Calor stroomstrijkijzer - stoom/water probleem

Weet iemand wat de voornaamste reden zou kunnen zijn van een stoomstrijkijzer dat buiten stoom ook water begint te spuiten/lekken uit de strijkzool?
Klepje aan zijkant van stoombak al eens opengedraaid en er lijkt niet zo veel kalk in te zitten..

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

toch is dit een kalkprobleem, zeker als dat water bruin is..

MGP

LDmicro user.

Mogelijks een slecht contact aan de thermostaat van het strijkijzer zelf, niet aan de stoombak.

Op 24 augustus 2017 20:30:56 schreef testman:
toch is dit een kalkprobleem, zeker als dat water bruin is..

Water is niet echt bruin..
Reinigen met azijn is niet zo'n goed idee vermoed ik?

Op 24 augustus 2017 20:38:21 schreef MGP:
Mogelijks een slecht contact aan de thermostaat van het strijkijzer zelf, niet aan de stoombak.

De thermostaat? of een temp-sensor? Staat deze dan te koud? Want de strijkzool wordt wel warm..

MGP

LDmicro user.

De thermostaat waar je kunt kiezen voor linnen, wol, katoen...

edit: hoor je hem klikken als je die van links naar rechts draait en omgekeerd?

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 24 augustus 2017 20:51:58 (40%)]

Op 24 augustus 2017 20:49:44 schreef MGP:
edit: hoor je hem klikken als je die van links naar rechts draait en omgekeerd?

Ja, klikken doet hij correct.
Dan is hij wel nog ok? of toch niet?

MGP

LDmicro user.

Ik had eerst de stoombak opengedaan en de thermostaat ervan vervangen door een afbraak reserve, maar die bleef stomen en water druppelen.

De echte oorzaak was de thermostaat aan het strijkijzer zelf, als het verwarmingselement van de zool niet warm genoeg heeft wordt de stoom weer water.

Het is maar een hint die ikzelf ben tegengekomen, dus geen garantie dat dit ook uw probleem is.
Bij mij volstond het van de knop een 10tal keren tijdens het opwarmen weg en weer te draaien, als dat niet volstaat zul je het moeten contoleren tijdens het strijken of opendoen.

Op 24 augustus 2017 21:06:44 schreef MGP:
Ik had eerst de stoombak opengedaan en de thermostaat ervan vervangen door een afbraak reserve, maar die bleef stomen en water druppelen.

De echte oorzaak was de thermostaat aan het strijkijzer zelf, als het verwarmingselement van de zool niet warm genoeg heeft wordt de stoom weer water.

Het is maar een hint die ikzelf ben tegengekomen, dus geen garantie dat dit ook uw probleem is.
Bij mij volstond het van de knop een 10tal keren tijdens het opwarmen weg en weer te draaien, als dat niet volstaat zul je het moeten contoleren tijdens het strijken of opendoen.

Ok, bedankt voor de tip! Ik probeer het zo eens..