Ik heb een Dunlop 6V/12V 1.0A 5 step acculader gekocht voor de backup van een alarmsysteem.
Accu 12 Volt/7AH nieuw.
Nu doet zich een vreemd fenomeen voor.
De accu wordt normaal licht belast, iets van 100m Amp. ruststroom.
Als ik de lader op de schakeling aansluit loopt de spanning van de accu op tot 15.46 Volt. Dat is veel te hoog.
De lader toont kortstondig laden en vol. Maar dat proces blijft repeteren. Dat danst tussen 14.8 en 15.46 Volt.
Op die waarde zie ik dat hij nog altijd met 200 m.Amp. probeert.
Als ik de accu kort belast met een 50 W lamp en de spanning daalt daardoor naar iets van 13.4 Volt, dan pikt de lader het wel op.
Dan gaat de laadindicatie enige tijd aan en stopt met de continu indicatie Vol, op ongeveer 13,54 Volt.
Meende dat de afvlakcondensator misschien een probleem zou opleveren, maar dat past niet bij het geschetste kort belaste proefje.
Het alarm heeft jaren zeer betrouwbaar gewerkt en is 100% in orde.
Iemand enig idee?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik weet niet of die lader geschikt/bedoeld is voor in-circuit laden van accu's. (niet alle laders kunnen daar mee omgaan).
Enige andere oorzaak die ik kan bedenken is dat de accu toch niet goed meer is (of de lader zelf is kapot)...
Sommige laders hebben een defosfateringsmodes desulfateringsmodes, die zit dan in het begin van die 5 stappen, hij doet dan met tussenposen korte hoge spanningsstoten om de fossulfaatlaag die op de platen groeit te doorbreken, kun je zien op welke stap hij staat als dat gebeurd?
Op 2 februari 2018 12:39:43 schreef rwk:
Sommige laders hebben een defosfateringsmodes, die zit dan in het begin van die 5 stappen, hij doet dan met tussenposen korte hoge spanningsstoten om de fosfaatlaag die op de platen groeit te doorbreken, kun je zien op welke stap hij staat als dat gebeurd?
Sulfaat, geen fosfaat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bedankt voor de replies.
Ik weet niet of die lader geschikt/bedoeld is voor in-circuit laden van accu's. (niet alle laders kunnen daar mee omgaan).
Zou best eens waar kunnen zijn.
De accu zowel als de lader zijn spiksplinternieuw.
Er is geen reden om aan de accu te twijfelen.
Dus van sulfatisering kan nauwelijks sprake zijn.
Maar wie weet speelt dat een rol bij het falende opstarten?
Ziet hij de accu als gesulfatiseerd, vanwege de vrij hoge laadspanning?
Het is dus onduidelijk waarom hij op een al geheel geladen accu toch wil bijladen.
Het alarmsysteem heeft geen eigen oplader meer, omdat ik een processor gestuurde lader wilde. Het oude systeem was niets anders dan een forse gestabiliseerde voeding, maar die leverde teveel stroom bij een ontladen accu. 5 amp is veel te veel voor een kleine backup accu.
Nu staat hij na opgestart te zijn van een "nominaal spanning" al uren op een 14,3 volt met de Dunlop. Dus de "goede" opstart.
Ik weet niet wat te doen, want welke lader werkt geheel autonoom na een netspanningsuitval op een al geladen accu?
Veel van die laders moet je met een knopje instellen op laden, motor of auto? anders doen ze niets.
Overweeg zelfs om de oude voeding met een tijdklok te schakelen.
Daarbij zou ik de stroombegrenzing kunnen aanpassen tot een 2 Amp.
benleentje
Golden Member
Als je de oude voeding gebruikt kan je een forse weerstand ertussen zetten. Ik denk dat 1Ω en 10W genoeg is. De weerstand voorkomt dat de stroom heel hoog kan oplopen. Bij normaal laden zit je dan wel met een iets lagere spanning dan normaal vanwege de spanningsval over de weerstand dus je zal even moeten kijken of dat acceptabel is. Of anders een iets kleinere weerstand.
Zulke "autonome" laders zijn er wel, heb er zelf 1 bij mijn zoon in zijn camper ingbouwd onder de bank hoef je nooit bij, die had 7 stappen en ook desulfatering erop.
Zal even zoeken of ik het terug vindt.HQ-CHAR-CAR07
Als je hem gewoon wat langer aan laat staan als hij die spnningsstoten geeft stopt hij er wel mee denk ik en loopt door alle fasen tot hij in stap 5 in druppellading blijft staan.
Wel even proberen met alleen de accu, alarmsysteem afgekoppeld.
Die desulfateringsfase loopt hij altijd door als je hem aanzet, ik denk dus dat het meer is om sulfatering te voorkomen dan op te lossen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 2 februari 2018 12:08:52 schreef BRNRDS:
Ik heb een Dunlop 6V/12V 1.0A 5 step acculader gekocht voor de backup van een alarmsysteem.
Accu 12 Volt/7AH nieuw.Nu doet zich een vreemd fenomeen voor.
De accu wordt normaal licht belast, iets van 100m Amp. ruststroom.
Als ik de lader op de schakeling aansluit loopt de spanning van de accu op tot 15.46 Volt. Dat is veel te hoog.
Is dat niet zo'n ding wat staat te PWM' men, gezien de afmetingen?
Dan meet je niet de juiste spanning!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
accu's in een alarm houden ze op vlot 13,8V, doorgaans halen die lood accu's dan ook geen 5 jaar. heb je niks bijzonders voor nodig, in die witte alarmkastjes zit een lm337 in meen ik.
ik hang mijn lood batterijen aan 13,6V met een constante spanning.
als je een klein voedingske bouwt van 13,6V (zeventueel regelbaar zodat je nog fijn kan afregelen) met een stroombegrenzing erop, kan het dus geen kwaad voor de accu.
zo doe ik het thuis ook met mijn lood ups op de raspberry. aangepaste laptoplader die nu 13,6V levert met daarachter een 1,5A stroombegrenzing
die dunloplader is overkill voor hetgeen je wil. snap ook niet direct waarom ze zoiets maken. als winter druppel lader voor oldtimers misschien?
want een gewone lege accu duurt een eeuwigheid voor je die daarmee opgeladen krijgt (68Ah aan 1A opladen, ben je effe 2,5dagen aan het laden. de accu is dan overleden voor je ze vol krijgt)
Ja, dat is precies de lader zoals ik die heb.
Ik denk dat hij zeker staat te PWM'en.
Of dat kwaad kan? Het is in elk geval erg hoog om tot 15,4 V door te gaan. Is ook geen volle stroom en in hoeverre dat door een meter goed wordt geregistreerd? Mijn Tec is anders een uitstekende meter die ook pulsladingen doorgaans goed gemiddeld meten kan.
Hoe hoogfrequent dat dan is weet ik nog niet. Maar powersupplies oscilleren niet zo hoog dat hij het niet meten kan. Ga hem niet openen onder garantie.
Een vaste voeding kan ook wel, maar schijnt volgens ingewijden op termijn toch mee te tellen als aantal laadcycli.
Er wordt vaak aangeraden om periodiek b.v. een maal per dag te laden. Dat zou het aantal laaduren verminderen.
Maar dan praat ik wel een beetje vanuit de tijd dat ze nog geen processorgestuurde laders hadden.
Deze Dunlop lader moet maar een kleine 7 AH accu laden dus ook al haalt hij maar 1 a 2 amp, dan is hij in een paar uren best vol.
Hij is niet echt geschikt om een autoaccu te laden dat duurt eeuwen.
Heb nog een andere lader besteld die iets minder hoge uitgangsspanning zou leveren en geheel autonoom zou moeten werken.
Is nog wat kleiner van capaciteit, maar och, stroomuitval komt hier zelden voor.
Ik kan nog een voedingkje van een computer pakken, maar het is oppassen, want het moet ook beveiligd zijn bij terugstroom.
Een diode ertussen is wel verstandig.
Ik ga nog proberen met een kleine weerstand. Wie weet ziet hij dan wat eerder de drempel en de goede modus bij opstarten?
Overigens is gebleken dat hij ook op de losse accu verkeerd kan opstarten als de accu al vol is.
Hij pulseert normaal met een minuutje ertussen op 14.3 en kort 15 volt. Zodat hij nu al een hele dag en nacht op 14,3 V staat.
Maar dat is alleen als hij goed is gestart.
Ga de oscilloscoop er nog eens aanknopen.
De reden van een lader is dat een gewone gestabiliseerde voeding niet altijd zo stabiel is. Als je dus net tegen de 100% zit moet je niet nog wat verder willen. 14.3 V is denk ik de juiste max. spanning.
Er is veel discussie over wat verstandig is met druppelladen en continu druppelen.
Net even gemeten met de scoop, maar de spanning is geen PWM impuls.
Het is een zeer langzaam dalende of stijgende spanning.
Met een weerstand ertussen werkt het niet, want zelf met een 0,15 Ohm geeft de lader direct een fout conditie aan.
Op de losse accu ontstaan in elk geval dezelfde problemen.
Hij danst dan traag tussen 15 en 16 volt (Na de fout start)
Arco
Special Member
Bij continuladen (13.7v) gaan ze ook best lang mee hoor...
We hebben alarmapparatuur terug gehad waarin de accu's na 10 jaar of langer nog goed hun werk deden...
In een alarm moet je hem sowieso iedere 5 jaar vervangen.
Ja ik denk dat 13.7 Volt genoeg moet zijn.
De lader die ik nu heb besteld levert dat ongeveer.
Heb een TIROL 750mA 6 V 12 V Automatische Acculader gekozen.
Druppelladen zou bij 13 Volt starten.
Verkoopt een zaak hier ook maar veel duurder onder een ander merkje. Dino
je hebt eigenlijk geen druppelladen nodig omdat je ook een continue verbruik hebt door je schakeling.
bij druppelladen ga je de accu enkele uren laten rusten, en dan weer wat bijladen. enkele uren rusten, weer wat bijladen,....
je zou eigenlijk iets moeten maken dat de accuspanning laat zakken naar 13,4V (bv door met 80mA te laden en 100mA te verbruiken)=rust periode
en daarna met 120mA bijladen terwijl je schakeling maar 100mA verbruikt= druppelbijladen
Heb er voorlopig de oude gestabiliseerde voeding aangehangen die ik twee keer per dag met een tijdklok een kwartiertje laat bijladen. Ik denk zelfs dat een keer voldoende is. Maximale spanning is dan 13,87 Volt. Hij zakt wat terug uiteraard naar ongeveer 13,3 Volt in 12 uur.
Gisteren nog wat getest met de Dunlop.
Om hem eens goed onder handen te nemen, nam ik een lange tijd van een aantal uren tussen de laadperiodes, dat leek eerst goed te gaan.
Daarna simuleren van frequente spanningsuitval en restart op een volle accu.
Zodra ik de druppellader om het uur op startte met 10 minuten laadtijd ging het gegarandeerd fout. Ook op een losse accu.
Dan ontstaat weer dat pulsgewijs overladen tussen 15 en 16 volt.
Dus ook deze gaat retour.
Er is een mogelijkheid op de alarmprint om inderdaad een zwakke stroom via een voorschakelweerstand permanent te laten bijladen.
Een heel oud topic realiseer ik me, maar het beschreven probleem van de Dunlop lader (die nog steeds verkocht wordt) bestaat nog steeds. Is er iemand die ooit heeft ontdekt wat de reden is dat de Dunloplader dit gedrag vertoonde?
Ik heb al een tijdje een auto met +/-30Ah 12V loodaccu hiermee onderhouden en ik bemerkte laatst dat deze nu ook staat te dansen tussen 14,8V en 15,5V (gemeten met trage meter, dus misschien nog wel hogere pieken).
Exact hetzelfde probleem als BRNRDS beschreef dus.