Ik gebruik een paar jaar mediaplayertjes van JBSYSTEMS MPL-1.
Er past een USB stick in of een SDcard.
Tot nu toe geen probleem mee gehad, maar ik heb een paar nieuwe sticks en die worden niet herkend. Nu heb ik ontdekt dat onder hetzelfde type kennelijk twee binnenwerken bestaan. Kenmerkend is dat bij de niet werkende de verlichtingsledjes het scherm van bovenaf belichten en bij de werkende zitten ze aan de onderkant van het scherm. De plaats van de leds heeft er uiteraard weinig mee te maken.
Het filesysteem is FAT16 of FAT32. Een limiet weet ik niet, maar 8GB sticks worden zonder meer afgespeeld. De sticks die het wel en niet doen zijn 2GB.
Ze worden feilloos geaccepteerd door een PC.
Ik heb de sticks opnieuw geformatteerd Fat 32 en clustergrootte 4K en 16K. Dat geeft geen verandering.
Het merk van de sticks is AreTop 2GB
Kan het iets te maken hebben met USB 1 en USB 2.0 o.i.d.
Wat zou ik nog kunnen proberen?
Formateer je stick eens met het programma in de volgende link: http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Disk-Storag…
en zet daarna de bestanden erop.
Er zijn blijkbaar verschillende opslag systemen, ik wilde een opstartbare stick maken maar sommige kunnen dat niet, vaak goedkoop, had er twee van de kruitvat die het niet deden maar waar ik wel data op kon zetten en lezen en daar ook voor gebruikte, nu werkt 1 niet meer in windows, in linux nog wel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Na "SD" kwam "SDHC". Dat is nodig zodra de capaciteit boven de 4Gbyte uitkomt. Die 2Gb dingen kunnen dus SD zijn, maar natuurlijk ook de nieuwere "SDHC". Als je mediaplayer alleen SDHC babelt zijn de originele SD dingen niet bruikbaar.
Zomaar een theorie.
Op 9 februari 2018 17:58:40 schreef flash2b:
Formateer je stick eens met het programma in de volgende link: http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Disk-Storag…en zet daarna de bestanden erop.
Dat had ik ook al van iemand anders gekregen. Hoewel ik admin ben blijft de pc zeggen dat ik admin rechten moet hebben.....
Formateringstooltje (exe) starten onder "run as administrator" ?
In je "program files" zoeken naar dat exe-bestandje en starten met rechter muisklik.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (40%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wel kijken of ze inderdaad met FAT32 zijn geformatteerd. (als het FAT, NTFS, of EXFAT is begrijpen veel apparaten dat niet)
wat ik ook vaak doe is de stick op het apparaat zelf formateren.
ook al vaak gehad dat een SD kaart niet aanvaard wordt in een fototoestel. even de kaart herformateren in het fototoestel en dan doet die het wel. doet het dan ook nog in een pc
Op 9 februari 2018 20:17:29 schreef Arco:
Wel kijken of ze inderdaad met FAT32 zijn geformatteerd. (als het FAT, NTFS, of EXFAT is begrijpen veel apparaten dat niet)
Ik heb ze in FAT32, maar ook in FAT16 geformatteerd.OOk heb ik nog gespeeld met de clustergrootte, maar het mag allemaal niet baten.
Ik heb hier ook een draadje lopen.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=41383
[Bericht gewijzigd door buzzy op (13%)]
Progger
GMT+1
USB heeft meerdere apparatklasses waaronder een apparaat zich kan melden. hierdoor kan je bijvoorbeeld soms een muis of USB stick gebruiken zonder driver voor dat specifieke apparaat.
zo heb je de Human Interface Device (muis, keyboard, joystick), printer, camera (PTP) media player (MTP), webcam devices.
voor USB opslag is er tegenwoord USB Attached SCSI, die dus niet door oude hardware ondersteund wordt.
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Attached_SCSI
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 9 februari 2018 20:28:15 schreef fcapri:
wat ik ook vaak doe is de stick op het apparaat zelf formateren.
Dat moet dat apparaat dan wel kunnen. Mijn ervaring is dat de meeste mediaspelers op USB/SD-kaart basis dat niet kunnen.
Ik heb zelf een Reloop RMP-2760 USB die op basis van USB-sticks werkt: die kan niet formatteren. Vervelender is de brakke software die een database-bestand aanmaakt op de stick. Dat is handig voor sorteringen (album/artiest/titel/jaargang) die ik zelden gebruik, maar betekent ook dat zomaar nieuwe bestanden op de stick sleuren op de PC en dan in de Reloop steken vaak niet werkt (soms wel, soms niet).
@ Rew: ik dacht altijd dat SDHC backwards compatible is met SD-zondermeer: oftewel, een apparaat dat SDHC spreekt, kan ook overweg met SD-kaarten.
Andersom kan het bijvoorbeeld ook: Mijn Tascam recorder is helaas erg beperkt kwa opslagcapaciteit (2 GB maximaal) maar je kunt er gewoon grotere kaartjes instoppen. Het enige is dat het apparaat wat in de war raakt met het weergeven van de resterende opnameduur.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 10 februari 2018 12:25:39 schreef weardguy:
@ Rew: ik dacht altijd dat SDHC backwards compatible is met SD-zondermeer: oftewel, een apparaat dat SDHC spreekt, kan ook overweg met SD-kaarten.
In welke richting dat soort compatibiliteitsdingen verplicht zijn, is altijd afwachten. Als iemand met veel "power" in de commissie zit en beweert dat het veel te veel resources kost in zijn apparaat dan kan het "optioneel" zijn om SD(-niet-HC) compatibiliteit in de apparaten in te bouwen.
En ook al is het verplicht, het kan zijn dat de fabrikant al dan niet bewust de SD compatibliteit om zeep geholpen heeft.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Waarschijnlijk staat er op je stick een GPT partitie table ipv de normale good old oude partition table.
Ik heb zoiets een paar jaar geleden ook gehad en mezelf rot gezocht waarom zo'n el-cheapo mp3 player het niet deed met sommige flash kaartjes. Precies dezelfde dingen uitgehaald als hierboven en allemaal kansloos.
Tot ik het ding met een "oud" formatter tool formateerde, werkte als een zonnetje.
Het playertje ondersteunde FAT16 en FAT32 volgens de "manual".
Windows 7 en hoger zet er standaard blijkbaar een GPT table op en dat werkt dus niet in sommige player chips en je ziet het nergens aan. Niet in de properties nada nergens.
Of het nu FAT16 of FAT32 is maakt niet uit. Opnieuw formatteren onder windows (cq met het orioginele windows tool) werkt niet want die laat de GPT tables staan.
Arco
Special Member
Windows 7 en hoger zet er standaard blijkbaar een GPT table
Niet in Windows 7, maar alles erna. (of je moet het expliciet uitzetten in de Group Policy Editor, GPEDIT.MSC)
Ik heb ook problemen gehad met Windows7+ op SD kaartjes die niet wilden werken.
Op Windows7+ is een geformatteerd kaartje niet leeg, maar bevat een hidden directory "system volume information" waar allerlei 'troep' door Windows wordt bijgehouden.
(voor allerlei search doeleinden en access rights)
Je kunt het zien in een command prompt door "dir /ah" te doen op het kaartje. Een vers geformatteerd kaartje zou helemaal leeg moeten zijn.
Heeft trouwens niets met de partition table te maken, die staat er altijd op.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 10 februari 2018 20:15:37 schreef Arco:
[...]
Heeft trouwens niets met de partition table te maken, die staat er altijd op.
Ik heb het hier over een GPT dat is een ander formaat partition table formaat (GUID Partion table). En niet de oude MBR partition table. En in die GPT zit het probleem dus, als die er ook op staat werken sommige players niet.
rew
Op 10 februari 2018 23:25:34 schreef henri62:
als die er ook op staat werken sommige players niet.
iets preciezer: Als er een GPT op staat, dan MOET (volgens de GPT regels) de MBR partitie tabel er ook zijn en aangeven: "D'r is een rare partitie die jij niet snapt (het GPT ding), en die beslaat de hele disk".