Is er iemand die me kan helpen met het volgende :

Ik zou een Antenne Tuner willen bouwen die alleen bestemd is voor ontvangst van de Lange Golf tot en met de Middengolf maar ook niet weer boven de 1.602 khz.

Het zit zo ik heb nu een long wire (lange draad) antenne van ongeveer een 110 m lang hangen op ongeveer iets van een 4 tal meter denk ik op zowat het hoogte punt ergens in het midden, want de kant waar de feed hangt dat is eigenlijk het hoogste punt namelijk de zijkant van het dak

En dan zo langs de tuin recht door over de Bungalow van de achterbuur zijn dak wat er net een 5 a 10 cm boven hangt. Op die plek staat natuurlijk de pc van die buurman want iets minder is kwa QRM

Daar achter nog eens over een andere buurman zijn grond waar alleen maar planten , struiken en bomen staan. Om dan te op het eindpunt in een jonge Eikelenboom te stoppen. Omdat ik veel respect heb voor de natuur en bomen heb ik er voor gezorgd dat er aan die boom geen schade kan ontstaan door er geen spijkers of schroeven in te draaien wat soms wel gebeurd bij zij die antennes hangen dat vind ik dus echt niet kunnen.

Nu aan de die boom waar het eindpunt is. Daar staan nu een Blok met nieuwe heel erg lelijke Flats een stuk of 65 in totaal waar vroeger een Engelse Tuin was vol met bomen , er zijn zo iets van 70 a 80 bomen gerooid toen ze doe Flats daar gingen optrekken.

En daar zit dus een hele hoop vieze en vuile digitale Storing wat zo erg is dat ik haast niks hoor op de LG de MG valt wel redelijk mee. Maar dat heeft wel veel te maken met de lengte van de Long Wire. Een jaar of 10 geleden heb ik daar op die zelfde plek ook al eens een long wire gehangen van maar 90 m ongeveer (Ik noemde dat de Ross Revenge ant omdat de hoge mast in 83 ook 90 m hoog was vandaar)

Toen ging die antenne zelfs veel langer dan nu gewoon een erg dun draadje in de taken opgehangen maar dat was een ramp elke 5 voet brak de draad af als het te veel had gewaaid en toen brak ik de boel maar af omdat ik het moe was. En toen kon ik nog niet over dat dak van de achterbuur want die wou dat niet de nieuwe eigenaar die heeft daar geen probleem mee.

Toen ging ik een tweede draad van de zelfde lengte als de eerste en die dan twee aan elkaar dus 2x 90 is 180 m en dan was het goed op LG maar dan weer niet op de MG (toen had ik geen storing op de LG en kon ik bv Marokko op 171 khz keihard horen met een S9 + 10db in de avond uren en het was ook winter toen. Zelfs de VS gehoord op MG met S5 a 6
op 1390 khz wel met 90 m niet met 180 m.

Nu weet ik ook wel dat de lengte te maken heet met de freq maar ik wou toen gewoon een testen wat het zou doen met 180 m op LG en da nog wel Marokko op 171 khz die wel aan de kant van de feed zat want dat was Zuid - Oost (de voorzijde is Noord - West) en dat is nu ook zo.

Wat ik nog niet verteld heb is dat er ook nog een Tramlijn net achter die Eikelenboom loopt en op die boven leiding zit er 600 V DC de plus en de rails is de MIn. Die eerste long wire van 90 m ging nog iet van 20 a 25 m van de tramlijn af en op de MG was toen vaak wat ruis te horen als er een tram kwam kon ik horen als het raam open stond want die tram rijd op iets van 120 m van men huis achteraan.

Die ruis dat viel best mee en op de LG was dat wel leuk om zo nu en dan eens te luisteren maar nu is dat echt niet meer het het geval het is een en al ruis met een vieze toon erbij, zal eens een opname maken dan kunnen jullie dat eens zelf horen. Dus vermoed ik dat die Flats er voor veel tussen zitten en dat kan haast niet anders , plasma tv ' led verlichting en licht dimmers , en modems , WiFi enz

En toe ik dat voor het eerste hoorde wist ik niet wat ik hoorde en werd ook wel zeer teleurgesteld hiervan ik was ook kwaad omdat dit zuur smaakt snap je wel je hobby van radio gaat naar de kl**ten.

Er is ook nog iets niet in orde en dat is de aardaansluiting wat dat is nu een koperen pijp van 6 m die er ook al 20 j in de grond zit en vermoedelijk zo aangetast dat er niet veel meer van over is gebleven want een test bewees dat als ik de aarde aansluit of afsluit er bijna geen echt merkbaar verschil te horen is , dus dat is niet normaal ?

Toen ik die test deed was het buiten al veel te koud naar men zin om nog de aardstaaf te gaan opgraven en een nieuwe te steken das iets voor 2018 als het beter weer word.

Dit is zo een beetje de omschrijving van de gehele opstelling van de Long Wire van 110 m (waarvan ik al zat te denken om die 10 m in te korten maar dan piek die niet meer heel goed op 648 khz waar Caroline uitzend een 1/4 golf is 115 m dus dat komt al aardig in de buurt van 110 mm) of we gaan weer voor dubbele lengte en dan is dan zou dat 210 m worden 1,5 mm VOB koperdraad wat ik gebruik eerst die QRM aan pakken dan pas de rest ?

Er hangen aan de beide kante van de draad een isolater en een katrol met enkele bakstenen bij elkaar gebonden in een pakje als tegen gewicht om alles op te spannen en gespannen te houden en dat werkt zeer goed als het waait dan zie ik dat op en neer gaan leuk om zien haha.

De ontvanger is een Icom IC R8500 (heb de oude IC R70 ook en die vind ik veel beter vooral dat je dat filter draaibaar kan regelen wat bij de 8500 niet kan alleen 3 standen knop en dat vind ik echt een groot min punt)

Wie vragen heeft of commentaar of tips , dan hoor ik dat graag en ook over die Antenne Tuner voor LG en MG. In de VS is er zo een type tuner te koop de Palstar maar de die doet de LG niet omdat er in de VS geen radio stations mogen uitzenden

Maar de prijs valt goed mee alleen de prijs van de verzendkosten houden me erg tegen wat dat is erg veel geld en voor mij net iets te veel omdat ding te kopen. Dus is het zelf bouwen een oplossing maar ik heb niet echt veel ervaring met Antenne Tuners en zeker niet om te bouwen.

Dus elke hulp is bij deze erg welkom ?

Dit is een afbeelding van mijn Icom IC R8500 (kostprijs nieuw € 1.850 + verzendkosten van € 9 naar Belgie vanuit Nederland)

Er zijn schema,s zat te vinden op internet.
Een langdraad antenne is in principe een NIET afgestemde antenne,dus de lengte is niet kritisch.WEL is het zo, hoe langer de antenne, des te meer storing hij kan oppikken.Belangrijk is ,een antennetuner, MITS goede AARDE, dit KAN veel uitmaken.En een antenne zo hoog mogelijk, en vrijhangend,is het beste.Een magnetic loop antenne is wat de elektrische storing betreft stukken beter.
Ik zou eens bij de plaatselijke afdeling van de UBA gaan kijken.(Dat is de Belgische VERON)
Over antennes zijn hele dikke boeken volgeschreven, is beetje moeilijk om dit in een forum te vertellen.
73, MEL, PE1HEZ .

Je hebt lekker veel ruimte voor een antenne. Maar een antenne kan ook te groot zijn. Een antenne is als een visnet. Hoe groter hoe meer vis je vangt. Maar als het zo groot wordt dat je er walvissen en supertankers mee gaat vangen gaat wel wel je net en je bootje ten onder.

Woon je helemaal vrij van buren ergens in noord Siberie dan heeft een zeer grote antenne zeer veel nut. De stations zijn allemaal zeer ver weg en dus zwak. Elke microvolt die je meer binnen krijgt is nuttig. Veel storing van dimmers e.d. zul je daar niet hebben.

Voor jouw grote antenne's zou je een radiotoestel moeten hebben die goed is in het verwerken van grote harde antenne signalen. (Weet niet of die icom dat heeft, maar daar kun je eens naar kijken.)

Sommige oude buizen radio's waren hier wel goed in. Sommige waren daar speciaal voor ingericht. De ingang wordt dan gewoon minder snel overstuurd door harde antenne signalen.

Je zou ook een kleinere antenne kunnen proberen. Of een ander type. Dus geen lange draad. Een grote loop antenne ofzo. Of een flag antenne zoals al in een andere posting genoemd is. Zulke antennes zou je als onderdeel van een tuner kunnen gebruiken.

Mijn middengolf radio uit 1950 ontvangt op de middengolf veel en veel beter met de kleine ferriet antenne dan op de draadantenne. Op de draadantenne ontvang ik een ongelooflijke hoop herrie. Terwijl de radio Caroline op de ferriet antenne veel zachter is maar wel luisterbaar.

Op internet zijn overigens meer dan zat ideen te vinden.

Deze is leuk:
http://www.pa4nic.nl/Magnetic_loop.html

Het zijn alleen wel antenne's voor de amateurbanden. Je zult ze moeten aanpassen voor de middengolf en lager. Maak in plaats van 1 winding 2 of meer windingen. En maak de windingen schakelbaar. Maak de condensator ook schakelbaar. Je gebruikt een enorm frequentie gebied. Dat ga je niet halen met een enkele draai condensator. Met de ruimte die jij hebt moet een enkele hele grote loop ook mogelijk zijn. En een loop kun je ook in het horizontale vlak gebruiken.

Op 26 december 2017 07:40:11 schreef mel:
Er zijn schema,s zat te vinden op internet.
Een langdraad antenne is in principe een NIET afgestemde antenne,dus de lengte is niet kritisch.WEL is het zo, hoe langer de antenne, des te meer storing hij kan oppikken.Belangrijk is ,een antennetuner, MITS goede AARDE, dit KAN veel uitmaken.En een antenne zo hoog mogelijk, en vrijhangend,is het beste.Een magnetic loop antenne is wat de elektrische storing betreft stukken beter.
Ik zou eens bij de plaatselijke afdeling van de UBA gaan kijken.(Dat is de Belgische VERON)
Over antennes zijn hele dikke boeken volgeschreven, is beetje moeilijk om dit in een forum te vertellen.
73, MEL, PE1HEZ .

zoek eens op de Icom IC R8500 dan zie je wel wat dit voor een machine is ?

met een ant tuner blijft de ant even slecht maar de tuner pas ze wel aan , ben al 45 j met radio bezig.

73

Dan snap ik niet dat je deze vraag stelt ;-)

Maar goed,als je zo iets maakt als dit:https://www.circuitsonline.net/forum/view/22623/1

Dan kan je de onderdelen voor het bereik wat je niet nodig hebt gewoon weglaten.

Nog een tip:hang eens een MLB aan die langdraad.(9:1 UN-UN)
1:9 mag ook maar dan moet je hem omdraaien. ;-)
Edit \ Toch nog even een paar vragen.

Heb je de langdraad wel op de RCA (aansluiting 10,zie manual) aangesloten en niet als een enkel draadje in de SO-239 geprikt?

Heb je dit ook aangegeven in het menu dat(als) je de 500 R langdraad ingang gebruikt en\of de 50 R SO-239 ingang?(aansluiting 8)

Nog een tip: zet de hoofdschakelaar af in de meterkast en laat de RX op een accu draaien.Hoeveel storing heb je dan nog?

Bij storing eerst ff de hand in eigen boezem steken.(ik spreek uit ervaring ;-) )

@Mods:Topic staat onder de verkeerde noemer\afdeling.

Met een zo lange antenne,heb je misschien meer aan een verzwakker?

45 jaar met radio bezig en nog nooit een ATU gemaakt? :o

met een ant tuner blijft de ant even slecht maar de tuner pas ze wel aan

Je hebt gelijk als de antenne ook echt slecht is (qua ontwerp, te laag, te kort, geen tegen capaciteit, etc)

Maar als je bedoeld dat een antenne die een tuner nodig heeft per definitie slecht is omdat hij een tuner nodig heeft, of slechter dan een antenne die 50 ohm is dan ben ik het niet met je eens.

Dat is een hardnekkig misverstand.

Er zijn veel factoren die een antenne goed of slecht maken. Een op 100 meter hoogte hangende antenne van 400 ohm met tuner zal beter werken dan een 50 ohm antenne 1 meter boven de grond. Maar ook dat zegt eigenlijk weinig want als de eerste een EH antenne is gaat dat verhaal ook niet meer op.

Niks mis met een tuner zolang je niet probeert een beroerde antenne te tunen. Je kunt met een tuner een breinaald voor 160 meter proberen te tunen maar dat verbeterd niets.

Zelfs als een tuner de boel zou verslechteren, heb ik liever een minder optimale antenne die ik over een groot frequentie gebruik kan gebruiken dan een optimale die maar met 1 kHz bandbreedte op 1 frequentie werkt.

Soms zijn antennes gewoon te goed en is de enige optie filteren en/of de de boel verzwakken. Ongewenste signalen op de frequentie die je luistert zijn er nu eenmaal. Als jou antenne 50 ohm (en resonant) is op 1 MHz en er zit een knalhart signaal op 100 kHz wat 1000x sterker is dan jou te luisteren signaal helpt alleen filteren.

Sterker nog, er is een grote kans dat een juist gekozen tuner (met high pass eigenschappen) gewoon beter werkt. De antenne maakt het niets uit of de 100uV op zijn draad nu op 100kHz of 1 MHz wordt uitgezonden. De tuner, een filter of de ontvanger (of allemaal) zullen dat moeten oplossen.
Samen vormen ze een op elkaar aangepast systeem.

Ik heb hier een 25 meter langdraad, met aardelectrodes en T-tuner, daarvoor een 50 meter dipool met open lijn en symmetrische tuner. Daarvoor een 43 meter langdraad met L-tuner en die werkte het beste van allemaal. De huidige 25 meter met compact tunertje is gewoon praktischer ivm ruimte gebrek in de shack.

Ik had de unun bij de 43 meter zo gemaakt dat hij zo'n beetje alles onder de 1 MHz naar de aard electrodes afvoerde. Daarna een L tuner.
Ik had ook een vertical. Soms luisterde ik op de langdraad maar zond op de vertical of omgekeerd.

Hi,

Even in het nieuwe jaar mijn steentje bijdragen betreffende lange golf en middengolf ontvangst.
De ervaring komt uit de tijd dat ik af en toe een signaal op 1305KHZ in de lucht bracht :-), zeg maar 40 jaar geleden.

Meerdere hebben het al aangegeven, hang een stuk draad op, zo lang mogelijk en zo ver mogelijk van stoorbronnen vandaan.
In heb altijd een vorm van antenne tuners gebruikt zowel bij het zenden als bij ontvangst.

Daar het nu om ontvangst gaat vergeten we de zenders even.
De bedoeling mijn inziens van een ATU is zoveel mogelijk energie van de antenne in de ontvanger te verkrijgen.
dan helpt de ATU ook nog om de bandbreedte te beperken van de signalen die richting de ontvanger ingang gaan.
Dus zeer sterke signalen worden dan gedempt die redelijk afstand van de gewenste ontvang frequentie bevinden.
Het ontvangen signaal kan dan vooral bij in verhouding lange antennes en/of gevoelige ontvangers tot oversturing van de ontvanger lijden.
De oplossing is simpel, gebruik dan direct aan de onvangeringang een passieve verzwakker zodat er geen storende 2e en 3e orde stoorproducten meer in de ontvanger optreden.

Het gaat er volgens mij niet om het signaal zo ver mogelijk op de "S" meter te laten uitslaan, maar om een optimale ontvangst situatie te creeeren.

Mijn ervaring met mijn 25 meter 4-kwadraad op een dak in Amsterdam was, dat ik van beide Nederlandse middengolf zenders die toen nog in de lucht waren,
ik na tuning van de antenne 1mW aan mijn ontvanger ingang had, de 1008KHz haalde deze waarde net, 747KHz was het iets minder!

Hielp die mooi afgestemde draadantenne nu voor een optimale ontvangst op het stukje rond 1305 KHZ waar veel piraten rond Amsterdam zaten, jazeker!
Maar had ik daar altijd wat aan?, kort NOP!
Want rond die tijd kwam er steeds meer middag TV en de lijnoscilatoren van mijn buren hun TV's waren vaak van een groot vermogen, wie kent ze niet 2xPL519!
Dat komt tegenwoordig door geen enkel stoornorm meer heen denk ik. :-)

Vaak was met een goede middengolfradio met ferriet antenne een "betere" onvangst mogelijk, ik bedoel hiermee ontvangst die minder storing bevatte.
Dat deed ik met een goede transistor radio, en wel de BlauwPunkt Derby Commander en later ook met een Grundig SATELLIT 2000.

Wat je het beste kan doen hangt geheel van de locatie af, vooral het stoorniveau dat daar heerst.
Het komt vrij goed overeen met de werkzaamheden die ik regelmatig uitvoer betreffende WIFI systemen van mijn klanten.
Hoevaak ik wel niet tegen de opmerkingen in moet gaan of een WIFI extender niet beter is...
Groter is beter, jaja natuurlijk.

Ook een raam antenne hoeft niet beter te zijn als je deze niet ook buiten kan zetten, en alsnog vrij groot.
Een redelijk lange ferriet staaf(15 cm of meer) met een versterkertje is makkelijker buiten draaibaar op te stellen.
En je zult versteld staan van de ontvangst kwaliteiten.

Die zelfde ferrietstaaf binnen in een modern betonhuis is een drama...
Er is dus geen simpele oplossing, zoals bijna altijd moet het een maatoplossing worden ;-)

En praat mij niet van tramlijdingen, voldoende meegemaakt om te kunnen zeggen dat dit een aardige stoorbron kan zijn.
De trams die in Amsterdam lang een gebouw van de VU rijden en flink storen op het geluidssysteem en de ringlijding ontvangers van de slechthorende medemens.

Mijn 2 cent voor 1-1-2018

Groet,
Blackdog

Ben benieuwd hoe het momenteel werkt. In ieder geval altijd handig
meerdere antennes te hebben, die je vlot kan omschakelen.

Vooral op LG en MG kan een mini-whip antenne goed werken, mits redelijk
vrij opgesteld, dwz ca. 10 m hoog. Hier heb ik er één en ontvang (ook overdag) o.a. 153 khz Roemenië, 171 khz Marokko, 207 khz ijsland en 270 khz CZ. Op MG ca. 15 Engelse stations, wisselend van sterkte. 's Avonds gaat het natuurlijk stukken beter.
De mini-whip heb ik altijd 20dB verzwakt. Ontvanger is FT-897. Voordeel is dat de uitgangsspannning van de whip over een groot bereik constant is.

2e antenne is hier een lange draad van 40m op 4 m hoogte. Slechts op de 80 m band is deze duidelijk beter dan de mini-whip. Zie foto aan de zijarm.
Op de voorgrond nog een whip die ik in tegenfase kan schakelen om de achtergrond qrm nog ietsjes te verminderen op MG.

succes !