welke waarde heeft dit componentje

Hallo,
Onlangs is de wasmaschine van mijn ouders overleden, de aeg L64641 blijft alleen maar klikken maar het display blijft uit.
Nu heb ik het frontje gedemonteerd, hierin was een gesprongen component te vinden.
Nu is mijn vraag: welke waarde heeft een smd (condensator?) met de markering 10 10v?

Alvast bedankt, Lucas Pater

RAAF12

Golden Member

elco van 10µF 10V de witte streep geeft de polariteit aan.

Ja, en de streep is plus (+). In dit geval dan. Is altijd opletten geblazen! (Hier zie je trouwens vrij duidelijk de min-zijde aan het kennelijke - riante - massavlak zitten.)

Ik heb het gevoel dat er meer stuk is dan alleen die condensator.
Het lijkt er op dat deze condensator een te hoge gelijkspanning of een wisselspanning over zijn klemmen 'gezien' heeft.
Als je de bijbehorende gelijkrichtdioden of -brug kunt vinden, controleer of deze nog goed is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 9 oktober 2017 20:41:34 (21%)

fatbeard

Honourable Member

Deze failure mode komt wel meer voor bij tantaaltjes, al is deze wel wat spectaculairder dan ik gewend ben.
Afhankelijk van de 'stevigheid' van het ontwerp hoeft er verder nix stuk te zijn. Gewoon vervangen (neem voor de zekerheid een 16V exemplaar) en zien of dat het euvel verhelpt, die elkootjes kosten drie keer nix en nu is-ie ook stuk...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

In een lezing van een gast die condensatoren maakte, heb ik geleerd dat tantaaltjes eigenlijk voornamelijk de eerste paar bedrijfsuren kapot gaan en daarna eigenlijk niet meer. Dat zou de theorie ondersteunen dat er IETS is kapot gegaan waardoor ook de tantaal gesneuveld is.

Maar gewoon vervangen en hopen dat ik (en die gast van KEMET) ongelijk heb is een prima aanpak hoor.... :-)

Condensatoren hebben meestal een streep om de MIN aan te geven. Tantaaltjes geven echter daarmee de PLUS aan. Dit zijn tantaaltjes.

Dus mocht je een niet-tantaal kopen (niet verstandig), dan zit de streep aan de andere kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Rew
Toch heb ik in mijn werkzame leven heel wat defecte tantaaltjes vervangen. Gewoon in de schakeling defect gegaan zonder aantoonbare reden. Meestal in sluiting. Een nieuwe er in en heb ze nooit meer terug gezien.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Het is bij Kemet (kemel op z'n Vlaams) niet ongebruikelijk om te liegen over de eigenschappen van hun componenten. Denk aan de bekende ingegoten papieren rookbommetjes. Daar logen Rifa en Evox ook al over en Kemet gaat gewoon door.

Bij het betrouwbaar gebruik van tantaalcondensatoren is het belangrijk om ze niet te gebruiken zeer ruim binnen de ontwerpgrenzen qua spanning te blijven, ze kunnen slecht tegen piekjes. En alsnog kennen ze een sterke badkuipcurve lijkt mij. De vertegenwoordiger van Kemet had het misschien alleen over de linkerkant. Low ESR elco's, solid aluminium condensatoren (helaas bij Vishay uitlopend) en zelfs ceramische condensatoren zijn betrouwbaardere alternatieven. Nog buiten beschouwing gelaten dat coltan (erts) een conflict-delfstof is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Tantalen hebben een lage ESR, zijn compact en gaat bijna eeuwig mee. Maar ze kunnen absoluut niet tegen overspanning. Laatst wat mee geëxperimenteerd. 2V teveel was genoeg om er een te mollen. De manier van kapot gaan was ook heel interessant maar nogal offtopic.

Ik denk dat die kerel gelijk heeft, als er een fabrikage foutje inzit gaat het snel kapot ;-)

Gewoon door een 16V 10uF tantaal vervangen. Eerst met wat litse de pads schoonmaken, dan wat flux erop, tantaal neerleggen, naar beneden gedrukt houden met bv een wasknijper (of iets anders). 1 kant solderen, knijper los en 2e kant solderen.
Dit ivm zo min mogelijk mechanische stress.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

Op 10 oktober 2017 10:49:16 schreef maartenbakker:
... en zelfs ceramische condensatoren zijn betrouwbaardere alternatieven. ...

Een kleine waarschuwing:

Keramische condensatoren hebben een ENORME spanningsafhankelijkheid hebben die afhangt van materiaal, nominale werkspanning, fysieke afmetingen, temperatuur, frequentie én fabrikant...
'Zomaar' een 10µ keramische condensator heeft bij 10V vaak nog maar een of twee µF over, eentje van absolute topkwaliteit heeft misschien nog 6µ van de 10µ over (waarschijnlijk een 100V exemplaar in een 2512 behuizing die dus niet gaat passen)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Terecht, ik had die waarschuwing in het woordje "zelfs" geprobeerd te verpakken, maar dat was veel te subtiel. In SMD is er wel een duidelijke trend richting ceramisch in elk geval, waarbij ontwerpers hopelijk rekening houden met specifieke eigenschappen (niet dat ze dat bij tantaal deden, maargoed).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."