Primare A30.5 5 Kanaals Eindversterker DC offset

Ik heb met mijn Primare A30.5 al een tijdje dat ik 1 speaker in rust iets hoor zoemen/brommen.
Ze doen dat allemaal als je je oor tegen de luidspreker aan legt, maar nu kon ik het als het volledig stil was ook op afstand horen. Vandaag de Offset afstelling nagelopen volgens het servicemanual. Deze is allemaal correct. Vervolgens de DC mv's gemeten op de speaker terminals met de volgende resultaten:

Kanaal 1= 2mv
Kanaal 2= 50mv
Kanaal 3 = 2mv
Kanaal 4 = 2mv
Kanaal 5 = 100mv

Wat zou het probleem kunnen zijn, alles werkt verder goed, geen protects of andere problemen. Hij is zo'n 15 jaar oud.

Als de versterker koud is, alles los gekoppelt en je zet hem aan met de DMM op de speaker terminals van Kanaal 5 dan loopt deze in een paar minuten op naar de 100mv. Iets met iets dat opwarmt?

Servicemanual:
http://www.primare.net/wp-content/uploads/2017/04/A30.5ServiceManual.p…

Temperatuur lijkt allemaal binnen de perken, beetje op de print drukken levert ook geen echte verschillen op.

Gr Arco

[Bericht gewijzigd door Arcoruig op zondag 24 december 2017 19:35:16 (11%)

al eens naar de tulpkabels gekeken op de inputs? verwisselen van de kabels verhuist het probleem niet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, probleem doet zich ook voor als er helemaal geen kabels aangesloten zijn (geen speakerkabels en geen ingangssignalen). Dus met alleen de voeding erop.

Met het wisselen van kabels blijft de brom gelijk op dat betreffende versterkerkanaal 5, los van welk kanaal de ingang is en welke speaker er op dat kanaal zit. De "hum" verhuist dan mee naar de betreffende speaker op kanaal 5.

je hebt nogal wat meer mv DC op die uitgang, er zal een gare helafgeleider, elco oid inzitten. begin met een schema te zoeken zou ik zeggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Schema staat in de 1e post.

Hierbij 2 foto's

Daarnaast zie ik dat de transitoren van het volgende type zijn:
2x 2SC5200 Toshiba
2x 2SA1943 Toshiba

[Bericht gewijzigd door Arcoruig op zondag 24 december 2017 21:01:29 (36%)

ik weet niet of ik dat juist zie, maar het 8 pins ic lijkt 2 verkleurde pootjes te hebben?

je hebt 5 dezelfde trappen, je zult moeten uitvlooien waar het fout gaat, niet gezegd dat het pas bij de eindtrap zelf fout gaat, kan bij de ingang al fout gaan. met een scope gaat dat beter, sinus op de ingang en zien of er nog een sinus uitkomt, zonder ingang aangesloten komt er een andere golfvorm uit?

heb je al eens met een fohn de boel verwarmd? wordt het dan slechter?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb net even iets gemeten, en wat vergelijken gemaakt de andere kanalen.
De vOut van de LM137/337 REG1 & REG2 zijn 44 volt. Op alle kanalen, dus dat lijkt mij goed.

Ik meet 56v op de voedings diodes.
Idle Current is 15mv (JP3)

Met de föhn maakt het niet uit of ik warm of koud blaas. De waardes beginnen flink te schommelen, variërend tussen de 40mv en de 120mv, zodra ik op de print begin te blazen....

Als ik dat bij de andere kanalen doe, dan stijgt het voltage naar 40mv, om vervolgens weer terug te zaken naar +/- 2mv. Kan het zijn dat dit automatisch bijgesteld word? En dat die regeling niet goed functioneert bij kanaal 5 (en 2 welke 50mv geeft)? Dat hier wellicht de offset te hoog is voor deze regeling?

Dit staat er in de TechPaper van Primare, beetje audio jibber jabber. Er wordt gesproken over een temperatuur afhankelijke regeling?

Audiophile circuit design
The A30.5 and A30.3 power amplifiers incorporate five and three discrete compact mono channels respectively, each with a separate transformer, power supply and protection circuit for the ultimate in stability and channel separation.
The input stage of each channel consists of a single FET transistor and the output of four Toshiba power transistors. The heat sinks are massive to keep the temperature at moderate level even at the most difficult working conditions.
Each channel amplifier is capable of delivering 120 watts into an 8 ohms load and incorporates full speaker protection against faulty input signals. One individual DC-servo for each channel together with a protection circuit and temperature monitoring provide state-of- the-art protection.

U2 (IC) is een opamp, pootjes zijn niet verkleurd, dat vertekend helaas een beetje op de foto.

Wel apart dat er een DC-servo inzit en je toch 90mV dc offset hebt.. Maar de DC offset zal die brom niet veroorzaken, wat meet je AC mV eventueel met de ingangen kortgesloten?

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Heb zojuist even getest met de volgende resultaten, met de verterker een 15 min aan.

Kanaal 5 (probleemkanaal) = 1.3mv AC & 90mv DC
Kanaal 4 = 0.2mv AC & 1mv DC

Kan het probleem een verstoring in dat DC-Servo circuit zijn? Het zegt me zo niets, maar leer graag iets bij :) Van wat ik mij even snel ingelezen heb moet dat circuit zorgen voor een variabel 0-punt? Iets waar nu blijkbaar een offset van +/- 90 mv dc uit komt.

En wat vanaf 0 oploopt in een paar minuten op het moment dat de versterker aan gaat, dus iets met temperatuur te maken heeft?

Verloop van een weerstand of elco rond de OPAMP uit dat circuit oid?

Een dc servo wil die dc-offset wegregelen. De uitgang wordt via dat circuit teruggeleid, via een heel laag LP filter, naar de ingang van een verschilversterker.
Hierdoor krijg je een regellus, die de DC offset van de versterker probeert weg te regelen. Dat lukt nu dus niet helemaal meer. Oorzaak zit meestal in verloop (of defect) van onderdelen in de verschilversterker of een a-symmetrische voeding.
Maar voeding zou voor alle kanalen identiek kunnen zijn, dus mogelijk geen oorzaak...
Een scoop en schema zou wat meer duidelijkheid kunnen geven op 2de kerstdag ;-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Helaas geen scope tot mijn beschikking, zal ik mij toch maar eens in verdiepen een aan te schaffen (suggesties?).

Zal straks de spanningen op de ingang van de opamp (MC1458) even meten. Misschien zegt dat nog iets.
Ding is 5x Mono uitgevoerd, dus 5x een eigen trafo en 5x dezelfde versterker module, dus ik kan relatief eenvoudig vergelijken.

Link naar het volledige schema:

http://www.primare.net/wp-content/uploads/2017/04/A30.5ServiceManual.p…

En ja, Fijne kerstdagen :)

De spanning op de uitgang van U2A is minstens zo interessant.

Meet de rimpel (V AC) op alle voedingsspanningen, en Vdc zelf ook maar als er per kanaal en aparte voeding inzit.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

V+ en V- op de opamps is +/- 18vdc op alle kanalen.
Vout (pin1) op de opamp is op alle kanalen 0.7vdc

Resterende pinnen van de opamp meten ook gelijk over alle kanalen.

Die rimpel meten, hoe pak ik dat aan? vac meten na de diodes?

Ik meet ongeveer 40mvac en 56VDC op de grote diodes (D1,D15,D16,D17) aan de kant van de grote 10000uf elco's, maar ook weer op alle kanalen...

Vandaag van beide kanalen welke een probleem gaf Elco C10 + C11 vervangen en de DC Offset is terug gezakt naar +/- 2mv DC

We zijn een paar dagen verder en het probleem is niet meer terug gekomen..
Bedankt voor de hulp!

Gr Arco