In deze herfstvakantie ben ik eens even in het IoT (Internet of Things) gedoken. Gebruik makend van MQTT en Node-RED kun je erg leuke dingen doen...

Hieronder wat afbeeldingen en klik hier voor een wat uitgebreider verslagje tot zo ver.

Aansturen van zaken in Node-RED:

En de bijbehorende Node-RED flow:

Netwerk snelheid zichtbaar maken:

En de Node-RED flow:

Gerard

[edit] moderator, willen jullie die rare tekens in de titel vervangen door een gewoon streepje s.v.p?[/edit]

[edit 2]het was wel een erg karig berichtje, afbeeldingenmet wat meer tekst toegevoegd... [/edit 2]

Lijkt bijna op reclame voor je site!!

Hier werken we met Domoticz op een Raspberry Pi 1, jawel model 1.

https://s26.postimg.org/joeqxon3t/Knipsel.jpg
Gebruik zelf een raspberry pi zero als brooker, heb een aantal esp8266 (sonoff o.a. ) erachter alsmede lift ik mee op sensoren uit de buurt zoals de regen-, wind- en zichtsensoren. Moet zeggen domoticz werkt goed maar is wel erg veel uitzoek werk. Vooral om mosquitto aan de praat te krijgen..

Op 23 oktober 2017 21:41:45 schreef Roches:
Lijkt bijna op reclame voor je site!!

Hier werken we met Domoticz op een Raspberry Pi 1, jawel model 1.

Roches, je hebt gelijk, het was wel erg kort he?

Ik heb het originele bericht aangepast met wat afbeeldingen.

Gerard

Op 23 oktober 2017 22:22:13 schreef vincent1971:
[afbeelding]
Gebruik zelf een raspberry pi zero als brooker, heb een aantal esp8266 (sonoff o.a. ) erachter alsmede lift ik mee op sensoren uit de buurt zoals de regen-, wind- en zichtsensoren. Moet zeggen domoticz werkt goed maar is wel erg veel uitzoek werk. Vooral om mosquitto aan de praat te krijgen..

Vincent, dat ziet er leuk uit! Waar is informatie te vinden over te benaderen websites / sensoren voor weer-gegevens?

Wat voor uitdagingen had je met mosquitto? Kunnen we helpen?

Gerard

is Domoticz alleen voor X 10? of kan je er ook andere dingen mee sturen?
Ik ben me hier aan het orienteren, voor zelf verder te gaan in domotica, maar zie door de bomen het bos niet meer :)

Nou problemen had ik om het een en ander te configuren van mosquitto..Hoe het een en ander automatisch op te starten onder debian b.v. Maar gelukt.
Extra weerstations heb ik aangevuld in domoticz m.b.v. de site
wunderground.
https://www.wunderground.com/weather/nl/enschede <-- zie je de weerstations in mijn woonplaats
Je moet er wel een account aanmaken.
Binnen domoticz ga dan naar setup -> hardware en kies bij type weather underground. Vul daar api key en ook location in. Vervolgens klik bij devices in welk je wilt gebruiken.

Persoonlijk vind ik het wel handig omdat je er sensoren uit de buurt vind die ik zelf niet heb cq te duur vind zoals een zicht- en stofmeter.

Domoticz is web based dus werkt onder elk os ook windows 10. Echter bij chrome had ik een probleem dat de pagina niet meer zichtbaar was. Probleem lag er in dat de cookies gewist moesten worden.

Op 24 oktober 2017 09:02:37 schreef mel:
Ik ben me hier aan het orienteren, voor zelf verder te gaan in domotica, maar zie door de bomen het bos niet meer :)

Kijk eens hier naar
https://www.youtube.com/watch?v=bpg6RSHS4Zc

Goed startpunt. Ik voor mij zou een raspberry pi zero aanschaffen als ik jou was. Dan een bijbehorende sd kaart en dan installeer dat script en draai het. Heb je zo'n beetje alles dat nodig is. Voor een esp zou ik nodemcu 1.0/1.1 nemen. Die kan je gemakkelijk aansluiten op de pc m.b.v. usb. Gebruik zelf easy esp ( https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy ). Zeer eenvoudig te configuren.

Op 24 oktober 2017 09:02:37 schreef mel:

Ik dacht dat jij al iets had in die richting. Jij doet dat toch via een paar moederborden?

Op 24 oktober 2017 09:17:14 schreef vincent1971:
Nou problemen had ik om het een en ander te configuren van mosquitto..Hoe het een en ander Extra weerstations heb ik aangevuld in domoticz m.b.v. de site
wunderground.
https://www.wunderground.com/weather/nl/enschede <-- zie je de weerstations in mijn woonplaats
Je moet er wel een account aanmaken.
Binnen domoticz ga dan naar setup -> hardware en kies bij type weather underground. Vul daar api key en ook location in. Vervolgens klik bij devices in welk je wilt gebruiken.

Persoonlijk vind ik het wel handig omdat je er sensoren uit de buurt vind die ik zelf niet heb cq te duur vind zoals een zicht- en stofmeter.

Ik heb een account aangemaakt. Heb je je ook verdiept in mogelijkheden om dit vanuit Node-RED te benaderen misschien? Domoticz kan dat zo te horen zelf al, maar ik wil de "onder-de-motorkap" mogelijkheid... ;-)

Gerard

Inmiddels heb ik gevonden dat Node-RED zelf een Wunderground API aanbiedt... [blushes]

Wel heb je daarbij een API key nodig. Daar moet je je voor inschrijven, dat heb ik tot twee keer toe gedaan, inclusief een bevestiging email waar ik op de link heb geklikt om te bevestigen (duh...)

Maar nog geen API key ontvangen.

Enig idee hoe dit werkt?

Gerard

Op 24 oktober 2017 09:47:23 schreef Lambiek:
[...]
Ik dacht dat jij al iets had in die richting. Jij doet dat toch via een paar moederborden?

Ja,maar dat is redelijk gedateerd, Werkt wel goed, maar die dingen gaan ook een keer kapot :)