Ik heb een oude philips buizenradio gekocht en mee wezen opknappen (vooral de behuizing).
Nu speelt hij op FM goed als ik hem aanzet maar na verloop (10min - 1 uur) valt een gedeelte van de FM band weg en ontvang ik veel minder zenders. Soms pakt hij het weer goed op maar valt dan kort later weer weg. Het is net alsof de volume omlaag en omhoog gedraaid wordt.
Weet iemand hiermee waar ik het beste naar kan kijken?
En nog een andere vraag, ik zou graag een externe bron aansluiten via de grammafoonspeler aansluiting (telefoon/mp3, etc). Wat voor signaal werd hiervoor gebruikt bij deze type radio's?
Alvast bedankt! 
http://frank.pocnet.net/instruments/Philips/B6X12A/B6X12A.pdf
Wisselend volume kunnen verlopen schermrooster en anode weerstanden in de MF-trap zijn.
Die gaan bij dit type radio's standaard in waarde omhoog door ouderdom.
Een MP3-speler e.d. kan je aansluiten op de tape ingang. De 5-polige DIN aansluiting achterop.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Let op dat als dat nog niet gebeurd is, je de paar papiercondensatoren (teerknollen) die in dit model nog gebruikt zijn, absoluut preventief moet vervangen om gevolgschade in de nabije toekomst te voorkomen.
Het gaat in jouw geval op zeker om C76 en C77 2n2 1kV (zitten bij de uitgangstrafo's, vervangen door MKP types met dezelfde waardes) en controleer voor de zekerheid even of dat de enige zijn.
Ah superbedankt alvast, ik heb inmiddels een 3,5mm jack naar DIN stekker gehaald en dit werkt prima! Nu heb ik alleen nog wel een vraag; Wat zijn de anodeweerstanden in deze radio? Ik ga er vanuit dat ik moet kijken bij buizen B2, B3 en B4. Ik doe een gok op R2, R4, R10 of R15.
Ik heb mijzelf nooit verder verdiept in buizen, als iemand hier een mooie (basis) uitleg voor heeft dan zou ik daar graag meer in leren.
C76 en C77 zal ik ook vervangen zodra ik wat onderdelen ga bestellen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 23 december 2017 15:36:10 schreef AgentP:
Wat zijn de anodeweerstanden in deze radio?
In het schema staan ze aangegeven, die zit aan de bovenzijde getekend, dat is het horizontale streepje. Bij buizen wordt de anode ook wel plaat of plate genoemd. Deze heeft er twee in een ballon:
Plaatje uit het MK Tube Handbook.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De verschillende elektroden in een elektronenbuis staan hier duidelijk uitgelegd.
http://cursus.radioclubleuven.be/cursus/sc/tube.htm