Ik heb een raspberry pi 3 waar een Piface 2 op zit. Op de raspberry heb ik Domoticz geinstalleerd. Aan de piface hangt een 8 kanaals relay board.

Ik heb een sturing gemaakt om me filter, beluchting, spoelfunctie, bijvullen ect allemaal wordt geregeld via domoticz.

Ik zit alleen met het probleem dat ik een dubbele vlotterschakelaar heb, die bij de bovenste vlotter gaat spoelen en de onderste vlotter een alarmmelding via de mail geeft.

Nu is het zo, als het filter gaat spoelen het water klotst, en dus me alarmvlotter in werking gaat waardoor ik bij elke spoelbeurd een alarmmelding krijg die eigenlijk niet klopt.

Ik zou graag willen dat het contact van de vlotter (als hij closed is) eerst 10 seconde aaneengesloten closed moet zijn voor hij wat gaat setten in blocky.

Als ingang heb ik een contact gebruikt.

Hoe kan ik instellen dat het contact eerst 10seconde aaneengesloten closed moet zijn voor er iets wordt aangestuurd? Dus dat niet na 2 seconde closed al iets aan gaat sturen.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Blocky is nu:

If: vlotter trommel laag = closed
Set: Sent email with subject....

Met een timer? Daarmee kun je stuiteren wel wegfilteren, gewoon een timer maken die pas een activiteit triggert als de trommel laag langere tijd is.

Bij korte golven zal die counter telkens gereset worden en dus z'n event nooit gaan uitvoeren

Blocky 1:
If :trommel laag =on
Set: counter on after 10 seconds.

Blocky 2
If: trommel laag =on And. Counter = on
Set: heating on.
Set: counter off.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (39%)]

Monteer de vlotter in een gesloten vat met een klein gaatje er in.
Oorzaak wegnemen, geen pleisters plakken.

Gr.
Roel.

[Bericht gewijzigd door RuleS op (21%)]

Op 12 november 2017 00:34:03 schreef DJSmiley:
Met een timer? Daarmee kun je stuiteren wel wegfilteren, gewoon een timer maken die pas een activiteit triggert als de trommel laag langere tijd is.

Bij korte golven zal die counter telkens gereset worden en dus z'n event nooit gaan uitvoeren

Blocky 1:
If :trommel laag =on
Set: counter on after 10 seconds.

Blocky 2
If: trommel laag =on And. Counter = on
Set: heating on.
Set: counter off.

Kan je mij vertellen hoe ik een counter aan kan maken en ik deze kan gebruiken in blocky?
Ik heb er al even mee zitten stoeien maar krijg het niet voor elkaar.

Op 12 november 2017 00:37:20 schreef RuleS:
Monteer de vlotter in een gesloten vat met een klein gaatje er in.
Oorzaak wegnemen, geen pleisters plakken.

Gr.
Roel.

Is opzich wel een mooie optie, en gaat tevens een hoop vervuiling tegen, maar wil zoiezo een bepaalde tijd in kunnen stellen dat niet bij elke vlotterbeweging gespoeld gaat worden, maar dat daar inderdaad iets van een counter op kan zetten. Maar inderdaad wel een mooie tip.

Op 12 november 2017 00:27:06 schreef kilzone:
Nu is het zo, als het filter gaat spoelen het water klotst, en dus me alarmvlotter in werking gaat waardoor ik bij elke spoelbeurd een alarmmelding krijg die eigenlijk niet klopt.

Je kunt in de software toch zeggen dat als je aan het spoelen bent er nier naar de onderste vlotter gekeken wordt, of mis ik nu iets.

Op 12 november 2017 12:39:57 schreef Lambiek:
[...]
Je kunt in de software toch zeggen dat als je aan het spoelen bent er nier naar de onderste vlotter gekeken wordt, of mis ik nu iets.

Klopt, maar het klotst wat na, waardoor hij alsnog die vlotter pakt. Ik heb die dingen allemaal al geprobeerd, maar zal iets van een tijd in moeten komen dat hij pas na 10min nivo laag een melding stuurd.

Maak een gebruikersvariabele aan als integer...

Maak een blockly-script dat na 10 seconden de waarde van die variabele wijzigd in 1 als de vlotter hoog/laag blijft en anders de variabele weer op 0 zet.

Check in je normale script of die waarde veranderd is of niet....

Ongeveer zoals onderstaande plaatje...

Uitgetest en werkt!

Dat is helaas een beperking van de implementatie van blockly in domoticz

Er is niet zoiets als een delay on met reset

@Sine: wat je nu zegt is dat de variabele alsnog gezet zal worden na die tijd?

Ik zal dit morgen testen, maar ik geloof dat als je de variabele ondertussen wijzigd in hetzelfde blockly-script dat domotics de timer om hem te zetten wist.

Ik kan dit gelukkig testen omdat ik een dummy-lichtmeter heb die min of meer random waardes geeft omdat ik een niet aangesloten ADC van een ESP8266 uitlees, hier wil ik later deze maand een LDR op aansluiten om aan de hand van de lichtomstandigheden buiten mijn lampen te gaan sturen in huis.

Wordt vervolgd....

Ik gebruik normaal alleen maar lua-scripts omdat daar veel meer mee mogelijk is...

Op 12 november 2017 21:13:37 schreef Roches:
Maak een gebruikersvariabele aan als integer...

Maak een blockly-script dat na 10 seconden de waarde van die variabele wijzigd in 1 als de vlotter hoog/laag blijft en anders de variabele weer op 0 zet.

Check in je normale script of die waarde veranderd is of niet....

Ongeveer zoals onderstaande plaatje...
[bijlage]
Uitgetest en werkt!

Die integer is gewoon een on/of switch? Die je bij een virusle schakelaar aangemaakt heb?
Zo nee, wat heb je dan virtueel aangemaakt hiervoor?

Bedankt voor het stukje blocky.

Op 13 november 2017 01:55:19 schreef Roches:
@Sine: wat je nu zegt is dat de variabele alsnog gezet zal worden na die tijd?

Ik zal dit morgen testen, maar ik geloof dat als je de variabele ondertussen wijzigd in hetzelfde blockly-script dat domotics de timer om hem te zetten wist.

Ik kan dit gelukkig testen omdat ik een dummy-lichtmeter heb die min of meer random waardes geeft omdat ik een niet aangesloten ADC van een ESP8266 uitlees, hier wil ik later deze maand een LDR op aansluiten om aan de hand van de lichtomstandigheden buiten mijn lampen te gaan sturen in huis.

Wordt vervolgd....

Ik gebruik normaal alleen maar lua-scripts omdat daar veel meer mee mogelijk is...

Als jij een stukje luwa script heb voor mijn contact heb die bij closed eerst 10 seconde closed moet zijn om iets te mogen schakelen en daarna reset, zou ook top zijn. Ik ben (nog) niet echt thuis in luwa.

Het kan eenvoudiger, bij de input zelf kun je een inschakelvertraging ingeven. Zet hier bv. 10 seconden, dan moet de input minimaal 10 seconden actief zijn.
Je kunt bij de input ook de notificaties aanzetten, wordt er direct een mail gestuurd. Hoef je niks te doen met blocky.

voorbeeld: On Delay
http://i59.tinypic.com/2r4ikgx.png

[Bericht gewijzigd door marcob op (11%)]

marcob: Ik zie nu ook dat dat is veranderd in Domoticz, vroeger kon er alleen een OFF-Delay ingesteld worden.

Mijn stukje blockly klopte ook nog niet helemaal omdat er nog een tweede variabele aangemaakt moet worden om de variatie op te vangen, het ziet er dan zo uit.

En dan zul je dus Justtime en LO moeten afvragen om daarna pas je schakelaar aan te zetten... LO zit er in om te kijken of het signaal na het veranderen van Justtime niet veranderd is.

@killzone: Die integer maak je aan bij de gebruikersvariabelen.
Die zitten bij Domoticz onder het menu Instellingen - Meer Opties - Gebruikersvariabelen