12V USB lader

Beste mensen,

Ik kom omtrent dit onderwerp slechts zeer oude topics tegen. Normaal wordt het op fora niet op prijs gesteld als deze weer tot leven worden geroepen met een nieuwe vraag, maar als dat hier wel het geval is, hoor ik dat graag, dan zoek ik een topic op en ga van daaruit verder.
Mijn probleem is als volgt: Ik wil in mijn auto eenvoudig mijn telefoon kunnen laden. Ik heb in het verleden een Belkin lader gebruikt (2x2,1Amax), maar die stoort verschrikkelijk op mijn autoradio. Dit is zo erg, dat ik af en toe geen fatsoenlijk radiosignaal over hou. Trek ik dan de lader uit, heb ik weer normaal ontvangst. Ik heb reeds geprobeerd om de lader achterin de auto in te prikken, maar de verstoring is zo groot, dat zelfs dat niet helpt.

Ik zou nu graag een fatsoenlijke lader met maximaal 4 USB-uitgangen bouwen waarbij ik geen last meer heb van deze verstoring. Ik ken de 78xx-familie wel, maar daarbij moet ik zoveel warmte verstoken, dat ik bang ben dat dit ook niet lang goed gaat. Ik moet nog ruim een jaar met deze auto rijden (lease), dus ik wil wel graag een oplossing voor dit probleem, want de dealer heeft geen oplossingen meer achter de hand.

Groeten,
Mischa

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zelfbouw lijkt me niet te lonen. Er zijn heel veel kant en klare 12V=>USB adapters verkrijgbaar. Ik heb zelf 1 met 2 aansluitingen en heb nog nooit storing ondervonden als de jonge gasten hun nintendo of iets anders er aan hangen.

Merk goobay dual usb charger artnr 44177 URL ter info.

Wil je toch 4 aansluitingen? 12V splitter en 2x lader

edit: mocht je toch voor zelfbouw gaan, denk dan eens aan de LDO's van Micrel.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 12 oktober 2017 09:42:20 (22%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Ik heb dezelfde als buckfast_beekeeper, ik heb nl maar 1 USB aansluiting vóór in de auto, en ook nooit problemen gehad.

Zeer goede ervaringen met USB laders van het merk Anker. Zowel een dubbele 2 ampere autolader (Powerdrive 2) als een 5-voudige 2 ampere 230 volt lader (71AN7105).

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Allen bedankt voor de reacties. Met een stekkervoeding kan ik helaas niks, daar mijn dashcam daar zijn voeding vandaan krijgt.
Zoals ik het zie kan ik (als ik geen geschakelde converter wil) dus niet om de 78xx heen. Eventueel zou een tussenstap van een 7809 tussen 12V en 7805 nog een optie zijn Op die manier verlaag ik het vermogen dat ik per regelaar moet verstoken met ongeveer de helft.

Zijn er nog ideeën welke uitgangsspanning ik aan zou moeten houden? Ik heb op een aantal plaatsen gelezen dat een telefoon of ander USB-apparaat niet echt bij wil laden op 5V, maar iets meer nodig heeft.

Groeten,
Mischa

Kruimel

Golden Member

Ligt aan de lengte van de kabel denk ik, de meeste laders die ik tegen kom zijn 5,25V. Volgens mij komt dat doordat de meeste apparaten een laadroutine ingebouwd hebben die zodra ze kortgesloten datapins tegenkomen (zoals in laders wordt gedaan) ze steeds meer stroom gaan nemen tot de spanning begint in te kakken. Afhankelijk van de kieskeurigheid van je apparaat en de interne weerstand van je lader/kabel zal dat eerder of later gebeuren. Goede kwaliteit kabels scheelt vaak. Exact 5V gebruiken kan geen kwaad. Er is een marge, volgens Wikipedia tussen 4,4 en 5,25V.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 12 oktober 2017 23:41:02 (13%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 12 oktober 2017 23:21:11 schreef mischa:
Allen bedankt voor de reacties. Met een stekkervoeding kan ik helaas niks, daar mijn dashcam daar zijn voeding vandaan krijgt.
Zoals ik het zie kan ik (als ik geen geschakelde converter wil) dus niet om de 78xx heen. Eventueel zou een tussenstap van een 7809 tussen 12V en 7805 nog een optie zijn Op die manier verlaag ik het vermogen dat ik per regelaar moet verstoken met ongeveer de helft.

Zijn er nog ideeën welke uitgangsspanning ik aan zou moeten houden? Ik heb op een aantal plaatsen gelezen dat een telefoon of ander USB-apparaat niet echt bij wil laden op 5V, maar iets meer nodig heeft.

Groeten,
Mischa

Bedoel je dat je dashcam al in de 12V aansluiting zit? Dat hoeft toch geen probleem te zijn. Gebruik een 12V splitter zijn te verkrijgen in diverse uitvoeringen. Zoals deze of deze.

Ga je toch voor een 78xx achtige oplossing realiseer je dan dat je 9V gaat wegstoken. Bij 1A toch een leuke 9W. Ook met tussenstappen blijf je evenveel opstoken. Ik zou, zoals al gezegd, niet opteren voor de 78xx maar voor een Micrel, bijvoorbeeld MIC29303WU (3A) of MIC29502WT (5A) elk met instelbare spanning. Gebruik je voor R1 of R2 een vaste weerstand + een meerslagenpot van 10Ω kan je de spanning precies afstellen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

is het niet je radio die slecht is?
stoort die op radio alleen, of ook op CD en dergelijke. als het enkel radio is, moet je misschien de antennekabel eens nakijken.

ik heb een gewone prutsradio van 30€ zitten, en zelf de goedkoopste usb lader uit de action stoort niet op de radio. er zit dus iets anders fout dat je zoveel storing krijgt.

als je toch zelfbouw wil doen, zou ik dan eerder overwegen om één of andere filter voor/na de usb lader bouwen die de storing neutraliseerd

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 13 oktober 2017 09:01:41 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Ik zou een buck convertertje gebruiken. De componenten kosten meer dan een complete maar als je het leuk vind er zelf een te maken moet je dat zelf weten. Dan kun je er gelijk een mooi filter achter zetten en de boel inblikken.

Jou Belkin is waarschijnlijk deels kapot of slecht ontworpen of beide. Bijna iedereen gebruikt probleemloos commerciële USB ladertjes.

Je dealer kan daar natuurlijk weinig aan doen.

Als je toch een lineaire lader wilt bouwen doe het dan gelijk goed. Je stookt het nodige weg maar met genoeg koeling moet dat lukken. Een 7805 doet 1A, met voldoende koeling, je zult er dus ook een powertor bij moeten zetten als je meer stroom nodig hebt. Zal aardig wat ruimte in nemen. Doe het dan gelijk echt goed.

Een 7805 is niet de beste keus. Gebruik beter een speciale voor automotive bedoelde regelaar. Die zijn beschermd tegen transients etc, Ik wist niet dat ze er waren maar kwam dat pas geleden tegen bij de reparatie van een Maserati ECU, daar zat een L4705 in.

Dat is niet alleen beter voor de regelaar zelf maar ook voor wat je er op aansluit. Die transients wil je liever niet op het te laden apparaat. Daarvoor zou je aan de 12V kant wat met snubbers, protectie diodes ofzo kunnen spelen. Ik zou aan de 5V kant een TVS , protectie diodes en zekering zetten. Als de regelaar sneuvelt short de TVS en gaat de zekering door.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nogmaals bedankt !

De radio is prima, maar kan ook niet vervangen worden, omdat het een lease-auto betreft. Ik zal in eerste instantie eens kijken of het met een andere USB-lader beter gaat. Ik heb ook een USB-aansluiting in mijn dashboard, maar die levert maar net genoeg energie om ontlading tegen te gaan. Bij een rit van 2 uur krijgt die net 10% in de accu "gepompt".

buckfast_beekeeper

Golden Member

Die aansluiting is waarschijnlijk alleen ontworpen om een flash geheugen van spanning te voorzien. In de buurt van 20mA mag je hopen. Flash gebruikt als MP3 verzamelplaats.

€fred: de genoemde micrels zijn bestand aan 60V transients. Ken er verschillenden die deze gebruiken om niet automotive toestellen op 12V veilig te gebruiken in een MH. Nog geen problemen vernomen. Koelen zal sowieso nodig zijn.

Mijn eerste optie zou alleszins zijn om een andere USB lader te testen. Desnoods een geleend exemplaar. De USB lader moet voldoen aan de EMC eisen. Ook de radio dient voldoende afgeschermd te zijn om geen EMC storing toe te laten. Ergens een probleem met een beschadigde antenne kabel? De autoradio is niet prima. Ergens wordt er EMC storing opgepikt en doorgegeven. Wat niet hoort.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
joopv

Golden Member

De hamvraag is nu: komt die storing op de radio-ontvangst binnen via de antenne, of via de voedingslijn?

Als de USB lader storing opwekt in de AM of FM omroepband, dan gaat zelfs de beste radio daar last van krijgen, als de storing op de antenne binnenkomt.

Alleen als de storing via de voeding of luidsprekerkabels de radio binnenkomt kan je de radio "de schuld" geven. Ik vind dit eigenlijk een beetje onwaarschijnlijk.

Ik heb exact hetzelfde probleem in mijn auto als Mischa. Maar ik luister nauwelijks naar de radio, dus voor mij heeft het geen impact.

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 13 oktober 2017 11:59:18 (20%)

Joopv: jij hebt niet toevallig ook een Peugeot?

Ik luister helaas wel heel veel radio. Ik kijk straks thuis eens even of een andere converter niet zo vreemd doet.

Gr. Mischa

Arco

Special Member

Ik gebruik zo'n goedkoop Action ding van 3 euro, nog nooit storing gehoord op de radio.
Is het antennesignaal niet veel te zwak? (dan krijg je ook snel last van storingen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb al de grootste crap van converters gebruik, ook zelf geimporteerd chinees spul en ik heb geen last.

het ergste dat ik ooit kreeg was een beetje lijnen in het TFT scherm van een mediacentertje die in de auto zat. opgebouwd met die mini lm2596 printjes die tot 3A gaan, volledig losse print, niks behuizing errond. ook gewoon standaard draad gebruikt inclusief voor het video signaal (geen afgeschermde kabel).

als je echt zoveel last hebt op je radio, scheelt er ofwel iets aan de auto/inbouw/radio, of je hebt wel een extreem slechte converter. koop eens een paar verschillende versies online (of in de action) en probeer er wat uit.

misschien een grote powerbank ofzo gebruiken en die met lage stroom opladen uit de auto (78xx regelaar ofzo dan). dan heb jij veel vermogen om de GSM direct op te laden (bv 2A).
Dan kan je telkens je rijdt, die powerbank aan 200mA ofzo laten bijladen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb twee 7805's in mijn auto zitten. Deze leveren 4,95V ongeveer. Mijn Samsung telefoon gaat pas meer dan 1A trekken bij een spanning van ruim boven de 5V, maar dit wist ik destijds nog niet (ik had toen zelfs nog geen Samsung...)
https://i.imgur.com/lACA05Bm.jpg

Moraal van dit verhaal: zorg voor een uitgangsspanning van 5,3V of zo. Ikzelf zou zelfs tot 5,5V gaan, maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat iemand mij de schuld geeft van een overspanning op zijn telefoon, dus hoger dan 5,3 zal ik niemand aanraden.

Om deze 7805 schakeling te vervangen heb ik al lang geleden HRD05003 modules gekocht (5V 3A, schakelend, incl. print en condensatoren), die je qua uitgangsspanning kunt wijzigen (geloof dat ik ze nu op 5.45V heb staan). Maar ik ben er nog niet toe gekomen deze in te bouwen, dus nog geen praktijk ervaring.

http://arduino-ua.com/products_pictures/large_DC-DCstepDown12V.jpg

Shiptronic

Overleden

7805 is een liniaire regelaar, geen schakelende rommel ;)

Zelf ook een USB-dcd (dashboard contact doos) in de auto gebouwd van een onderdelen leverancier, soort gelijkt dit :

Daar werd ik ook gillend gek van die stoorde ook als de ziekte, en er na een week weer uit gegooid. Ding open gebroken en ja ook een switcher. Daarna een houder ingebouwd (Brodit) , die kwam met 12V naar 5V USB omvormer en die is wel stil, of de laatste een switcher of lineair is weet ik niet , dat zal ik melden als deze stuk gaat, dan pas sloop ik hem open.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Wellicht schakelen de storende exemplaren de negatieve lijn? N-kanaals MOSFETs zijn nog altijd goedkoper (of beter voor dezelfde prijs).

Heren,
Ik had nog een verloop/splitter liggen van 12V naar 2x 12V + 2x USB. Ik ben tot de conclusie gekomen dat deze niet stoort en de 5V op de USB voldoende stroom kan leveren om de telefoon sneller te laden dan wat ie verbruikt.
Hiermee is mijn zoektocht dan vooralsnog ook ten einde. Nu nog een manier zoeken om de splitter goed tegen de middenconsole te monteren ;-)

Groeten,
Mischa