Onlangs heb ik van iemand een Denon 1404 surround versterker gekregen die steeds in protect mode gaat. Wanneer je die probeert op te zetten schakelt die zichzelf terug uit en begint de stand-by led te knipperen. De eigenaar van het toestel had me verteld dat hij een platenspeler op de cd ingang had aangesloten en daarom vrij luid moest worden gezet en vrees dat de versterker dit geen aangename belevenis vond. De versterker hield het trouwens voor bekeken terwijl die op stond.
Ik heb zelf niet echt veel ervaring met opsporen van problemen bij elektronica maar wou toch eens de uitdaging aangaan
Het ding is toch al defect en anders gaat die waarschijnlijk toch richting containerpark.
Op internet had ik gevonden dat je die kan resetten door de speaker A & B toetsen in te drukken tijdens het starten maar heeft helaas niet geholpen (had misschien weer te eenvoudig geweest). Daarna heb ik de service manual gedownload en beginnen meten.
Tijdens het starten komt overal de spanning op maar na enkele seconden krijgt enkel de CPU nog spanning via zijn eigen voeding.
De CPU heeft een protect pin die laag actief is en tijdens het starten wordt de spanning op die pin effectief naar beneden gehaald.
Voor het moment ben ik aan het kijken naar pagina 57 van de manual.
Wanneer ik de versterker probeer op te zetten meet ik zowel aan de anode als de kathode van D132 ongeveer 49V tov de massa tot de versterker uitvalt en dan begint die langzaam te zakken. Als ik het correct voorheb wordt hier de spanning naar beneden gehaald wanneer de eindtrap wordt overbelast, corrigeer me wanneer dit niet moest kloppen
.
Bij D135 komt de spanning echter heel even op maar mijn multimeter krijgt niet eens de kans om de spanning te laten zien. Met de min/max functie gaat die tot 12V.
Bij R179 meet ik dan weer langs de kant van R178 een spanning tov de massa en de andere kant weer niet en denk hier ergens de spanning van de protect pin aan de massa wordt gelegd.