dag leden ,
thuis ben ik bezig met mijn terrarium te automatiseren , mijn vochtigheidgraad inlezen kan ik al maar voor de temperatuur heb ik een NTC weerstan van honeywell van 20K ohm maar vind nergens hoe ik die moet aansluiten aan mijn LOGO!8 24V
iemand die mij kan helpen ?
alvast bedankt
Op een Logo kun je van alles aansluiten, als het maar industrieel is. Die temperatuursensor is dat niet, daar moet je een andere voor kopen. Gewoon een PT100 of zo.
Geen idee of je naar een specifieke oplossing zoekt, ik ken niks van LOGO. Maar in het algemeen:
Hoe hoger de temperatuur hoe lager de weerstand.
Je zal waarschijnlijk met je LOGO niet zomaar een weerstand kunnen meten maar wel een spanning.
Als je een 20k NTC en een 20k gewone weerstand in serie zet en aansluit op de 24V voeding dan meet je in het midden ongeveer 12V..
En als het warmer/kouder wordt een hogere/lagere spanning. (NTC aan de 'plus')
Kjz ,
mijn variabele zal dan toch hoger zijn dan 10V neem ik aan ?
mijn ingang is maar 0-10V signaal
Een Pt100 (of andere sensor) kan niet direct op de processormodule worden aangesloten zonder gepruts. Je hebt behalve gepruts de volgende opties:
1) een sensor met 0..10V transmitter
2) een Pt100 of een RTD module kopen en daar direct een goedkope Pt100 op aansluiten.
De oplossing van K7Jz klinkt eenvoudiger dan het is. De ingangsimpedantie van die analoge inputs is erg laag: ongeveer 70K, dus daar moet je ook rekening mee houden. En je sensor zal een klein beetje opwarmen door de meetstroom.
Op 16 november 2017 14:36:47 schreef nicolassss:
Kjz ,mijn variabele zal dan toch hoger zijn dan 10V neem ik aan ?
mijn ingang is maar 0-10V signaal
Ik denk dat GJ_ een handiger alternatief biedt.
Je kan ook 50k aan de plus en 20k NTC op 24V zetten, op kamertemperatuur heb je dan
(24*20)/70 = 6,9V alleen omdat je de NTC naar massa hebt wordt de spanning nu later met hogere temperatuur.
Omdat blijkbaar de input ook meespeelt met 70k impedantie moet je hier ook rekening mee houden.. Daarom kan je beter een echte sensor nemen.
Een "normale" analoge ingang op een PLC is 100..200K. Op de Logo is die maar 70K. Als je daar een deler van 20K weerstanden aanmaakt is dat iets om rekening mee te houden.
Maar goed, dat is specifiek Logo, en dat kon jij dus ook niet weten.
Een Pt100 kost niet zoveel, dat is vooral afhankelijk van de bouwvorm. Van de transmitters zijn de koptransmitters om de een of andere reden de goedkoopst.
Het is of een transmitter of een Pt100 module voor de Logo. De Logo module kost ruim 100 euro incl BTW
Pt100's zelf kosten bijna niks:
low budget Pt100
standaard Pt100