sluiting in 58V hulpvoeding van versterker LabGruppen FP10000Q

Een beest van een versterker, en hiervan 2 op de herstelbank.
1 versterker heeft een sluiting in de eindtrappen van Channel C, de 10A zekering aan negatieve zijde doorgeslagen en desbetreffende trappen liggen in sluiting. Nu zijn er de typenummers van de transistoren (mosfet's) weggeschuurd.
Een serivce manual kan ik niet echt vastkrijgen,
Dus even 1 versterkermodule uit de 2e versterker genomen en de eerste versterker is hersteld.
(mijn dummyload van 2 x 1500W werd roodgloeiend!, de versterker blaast maar zo eventjes meer dan 2 x 2KWrms vermogen eruit en is dan nog maar voor 50% belast)

Maar nu de 2e versterker, deze blijft volledig in protection staan, blijkt er een zekering (F4A) op het stuurbord (net boven de HF transfo) doorgeslagen te zijn.
Nader bekeken zou dit van een 58V stuurvoeding zijn.
De print aan de onderzijde gedemonteerd maar blijkt te bestaan uit een multilayer, dus printbanen volgen word moeilijk. (de print met oa de outputconnectoren, waar vermoedelijk de DC en clip controle van de 4 kanalen bewaakt wordt)

de + en - 150V op de versterkermodules blijkt wel aanwezig te zijn, op de onderste print, naast de 58V heb ik een andere stuurvoeding van 28V gemeten en lijkt ok te zijn.
Iemand enig idee wat de 58V allemaal van spanning voorziet? (de sturing van de 2 groote fan's zit hier alvast achter, maar ik meet daar nergens een sluiting)

Om deze versterker werkend te krijgen zou ik ook moeten weten welke transistoren er allemaal toegepast zijn op de versterkermodule, iemand enig idee? of nog beter zou voor mij de service manual zijn.

Schema's van deze zijn gewoon online te vinden. Ik heb ze hier ook nog ergens lokaal.

Is dit een kopie of een originele? Zeker de kopie's die ik hier heb gehad hadden last van (veel) slechte solderingen.

Ik vind verschillende schema's maar van de 10KW versterker tot nu toe niet.
Ik zou deze willen hebben om te weten welke transistoren toegepast zijn en om te achterhalen waar de kortsluiting zich voordoet.

Waaraan kun je zien of dit een kopie of een originele versterker is?

Eventjes druk gehad met andere herstellingen, maar gisteren toch weer eens gemeten aan de print met de input en output connectoren erop.
De 58V gaat over een tor die de 2 high-speed fan's regelt (2 van 24V in serie). Nu blijkt dat deze beide doorgebrand zijn. Zonder deze fan's start de versterker op en blijft de 4A zekering goed.

de fan's staan intussen in bestelling, dus dat issues zal wel opgelost raken.

Nu de eindversterkermodule (10Q-AMP V3), hetgeen ik tot nu gemeten heb en zeker weet wat al stuk is:
* fuse 1 F15A
* zener 1N4744 thv Q42
* 3x transistor NJW21193G (Q34-35-36)
* Q42 "onbekend" opschriften zijn weggeschuurd, zowel op Q41
* triac BTA16-600 (legt de output aan massa bij DC protection)
* Printbaan juist boven de defecte zener is doorgebrand, zie foto hieronder.
* printbaan thv de triac is heet geweest en los gekomen van de print.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20180210_162214.jpg
De onderbreking heb ik hier al hersteld

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20180210_162225.jpg
de printbaan die losgekomen is van de pcb, deze moet nog deftig hersteld worden.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20180210_162112.jpg
onderzijde van de amp-module
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20180210_162135.jpg
bovenzijde van de amp-module

Nu zijn alle componenten wel te verkrijgen en printbanen te herstellen, maar alleen zoek ik me suf welk typenr Q41 en Q42 kunnen hebben.
Ik zou graag willen uitsluiten dat het boeltje terug stuk vliegt na vervangen van de onderdelen.

foto's op het internet gezocht, uitvergroot, maar nergens iets zinnigs op te lezen qua typenr van de onbekende transistoren.
Evenzeer vind ik geen nuttig schema van deze versterker, of versterkermodule. Wat wel duidelijk is, dat het om een dubbel PWM gestuurde module gaat, waarvan de negatieve pwm doorgeslagen is.
Wat ik op foto bij de imitatie-versterkers al duidelijk zie, zijn de 2SC3263 en 2SA1294, deze eindtorren zijn volgens de datasheet zowiezo al minder als de toegepaste MJW21193 en MJW21194.

Iemand die in het bezit is van een labgruppen FP10000Q, die wil kijken welk type torren er toegepast zijn. Mag ook eventueel van een imitatie versterker zijn, zodat ik toch al een gedacht heb.

Ik ga proberen morgen of in de loop van de week het schema uit te tekenen naar gelang ik de printbanen kan volgen.

misscien hier
http://service.tcgroup.tc/files/Tech_Service_LabG/FP/FP10000Q/partlist…

is vermoedelijk een slecht afgeschermde site maar vindbaar in google.

niet dat het een complete part list is, maar ik kan er zeker wel al mee aan de slag.
Zelf ben ik deze dus niet tegengekomen via google, maar zeker al een merci peter112.

Omdat zowel de eidtransistoren als de vent's zijn verbrand lijkt het dat er een hoge spanning op heeft gestaan, dat zou kunnen als de massa (gnd) ergen los of slecht is en op +58V komt.

Op 11 februari 2018 19:43:12 schreef rwk:
Omdat zowel de eidtransistoren als de vent's zijn verbrand lijkt het dat er een hoge spanning op heeft gestaan, dat zou kunnen als de massa (gnd) ergen los of slecht is en op +58V komt.

Oorspronkelijk waren dit 2 defecten van 2 toestellen.
1 Toestel had een defecte eindtrap en een 2e toestel problemen met de 58V voeding.

1 toestel heb ik hersteld met componenten van het 2e toestel. Dus de defecte versterkermodule en het voedingsprobleem heeft niets met elkaar te maken.
het probleem met de 58V heb ik opgelost, en waarschijnlijk ook hersteld als de onderdelen geleverd worden. Allen moet de eindtrap ook hersteld worden om dit toestel compleet werkend te krijgen.