compressor

Misschien is er iemand die mij kan helpen.
Ik heb een koelkast compressor
"LG-Fridge-GR349SQF-GR-349SQF"
De bedrading daar van is los gehaald en ik heb geen idee waar welke draad en kleur heen moet en waar de condensator ( ? ) wordt op aangesloten. Ik ben a a en veel meer a elektrisch technisch dus aub geen moeilijke diagrammen, ik weet niet hoe die te lezen en zegd mij dus absoluut niets. Hopenlijk is er iemand met het antwoord.
Draden in het plaatje zitten niet op de juiste plaats!

Je foto is mooi scherp, fijn. Waar gaan alle kabels naartoe? Ik denk dat het snoer met de groene draad (aarde) het netsnoer is en dat het andere witte snoer naar het lampje en de thermostaat gaan, klopt dat? Waar gaat het zwarte snoer (die met de blauwe en bruine draad) naartoe?

Wat is eigenlijk je bedoeling? Wil je de compressor als zodanig gebruiken of moet die terug in een koelkast?

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna

Blauwe en bruine draad in zwart gaan naar een groot zilver kleuring ding, de condensator den ik? Wil het geheel gaan gebruiken om een stille lucht compressor te bouwen, niet terug in koelkast.

bruin en zwart doorverbinden, dan gaat de compressor lopen.

let wel dat deze de compressorolie eruit sputtert, en zal dus aangevuld moeten worden. het debiet is maar weinig, maar zo'n ding kan erg veel druk leveren, dus zet er een drukregelaar op en maximaal ventiel. een normale compressor houdt op met 8 bar, deze gaan verder, ketel kan klappen zonder drukregelaar.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 23 oktober 2017 21:31:56 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zwarte ding waar de zwarte draad naartoe gaat lijkt mij een temperatuurbeveiliging voor de compressor. Dat de zwarte draad daar op zit lijkt mij wel goed. Het contact dat je daar nog over hebt gaat naar de pomp. De vraag is alleen waar de aansluiting van de motor zit.

Testman, bruin en zwart verbinden doet de pomp volgens mij niet lopen, het is juist de vraag waar de aansluiting van de motor zit.

Reinbert, heb jij toevallig een multimeter? En waar woon je ergens?

Als je de pomp aan het werk krijgt moet je er inderdaad op letten dat er klodders olie uit komen en als de pomp wat langer draait kan er wat oliedamp uit komen.

[Bericht gewijzigd door Sander040590 op maandag 23 oktober 2017 21:35:43 (22%)

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna

Heerlijk, ongekende aansluitingen maken en vonkjes trekken met de fles alcohol er net naast. Het wordt toch al wat frisser. Wat verwarming is nu aangenaam.

Alcahol is voor de after party, zodra alles weer lekker werkt.
Nog een plaatje.

buckfast_beekeeper

Golden Member

En ze worden serieus warm. Heb het een tijdje gebruikt als airbrush compressor. Met drukregelaar en overdruk ventiel op 6 bar. Was een noodoplossing.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

bruin en zwart doorverbinden in de 3 aderige kabel met blauw erbij en hij loopt normaal, maar met onbekende aansluitingen dus niet.

verder is het handig om een foto te zien waar je de aansluitingen op de kop kunt zien, dan zijn verbindingsstrips te zien. waar de thermostaat terugkomt, zwart dus zitten normaal 2 lippen waar er 1 voor de condensator is.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 23 oktober 2017 21:59:52 (54%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog een plaatje. Zijn blauw en bruin van condenstor goed om verbonden.

Bij de aansluiting van de aarde (groen/gele draad) aan de pomp lijken nog twee contacten te zitten. Zijn die met de aarde verbonden?

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna

Draden zijn min of meer willekeurig aangesloten, dus welke er wel goed zitten en welke niet, ik heb absoluut geen idee. Alleen de twee touwtjes power zitten, voor zover ik weet, op de juiste plaats. Blauw en bruin.

Nog een ander plaatje[attachment=0]

vergeten

Golden Member

Maak eens foto's vanaf links, rechts en recht van voren met de aansluitingen in het midden.
Dus niet schuin van boven!
Nog mooier haal de draden eraf voor de foto's je hebt nu toch op beeld hoe ze zijn aangesloten :)
Anders wordt het niks!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

blauw en bruin zitten goed, er staat N en L bij die klemmen. de condensator moet boven de zwarte draad op de T gezet worden, blauwe van de condensator bij de andere blauwe draden.

dan bruin en zwart doorverbinden en de compressor loopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, volgens mij wordt zo de condensator in serie geschakeld met de motor, is dat wel de bedoeling? Als je de ene kant van de condensator op de thermische zekering zet, waar moet dan de andere kant op komen? Daar waar die nu al zit?

Reinbert, kan het zijn dat er nog een kabeltje mist? Ligt er nog ergens een kabel die erbij hoort maar die niet op de foto staat?

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna

condensator parallel over de motor, blauw op blauw, en zwart bij bruin van de condensator.

het is een cosinus/ontstoring condensator, geen aanloop condensator.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle antwoorden, maar waar ik nu mee zit dat ik verschillende dingen te horen krijg die elkaar soms flink tegen spreken. En welk is nu de juiste oplossing. Op het zilver kleurige ding staat het volgende. A/c87 89AF4 MKP 4 uF + - 5% 420V~30000h/cvlass A 470V~10000h/classB.
Wat het ook allemaal mogen betekenen, het is voor mij abe kedabra. Het zilveren ding parallel over de voeding , bruin op bruin en blauw op blauw. Maar dan nog weet ik niet met welk draadje ( kleur ) op welke plek het moet starten. Zwart ( in grijse mantel )ging naar de koelkast intern, ( schakelaar lampje, aan uit en thermostaat en gaat dus nu nergens heen. Hier kom ik dus helaas ook niet veel verder mee

Wanneer iemand er uit kan komen voor me dan hoor ik dat graag. Volgorde bvk in Jip en Janneke taal,de enige electronische taal die ik begrijp.
Plaatjes zijn knullig, sorry daar voor.

pamwikkeling

Special Member

lijkt een beetje op X en Y chromosomen :-)
(sorry, ik kon het niet laten)

vergeten

Golden Member

Je bezit de skills om een mooie scherpe foto te maken, dat heb je al bewezen!

Het wordt niks zonder foto van de contacten recht van voren.
Die geeft heel veel meer(details) dan je interpretatie en daaruit volgende tekening.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hier een globale schema opstelling.

En als het nog niet goed gaat komt die bij deze stapel terecht.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Goed dan op veler verzoek, ( !! ) nog een plaatje of twee in HD
En wat betreft het X en Y gedoe, doe mij dan maar het IQ chromosome,
( een inkoppertje heren/dames. )

Heb jij een multimeter? Of ken je iemand die er een heeft? Je zou dan de weerstand kunnen meten tussen aansluiting 2 en 3, tussen aansluiting 2 en N, tussen 2 en L, tussen 3 en N en tussen 3 en L. Hierbij refereer ik aan de nummers/letters die op de tweede foto te zien zijn.

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna