meetrelais?

Goedemorgen mede forummer,

Theoretisch gezien zit ik met een vraagstuk waarbij ik vast loop in misschien wel omslachtigheid.

Het volgende wat ik moet meten en daarin bij grenswaardes een relais moet schakelen b.v. wisselcontact:

-100VDC tot + 100VDC meten en bijvoorbeeld bij -50VDC en +50VDC een grenswaarde in te stellen, overigens deze grenswaarde moet eventueel in te stellen zijn.

Nu heb ik heine en ver gezocht naar bewakingsrelais en minimum relais en of meetrelais maar hun spanningsrange is vaak alleen postitief.

Nu kom ik tot het volgende:

- Siemens S7-1200 kan met een analoge input -20mA tot +20mA
- Phoenix Contact 2906242 ( meetwaarde omvormer van b.v. -20mA tot +20mA. https://www.phoenixcontact.com/online/portal/us?uri=pxc-oc-itemdetail:…

Enige nadeel is dat het;
a. voor in de installatie nogal omslachtig is en veel ruimte in beslag neemt
b. de kosten al snel naar 500+ gaan zonder programmeren.

Iemand een idee/oplossing?

Groet,

Roelof

De mist is weer zeer dik, wat wil je nu maken of kopen, een relaisuitgang of analoge uitgang?
Waarom is het een theoretisch vraagstuk? voor school of werk?

Als je analoog wilt gaan zul je niet onder die prijs kunnen gaan omdat je een galvanisch gescheiden signaal op de plc zult moeten hebben.

Wat is de bron van dat -100v +100v signaal?

LDmicro user.

Nu nog theoretisch omdat ik er geen passende "meet-relais" voor heb gevonden. Mooiste was een instelbare, monteerbaar op een din-rail.

Betreft puur meten van een shunt-wikkeling van een DC motor.
Dit nader te bepalen "meetinstrument" moet of een relaisuitgang hebben of een relails kunnen aansturen die de (elektrische)rem die bij deze DC- motor hoort, bij een bepaalde spanning nog hoog te houden ivm abrupt remmen en er nog beweging in zit (massatraagheid).

Ook moet hij een positieve en een negatieve spanning kunnen meten. dit kan zijn, bv, omdat het een wikkeling van een DC motor is kan het zijn polariteit omdraait (draairichting veranderen).

Groet,

Roelof

Ha Weazeltj-e,

Is het de bedoeling om zelf een venster discriminator te maken gezien de prijs/ruimte of om een kant en klare module te gebruiken.
Het geen je nodig heb is een hoog/laag detector rond de +/- 50V welke een relais stuurt.
Dat is het probleem niet maar als je het zelf wil bouwen op een print in een kleine behuizing ik heb geen idee of dit goedkoper is :+
Maar het is te doen spanningsdeler 1:10 +/- 5V hoofd venster en hieromheen een klein venster van bijvoorbeeld 1V dit komt dan overeen met 10V.
Een paar weerstanden voor de deler en een dubbele comparator (op amp) als detector en een relais.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Electron920 niet zo eenvoudig als je zou denken om dat te kopen, zelfmaken?... gezien de omgeving waar de schakeling staat zal dat ook ervaring eisen.
Ik heb al wat zitten denken en zoeken maar ik heb nog geen praktisch schema gevonden wat in de praktijk haalbaar zou zijn.
Heb je een voorbeeld ter beschikking?

@TS, voor alle duidelijkheid,de spanning van de shuntwikkeling gaat nooit hoger zijn dan 100V in normaal bedrijf?
Ik vraag mij af welke regeling of motor dat is, normaal wordt de shuntwikkeling nooit zonder spanning gezet.

LDmicro user.

Liever niet zelf ontwikkelen, liefst ideeën over iets wat al bestaat.

De spanning over de shunt-wikkeling is net als over de te meten "spanning" met voorschakelweerstanden, de nominale ankerspanning is ca 0-220VDC en betreft een Ward-Leonard regeling(Motor-Generator), dus deze wordt vanuit nulstand ( 0V) opgebouwd tot +/- 220V, door de weerstanden wordt de te meten spanning evenredig verlaagd tot max ca. 100V.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 september 2017 20:30:28 (44%)

Lambiek

Special Member

Kun je niet beter de stroom meten via een stroomspoel, bij voorbaat in een wikkeling die niet omgepoold wordt. Je hebt stroomspoelen die een spanning afgeven, deze spanning is dan weer te verwerken met een comparator schakeling. Of je bied de spanning aan op een analoge ingang van een PLC, is zo allemaal te koop.

En ik ben het met MGP eens, de shunt wikkeling wordt normaal niet zonder spanning gezet en ook niet omgepoold. Daar moet je dus prima kunnen meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha MGP,

Een ontwerp maak ik zelf ik heb dit voor een project voor mij zelf al eens gemaakt andere spanningen maar dat is geen punt.
Ik heb eerst het antwoord van @TS afgewacht m.b.t. mijn eerste vraag wil/kan je het zelf bouwen.
Het antwoord is duidelijk NEE dan denk ik dat jij beter kan helpen.
Ik heb in de jaren 80 wel eens een module voor Siemens gebouwd (zat nog niet in het programma) maar daar is veel veranderd en daar weet ik niets van :+

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Overigens heb ik een fout gemaakt, het betreft de shuntwikkeling van de generator, het principe van meten blijft het zelfde.

Hierop zit een aparte wikkeling afzonderlijke bekrachtiging(vreemd veld) in, deze bepaald de draairichting( afhankelijk in welke richting de stroom loopt) en dus daarmee de draairichting bepaald. In dit geval draait de generator(aangedreven door een draaistroommotor) altijd de zelfde richting, maar kan zijn polariteit aan zijn anker, door deze wikkeling, omkeren.

@ Lambiek, dit zou inderdaad ook kunnen d.m.v. een stroomspoel.
dan ben je in ieder geval de positie en de negatieve spanningen kwijt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 september 2017 20:30:43 (31%)

Hier heb je een overgetekend schema van een remschakeling (overspanningsschakeling), de transistor geleidt wanneer de spanning op de ingang te groot wordt.
De schakeling zal wat aangepast moeten worden om te gebruiken met een relais, maar het geeft u wel een idee hoe het kan.

Een bruggelijkrichter op de ingang en het werkt ook bij ompoling.

LDmicro user.

Misschien een brugcelletje om de meetwaarde om te zetten van -100V of +100V naar +100V en dan aanbieden aan een meetwaarde relais.
Je raakt dan mischien de eerste 0.7V kwijt maar dat zal niet het probleem zijn denk ik.

Heb nu een brugcel icm een schneider meetrelais RM17UAS16.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ah…

Zal mijn meetbevindingen en de werking later even updaten.
In ieder geval bedankt voor het mee denken!!