Dag allen,
Ik heb een printplaat met daarop een geschakelde voeding die kapot is. Ik wil proberen deze te repareren.
Ik meet ten eerste volle sluiting in dit component
Wat is dit voor component? Ik ben niet thuis in de codering van smd componenten, als ik zoek op google dan kom ik op een 1N5953B zenerdiode van 150V/3W. Klopt dit?
link: http://www.farnell.com/datasheets/2160707.pdf
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha ljk,
Ik denk een condensator kan je aangeven waar die heeft gezeten.
Groet Henk.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
waar zat deze component?
bij een schakelende voeding begin je bij het begin.
230V AC komt erin, meet die na. normaal zit daar in de buurt wel wat ontstoring, zekering,...
meet deze ook na.
dan wordt die spanning gelijkgericht en komt die op een grote beter elco (die van 400V op de foto). meet daar of er rond de 300-320V DC op staat.
LET OP: deze spanning doet pijn als je ze aanraakt. ook oppassen met koelplaten, deze kunnen vaak aan die 300V hangen.
vanaf deze spanning wordt er geschakeld met een vermogentransistor (FET of dergelijke) die op een koelplaat staat. meet deze na op sluiting. die transistor zal de spanning pulserend op een kleinere transfo zetten. deze kan je ook nameten (300V DC over die transfo meten is foute boel).
secundair wordt er een kleinere spanning gelijkgericht en in elco's gestoken. door de hoge frequentie zien deze elco's nogal af en gaan ze sneller kapot. als deze elco's rot worden, kunnen ze de hele voeding ook platleggen. secundair is er ook een terugkoppeling naar de primaire kant om de spanning te regelen. meestal met optocoupler die naast die transfo zit.
een zenerdiode kan ik daar niet direct thuisbrengen, tenzij het een overspanningsbeveiliging is
MGP
LDmicro user.
Volgens mij ben je op het juiste spoor.
Ik zou ook eens de schakeling errond controleren en misschien de oorzaak trachten te achterhalen waarom die zener defect is gegaan.
Mogelijks is die gewoon defect gegaan en is er niks anders meer kapot.
Je kunt er ook enkele bestellen en direct vervangen, gaat die terug in sluiting dan heb je er nog en kun je zoeken naar de oorzaak.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een condensator van ON SEMI? Lijkt me sterk.
Ik verwacht eerder een snelle Schottky diode, maar de plaats in het circuit zou toch wel erg handig zijn. Primair of secundair? Tussen de transformator en de uitgangscondensators?
Het lijkt me een standaard flyback converter, gezien het ontbreken van een aparte uitgangsspoel, zoals bij een forward converter.
electron920
Ha SparkyGSX,
Ik had de koffie nog niet op het is een diode uit de RB521 serie 30V 200mA.
Groet Henk.
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Begin even bij het begin, welke controller zit op de print? Deze zit aan de primaire zijde van de transformator.
Op 14 september 2017 08:32:46 schreef SparkyGSX:
Een condensator van ON SEMI? Lijkt me sterk.Ik verwacht eerder een snelle Schottky diode, maar de plaats in het circuit zou toch wel erg handig zijn. Primair of secundair? Tussen de transformator en de uitgangscondensators?
Het lijkt me een standaard flyback converter, gezien het ontbreken van een aparte uitgangsspoel, zoals bij een forward converter.
Ik denk niet dat het een gelijkrichter is, de schottky diode aan de secundaire zijde is zichtbaar (Vishay/GS MBRB1060).
Schakeling is inderdaad een geisoleerde flyback schakeling, dat is bijna altijd het geval bij kleine voedingen.
TS kan best eens gelijk hebben dat het een zener diode betreft, code en case size lijken overeen te komen.
Kortom TS welke controller zit er op de print?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is een print uit een whirlpool van 2010, er zit een tny of lnk als schakel ic in. die zijn berucht om hun uitval, check de spanning op dat ic maar eens. geen 310VDC op de primaire elco, vaak de weerstand stuk welke vaak stuk ging door de lnk/tny die in sluiting ligt.
dat ic zit voor de trafo en is op foto's van de ts niet te zien.
voeding stelt wrs niet veel voor, maakt 12V aan voor de controller en de relais. reparatie is als beginner niet heel simpel.
[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 14 september 2017 09:44:10 (12%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het zou natuurlijk de gelijkrichter van een tweede uitgang kunnen zijn, of van een hulpvoeding aan de primaire zijde. Dergelijke regelaars starten vaak op via een grote weerstand die een condensator oplaadt, waarbij ze met een extra wikkeling hun eigen voeding maken zodra ze beginnen te schakelen.
Ik zou niet direct weten waarvoor je een 150V zener zou gebruiken bij zo'n voeding, maar het is natuurlijk niet onmogelijk.
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Op 14 september 2017 09:38:24 schreef testman:
het is een print uit een whirlpool van 2010, er zit een tny of lnk als schakel ic in. die zijn berucht om hun uitval, check de spanning op dat ic maar eens. geen 310VDC op de primaire elco, vaak de weerstand stuk welke vaak stuk ging door de lnk/tny die in sluiting ligt.dat ic zit voor de trafo en is op foto's van de ts niet te zien.
Waarschijnlijk een TinySwitch, die zenerdiode is bedoelt voor over de primaire zijde van de transformator om piekspanningen als gevolg van de spreidingszelfinductie te begrenzen. Normaal gesproken hoort dat ding niet in geleiding te komen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Meet dat ding uitgesoldeerd nog steeds als sluiting (beide kanten op dus!), of piepte je onbedoeld de primaire winding door?
De LNK.. (304?) of TNY.. is zoals testman meldt een hele beruchte. En dan ook bijbehorende weerstand en evt spoeltje meepakken.
De elco's heb ik uitgesoldeerd om te testen. De 320V volt was aanwezig op de elco.
Hij zit hier bij de pijl. Aan de primaire kant dus rechtstreeks op de 320V vanaf de elco. Via een ander component UJ98? naar pen 5 van de TOP243GN
dat zou pen D moeten zijn.
http://www.mouser.com/ds/2/328/top242-250-9213.pdf
edit: uitgesoldeerd volle sluiting. lnk of tny? zie ik zo niet? Bedoel je de
TOP243GN?
Gaat idd om een print uit een whirlpool.
[Bericht gewijzigd door ljk op donderdag 14 september 2017 10:12:49 (18%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Hier dus geen LNK maar een TOP243GN. Overigens ook van Power Integrations, maar ik weet niet of ze even berucht zijn.
Die primaire elco zal zelden stuk zijn, het had volstaan om daar even te meten (evt. met scoop) of je circa 320VDC ziet.
Meet dat ding uitgesoldeerd nog steeds als sluiting (beide kanten op dus!), of piepte je onbedoeld de primaire winding door?
Ik had het over die (zener)diode die je hebt gedemonteerd. Lees ik over het antwoord heen?
[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 14 september 2017 10:09:35 (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat voor behuizing is het, SMA, SMB, of SMC?
Uitgesoldeerd component geeft volle sluiting en beide kanten op.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rechtstreeks van 320V via die zener naar een pootje van het IC. als die zener in sluiting ligt, vrees ik ook al voor dat IC'tje
als je dat IC dan googled (TOP243) kom je een type schema tegen en zie je direct ook waar die zener zit:
Is het dan idd een zener van 150V 3W? Geen idee waar ik die moet krijgen.
Het ic TOP243gn lukt me wel bij Distrelec of Mouser.
Zijn er meer componenten verdacht?
Op 14 september 2017 09:19:07 schreef electron920:
Ha SparkyGSX,Ik had de koffie nog niet op
het is een diode uit de RB521 serie 30V 200mA.
Groet Henk.
Hoi Henk, sorry hier heb ik overheen gelezen. Is dit 'm?
electron920
Ha ljk,
Nauw ja daar kom ik op en met het schema van @fcapri zou dit best kunnen.
Wat je nu mijn inziens moet vaststellen is of je de zener dan wel de diode in je hand heb.
De diode die je er uit heb gehaald die is stuk dat is duidelijk nu eens kijken welke er op de print zit.
Hoe meet deze diode heb je dit al geprobeerd je kunt op het eiland wat open is (waar de diode aan vast heb gezeten) een weerstandje solderen 1kΩ of zo iets zet er een kleine spanning op en kijk hoe de diode zich gedraagt.
Is het een zener dan zal op een gegeven moment de zener gaan werken let wel op beneden de spanning van het IC blijven.
Of misschien nog beter haal ook deze diode er uit let op hoe de diode gemonteerd zit.
Groet Henk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is geen RB521. Die zou opdruk '5Mx' hebben. En de behuizing is veel kleiner (SOD523, 1.2 x 0.8mm)
We weten nog steeds niet wat voor behuizing het is (afmetingen)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 14 september 2017 09:19:07 schreef electron920:
Ha SparkyGSX,Ik had de koffie nog niet op
het is een diode uit de RB521 serie 30V 200mA.
Groet Henk.
Een diode zonder streep?
Ik ken geen SMD diodes zonder streep, of andere zwijze wijze van kathode markering.
electron920
Ha vergeten,
Daarom mijn eerste gedachte een condensator maar een ieder had het over een diode de streep kan na destructie warm worden en desolderen wel wat vervaagt zijn alleen op de print staat ook geen tekening dat is wel vreemd
Maar ook op het andere component geen streepje te zien daarom is iets meer info van het andere component gewenst.
Groet Henk.
Op 14 september 2017 11:56:50 schreef Arco:
Is geen RB521. Die zou opdruk '5Mx' hebben. En de behuizing is veel kleiner (SOD523, 1.2 x 0.8mm)
We weten nog steeds niet wat voor behuizing het is (afmetingen)
Arco: Ik ben nu onderweg, heb alleen de print bij me. Het componentje ligt thuis. Als ik op de print meet moet het haast een SMA zijn.
Vanavond als ik thuis ben geef ik je de exacte maten door.
Arco
Special Member
SMD diodes hebben soms geen streep, maar een inkeping of afgeschuinde zijkant.
Een condensator zal het niet zijn, want die maakt OnSemi (bij mijn weten) niet.
Geschat aan de foto te zien is het een SMB (of DO-214AA) case...