed is, zou hij nog wel kunnen werken.
Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als er iets niet werkt.. grote kans dat hij iets fouts of niets detecteert..

Als een IC echt stuk is, zal hij het type ook niet meer kunnen detecteren, maar dat lijkt me best acceptabel. Ik zou me meer zorgen maken over de gevallen waarbij een IC stuk is, maar dat apparaat zegt dat hij prima werkt.

Daarbij: is hij helemaal niet bruikbaar voor IC's die niet in die lijst staan? In dat geval was het 20 jaar geleden vast een handig apparaat, maar wie gebruikt er nog echt veel 74- of 40- serie logische IC's dan? Voor reparaties is hij misschien nog bruikbaar, maar persoonlijk zou ik eerder een storing zoeken met een scope, in het circuit, en als je zo'n IC moet uitsolderen om hem te testen zou ik hem sowieso vervangen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (19%)]

Geeft de tester alleen goed/fout, of vertelt hij meer? Parameters, alleen IC type zoals op de foto's?

IC type + Goed / Fout, geen parameters.

Wat is het meetprincipe / meetopzet?

Niet verder uitgezocht

Wat zijn je eigen ervaringen met de tester?

Uit een zak met IC's of stapel zeners haal je simpel de typen + defecten.

Daarbij: is hij helemaal niet bruikbaar voor IC's die niet in die lijst staan?

Klopt, niet ondersteunde IC's geven "Not Found"

In dat geval was het 20 jaar geleden vast een handig apparaat, maar wie gebruikt er nog echt veel 74- of 40- serie logische IC's dan?

Mee eens, de huidige Arduino / PIC en ESP gebruikers zullen er weinig aan hebben.

Toch zijn er nog heel wat mensen die wel met die oude chips werken. Dus voor hen is het best handig om snel even een IC te kunnen testen.
En ik vind het toch wel een leuk hebbe dingetje.

In de tijd dat 74xx er uit begon te gaan zaten diverse clubs met stapels van die dingen. Ook bedrijven die elektronica assembleerden zaten met een voorraad, die op een gegeven moment overtollig wordt. Om uitzoeken te omzeilen en toch nog iets aan opbrengst uit de oude voorraad te halen, zijn een deel van die voorraden als "gemengde chips" op de hobbymarkt afgezet. Als je een berg van die dingen hebt is het een praktisch ding.

Er is ook zo'n componenten tester (R,C,L,T,D). Daarvan weet ik dat er ergens een hobbyist een arduino projectje heeft gepubliceerd wat in china massaal geproduceerd wordt. Hier zou zoiets ook het geval kunnen zijn. Anderzijds, het is hier ook goed mogelijk dat dit ding in de chinese praktijk geboren is: Ze halen een hoop oude PCBs uit mekaar, en zitten dan met grote hoeveelheden "misc" chips. Dan is dit ding enorm handig!

Ik kan me goed voorstellen dat als je er 1000 chips doorheen stuurt, hij dan wel een chip "type X, FOUT" gaat geven. Dan heeft ie "type X" gewoon fout gegokt. Stel: Hij ziet een chipje voor een BCD teller aan. Als ie dan van 9 naar 10 springt (omdat het een niet-BCD teller is), dan roep ie: "fout". In dit simpele geval zal het BCD tellertje en de binaire teller alletwee heus wel in de database zitten en zal ie dit meetresultaat moeten gebruiken om onderscheid te maken tussen de twee mogelijkheden. Maar als er 1 niet in de database zit, dan is de kans op "verkeerde detectie" gevolgd door een "Hij is fout" het grootst.

en zitten dan met grote hoeveelheden "misc" chips. Dan is dit ding enorm handig!

Zoals de meesten hier denk ik bouw je over de jaren een bak "diversen" op die je dan regelmatig eens uitzoekt. Vaak zit er (bij mij dan) ook wel TTL of CMOS tussen waarvan je niet meer precies weet waar het uitkomt, waarom het er uitgehaald is dus een vlugge eerste check is wel welkom.
Veel kan ik er testen met de TL866

Eigenlijk zoek ik ook nog zo iets om oude RAMS (2102, 2114, 6264, etc) te testen.

Bovengenoemde HiLo programmers kunnen dat, maar redelijk beperkt wat betreft types (een All-07 nog wat meer dan een All-11). Een aantal DRAM en SRAM types (b.v. 2114 en 6264 kan de '07 aan).

Overigens ook TTL 74 en CMOS 40 en 45 kunnen getest worden. Komt soms goed van pas bij reparatie van oud spul. EPROMS/PLDs uitlezen en RAM/TTL controleren met hetzelfde apparaat.

Hoop zelf nog een keer een oude stag programmer tegen te komen om hele exotische PROMs te kunnen lezen.

Leuk ding, ik gebruik daar nu een TL866 voor. Voor andere IC's een zelfbouw IC tester gebaseerd op een buistester: