Onlangs heb ik van iemand een Denon 1404 surround versterker gekregen die steeds in protect mode gaat. Wanneer je die probeert op te zetten schakelt die zichzelf terug uit en begint de stand-by led te knipperen. De eigenaar van het toestel had me verteld dat hij een platenspeler op de cd ingang had aangesloten en daarom vrij luid moest worden gezet en vrees dat de versterker dit geen aangename belevenis vond. De versterker hield het trouwens voor bekeken terwijl die op stond.
Ik heb zelf niet echt veel ervaring met opsporen van problemen bij elektronica maar wou toch eens de uitdaging aangaan
Het ding is toch al defect en anders gaat die waarschijnlijk toch richting containerpark.
Op internet had ik gevonden dat je die kan resetten door de speaker A & B toetsen in te drukken tijdens het starten maar heeft helaas niet geholpen (had misschien weer te eenvoudig geweest). Daarna heb ik de service manual gedownload en beginnen meten.
Tijdens het starten komt overal de spanning op maar na enkele seconden krijgt enkel de CPU nog spanning via zijn eigen voeding.
De CPU heeft een protect pin die laag actief is en tijdens het starten wordt de spanning op die pin effectief naar beneden gehaald.
Voor het moment ben ik aan het kijken naar pagina 57 van de manual.
Wanneer ik de versterker probeer op te zetten meet ik zowel aan de anode als de kathode van D132 ongeveer 49V tov de massa tot de versterker uitvalt en dan begint die langzaam te zakken. Als ik het correct voorheb wordt hier de spanning naar beneden gehaald wanneer de eindtrap wordt overbelast, corrigeer me wanneer dit niet moest kloppen
.
Bij D135 komt de spanning echter heel even op maar mijn multimeter krijgt niet eens de kans om de spanning te laten zien. Met de min/max functie gaat die tot 12V.
Bij R179 meet ik dan weer langs de kant van R178 een spanning tov de massa en de andere kant weer niet en denk hier ergens de spanning van de protect pin aan de massa wordt gelegd.
Ik zie een 3-tal groepjes van transistoren die hun eigen functie zullen hebben maar voor mij is dit een groot vraagteken.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik dit nu best verder aanpakken?
Mijn enige betrouwbaar hulpmiddel is een Fluke 175 multimeter 
Waarschijnlijk een of meerdere eindtorren in sluiting.
Dit KAN komen doordat er een voedingselco verlopen is, waardoor er een rimpel op gezeten heeft.
Vooral omdat de versterker hard gezet was.
De eindtransisters doormeten op sluiting..(wel ff losmaken.)
Heb ook eens een soortgelijke denon gerepareerd. Deze viel heel random na een paar minuten/uren in de protectie.
Bleek dat de balans meting (R131/R132) op de 2 bus elco's het probleem veroorzaakte, maar de echte oorzaak was de elco C171.
Dit is een elco, maar bij een afwijkende balans kan de spanning op deze elco negatief worden. Kan ie niet zo goed tegen. Eigenlijk zouden ze hier een bi-polar elco erin hebben moeten zetten.
De andere protectie circuits werken met hetzelfde type circuit. Als de ingangsspanning van deze circuits ook negatief kan worden dan zou ik daar ook de elco's verdenken (C173, C172)
Een platenspeler aansluiten op de cd ingang is natuurlijk niet handig. Die had via een RIAA voorversterker aangesloten moeten worden op de versterker (ik vind het wel een beetje jammer dat deze versterker geen eigen phono input heeft).
Maarre wat doet die kabel met tulp-female daar?
In de uitgang van de subwoofer is er precies iets afgebroken en om die terug te kunnen gebruiken is er een stuk kabel op de print gesoldeerd.
Denk dat de reden voor het ontbreken van de RIAA voorversterker meer iets zal zijn van "wie heeft die nog nodig".
Ik heb nog echt de tijd gevonden om verder te zoeken naar de fout maar laat zeker nog iets weten