Hi allen.

hier op het forum vond ik een schakeling voor een schemerschakelaar. (led gaat aan als het donker wordt)
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/41/diversen/schemerschakel…

nu heb ik een situatie waarbij ik het tegenovergestelde wil bereiken. er moet een vitrine uitgelicht worden terwijl het licht brand in een gebouw. (ik heb geen toegang tot netspanning in dit gebouw) ik wil nu dus graag op 9-12 volt een schakeling hebben waarbij het licht uitgaat als het donker wordt. kan ik de huidige schemerschakelaar zo aanpassen dat hij in tegenovergestelde richting werkt?

dank!

T1 onder P1 monteren. Maar dat wel even testen aub..

Letop dat het eigen licht de sensor niet open houdt.

T3 doet maar 50-100mA. Een relais heb je misschien toch nodig en die kan ook de functie omkeren

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (60%)]

De schakeling gebruikt zoals getekend de minste stroom als het licht is (en de LED uit). Als je de voorgestelde modificatie doorvoert is dat omgekeerd.

Als je de functie omkeert mbv een relais (en de schakeling niet aanpast) zal het relais aangetrokken zijn (=stroom verbruiken) als het donker is. Afhankelijk van de tijd dat het licht in het gebouw aan is kan dat een voor- of nadeel zijn: gebruiksduur van een acculading.

De schakeling kán worden aangepast voor grotere stromen, maar dat is veel ingrijpender.