Hallo allemaal,

Ik heb het idee dat mijn zonnepanelen (8x160w totaal 1280wp)niet genoeg op leveren.

Ik ben vanmiddag even aan het meten gegaan, zie afbeelding en het totale vermogen komt rond de 500w.

Het zijn Sharp panelen (bj. 2010) waarvan er 4 met "hot spot" en 4 zonder zijn maar als ik ze dus na meet zit er nauwelijks verschil in.
Wel is het zo dat als ik de panelen met de hot spot op de omvormer zet zakt het vermogen met ruim 100w ten opzichte van de goede panelen.

Ik vraag mij dus af hoe dit kan, na mijn idee moeten de panelen zo rond de 800/900w kunnen komen met een volle zonnige dag als vandaag.
Ik kan ook niet direct een bypass diode vinden op de panelen.

Ter vergelijking mijn 11 panelen van 255 W, totaal 2805 W. Op zuidwest-ten-west.

MGP

LDmicro user.

Dat is idd weinig, volgens de berekening met uw cijfers zou je toch minimum 800Wh moeten opwekken.
In bijlage mijn opbrengst van vandaag, zuidgericht 4,7kWp Sanyo's(20x235w) van 2011.

Op zich is dit in vergelijking met mij helemaal niet zo slecht alleen vindt ik het nog al een verschil met onderstaande foto, 6x250wp totaal 1500w.

Mijn panelen liggen zo goed als op het zuiden en de panelen op onderstaande foto ook.

Franssel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

ik met mijn 1600Wp (8*200) naar tevredenheid

In Rotterdam vandaag, 8 panelen, 2.36 kWp. Onder 45 graden op zuid-zuidwest.

[Bericht gewijzigd door floppy op dinsdag 13 februari 2018 20:40:04 (23%)]

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vergeet niet dat de zon redelijk laag zit in de winter. de panelen zijn misschien naar het zuiden gericht, maar staan ze ook rechtop gekanteld?

je zit iets onder de helft en dat lijkt mij toch wel ok? mijn zonnepanelen op de ligfiets halen in de zomer tot 1A, en nu een miserabele 250mA (1/4de dus)

Op 13 februari 2018 20:08:12 schreef Jeroennr:
Op zich is dit in vergelijking met mij helemaal niet zo slecht alleen vindt ik het nog al een verschil met onderstaande foto, 6x250wp totaal 1500w.

Mijn panelen liggen zo goed als op het zuiden en de panelen op onderstaande foto ook.

Jawel toch? Als je bij alle plaatjes (opbrengst vandaag)/(nominaal piekvermogen) uitrekent kom je op 1.8, 2.6, 4.8, 4.3, 3.3, 4.8 kWh/kW waarbij de panelen bij de hoogste 3 net als bij jou min of meer zuid gericht zijn. Jouw 1.8 is echt veel te laag als je het mij vraagt.

Wel is het zo dat als ik de panelen met de hot spot op de omvormer zet zakt het vermogen met ruim 100w ten opzichte van de goede panelen.

Dat moet je effe uitleggen, heb je ze niet allemaal op de omvormer aangesloten? Welke omvormer(s) heb je?
Als niet alle panelen tegelijk op je omvormer hangen is dat goed mogelijk.
Ook die foto van de aansluitbox op het paneel, zijn de diodes daar stuk ofzo?

Hoek?

Mijn schoonouders hebben een 60 graden hoek of zo, ik een 20 graden hoek.
Zij produceren mij helemaal zoek sinds ik het af en toe vergelijk (vanaf eind oktober).

Ik ga er nog steeds van uit dat ik hen hartje zomer wel terugpak.

Uiteraard is bovenstaande allemaal gecorrigeerd voor vermogen e.d.: schoonouders hebben 4kW met optimizers, ik 5+kW zonder optimizers maar helft is noordgericht, dus ik zal hen vrijwel nooit echt bij kunnen houden.

Mijn piekvermogen heb ik de laatste dagen nooit boven de 2kW zien komen met (178+2350+330=) 2858Wp liggend op het zuiden en nogmaals 2528Wp op het noorden die daar ook nog aan meeleveren. Ik zal proberen te kijken of mijn schoonouders daar wel bij in de buurt komen.

(EDIT: voor de volledigheid: 330Wp moet 370Wp zijn. Een apart 330Wp (amerkaans) buizensysteem ligt elders en wordt niet gemeten qua opbrengst (is overigens ook waardeloos, zou instralingshoek ongevoelig moeten zijn maar zou ook om die reden veel meer opbrengen op een wit dak. Laat mijn dak nu net zwart zijn...)

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 14 februari 2018 23:42:18 (18%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

optimizers halen ook nog iets van het opgewekte vermogen af bij mijn weten.

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Maximale influx van de zon is alleen op het zuiden en met en hoek van 52° t.o.v. het horizontale vlak om 12:00u op het lente punt en op het herfstpunt. In de winter zouden de panelen steiler moeten staan, terwijl dat in de zomer juist minder dan 52° zou moeten zijn.
Bovendien varieert ook de positie t.o.v. exact Zuid met het jaargetijde.

In het algemeen ligt de dakhelling van de Nederlandse huizen rond de 40°. Ook al niet ideaal....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 13 februari 2018 23:08:23 (13%)]

Jeroen, volgens mijn berekeningen zou je toch 900 a 1000 W moeten halen vandaag op de middag, indien jou hellinghoek 40 graden is.
Wat is jou hellinghoek eigenlijk ?

Mijn panelen zijn ook van bj.2010 (22x185W=4070Wp), pal zuidgericht, hoek=40 en mijn piek op de middag vandaag bedroeg 3200W. (Midden Belgie)

4070Wp : 1,27 = 3200W
Als ik dezelfde 'verliesfactor' van 1,27 neem in jou geval
1280Wp : 1,27 = 1007W

Nu ja, zoals hierboven vermeld is de hoek ook belangrijk, alsook jou geografische ligging.

De panelen staan op het zuiden gericht met een hellingshoek van 15 graden.

De omvormer is een Omnik 1.0k-tl.

[Bericht gewijzigd door Jeroennr op woensdag 14 februari 2018 04:28:57 (20%)]

Hoi,

ikzelf ben destijds druk aan het rekenen geweest over de optimale afstand van de panelen in de winter/laagstaande zon en na plaatsing van de installatie kwam ik erachter dat het eigenlijk vergeefse moeite is.
De produktie in de winter is in vergelijking met de rest van het seizoen nihil. Mijn advies is om te kijken wat de installatie doet in het goede deel van het oogstseizoen.

Verder : jouw probleem zit hem waarschijnlijk in jouw hellingshoek. In combinatie met de laagstaande zon levert dat weinig instraling op. Naarmate de stand van de zon hoger wordt zal de efficiency snel verbeteren.

Grtn, Robert

[Bericht gewijzigd door aR-Gee op woensdag 14 februari 2018 06:33:56 (22%)]

Op 14 februari 2018 04:27:02 schreef Jeroennr:
hellingshoek van 15 graden.

Daar zit je probleem. Ideaal is dat de zon loodrecht op je panelen schijnt.
Nu dat de zon laag staat in de winter, vangen ze bij 15graden niet genoeg zonlicht.
De reden hiervan ? Wordt het licht weerkaatst ? Ik ben niet zeker....Dat laat ik over aan de experts ?

fcapri

hellingshoek is idd veel te laag voor de winter.
http://www.weerstationhaaksbergen.nl/weather/images/stories/Zonnestraling/Orientatie%20zonnepaneel.jpg

in de zomer mag je de panelen zelf plat leggen, dan produceren ze nog genoeg, maar in de winter moet je toch vlotjes richting 50-70° aanhouden wil je iets produceren.

je hebt nu 2 mogelijkheden:
-in de winter je panelen rechter op zetten (pakken meer wind dan, dus zorg dat ze goed vast staan), en in de zomer weer platter leggen
-uitrekenen waar je het meeste winst haalt.

stel dat je in de zomer 5000Wp haalt en in de winter 1000Wp als de panelen op 15° liggen
als je de panelen op 30° legt, ga je in de zomer misschien 4500Wp haalt en in de winter 1500Wp. zelfde uitkomst als hierboven. alleen heb je in de winter minder zonnedagen dan in de zomer en zal je op jaarbasis slechter af zijn (misschien, dit moet je dus nakijken)
als je de panelen op 50° hangt, zal je in de zomer misschien 3500Wp halen, en in de winter 3000Wp. dit lijkt de ideale oplossing. maar de kans is groot dat je in de zomer 3500kWh kan produceren met het aantal zonnedagen en in de winter 1500kWh op jaarbasis.

als je bij 15° hellingsgoed in de zomer 5000kWh kan produceren, dan is dit het meeste ideale, ook al produceer je in de winter weinig (500kWh).

staar je niet blind op die lage productiecijfers dat je nu haalt, het winterzonnetje is ook maar heel zwak. ik produceer nu MAX 25% van wat ik in de zomer haal. grootste deel van de tijd doen de zonnepanelen zelf absoluut NIKS, ook al is het mooi weer

@ kohen: als je het plaatje hierboven bekijkt zal je het wel verstaan.
in de zomerzon komen quasi alle stralen direct op het zonnepaneel
in de winterzon komt slechts 30% van die stralen op het zonnepanelen. ook zal een deel weerkaatst worden door de lage invalhoek, schiet er bijna niks meer over

Daar komt nog bij dat je bij serieschakeling van de panelen je string zo slecht wordt als je slechtste paneel. Dat kost je zo'n 8%.
Als voorbeeld neem ik even de waarden die je hebt vermeld. De MPPT zal zich bewegen tussen een stroom van 3,43A (voor de gehele string), en een wat hogere stroom waarbij de spanning van je slechte paneel in elkaar duikelt en zelfs tot nul volt kan zakken.
Zo te zien op de foto heb je ook een hete bypass diode gehad dus dat laatste zal ook het geval zijn geweest.
Ook bij 3,43A haal je de 820W niet.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 februari 2018 07:57:08 schreef kohen:
De reden hiervan ? Wordt het licht weerkaatst ?

1 vierkantemeter zonlicht (haaks op de richting van de stralen) met in theorie ongeveer 1kW aan energie verspreid zich over een veel groter oppervlak aan zonnepanelen.

Op 14 februari 2018 08:17:14 schreef fcapri:
-uitrekenen waar je het meeste winst haalt.

De vraag is wat je wilt optimaliseren. Als je volgens de belgische en nederlandse regels de overgebleven stroom het net in mag pompen en pas na een jaar afgerekend wordt op het NETTO verbruik, dan wil je vooral de totale jaarproductie optimaal hebben. Als je dan niet 2x per jaar (of meer!) het dak op wilt, dan moet je ze behoorlijk plat zetten. Ik denk intuitief zeker niet platter dan 90-52-22.5, maar ik kan het mis hebben. (volgens mij is die stand optimaal voor de midzomerdag. je wilt dus dat ze iets rechterop staan opdat je een grotere periode van "bijna optimaal" kan profiteren. )

Als je vooral autonoom de winter door wilt komen, dan moet je juist de laagste opbrengst omhoog zien te krijgen. Dan moet je ze dus veel meer rechtop zetten. Dan lever je in op de opbrengst in de zomer, maar als je autonoom bent heb je nergens om het te laten: Je hebt toch al meer opbrengst dan je verbruikt.

Ik heb vanmiddag een paneel op 60 en op 35 graden midden in de zon gezet, wat de meeste al zeiden is dat mijn hellingshoek te laag is, nou dat klopt inderdaad..

Zie foto's hieronder.

Zoals ik het bereken komt het totale vermogen van de panelen ruim over het aangegeven vermogen.

60 graden = 6,79A x 28,55V = 193W
35 graden = 5,92A x 28,55V = 169W

Bedankt voor jullie hulp!

fcapri

ik heb twijfels aan je meetmethode.
vermenigvuldig je hier nu de openklemspanning en de kortsluitstroom?

Ja klopt fcapri, moet ik dit anders doen?

Wou graag weten wat het paneel ongeveer kan leveren en of er misschien een zekering kapot is.

[Bericht gewijzigd door Jeroennr op woensdag 14 februari 2018 15:19:50 (28%)]

wielklem

RTFM, dan pas vragen...

hier liggen ongeveer 100 panelen met een totaal vermogen van rond de 29KW.
deze liggen vast, draaien niet mee en onder een vaste hoek.

Op een dag als vandaag met een mooi zonnetje leveren deze 16KW.
in de zomer is dat 27~28KW.
praktisch voorbeeld van hoe het zomer zonnetje nuttiger is dan het ook erg mooie winter zonnetje.

[Bericht gewijzigd door wielklem op woensdag 14 februari 2018 15:47:15 (11%)]

Franssel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

ik heb 1600wp op plat dak op 20grade zuid
Max piek vorig jaar 1800W
mijn opbrengst was vanmiddag boven de 1000W (5,38kWh vandaag)
dus ruim meer dan de mogelijke helft van het mogelijke

fcapri

Op 14 februari 2018 15:14:44 schreef Jeroennr:
Ja klopt fcapri, moet ik dit anders doen?

Wou graag weten wat het paneel ongeveer kan leveren en of er misschien een zekering kapot is.

ja, want jij vermenigvuldigd nu de openklemspanning (bij 0 stroom) met de kortsluitstroom (bij 0V) om aan het vermogen te komen, dat is gewoon onrealistisch.

ik zou er een 12V gloeilamp van een auto aanhangen, dan verwacht ik iets van een 13V 3A ofzo en dat is het vermogen dat je zonnepaneel levert.

als je dan het paneel wat zou kantelen, zou je langs de ene kant de spanning en stroom zien zakken, en bijgevolg ook het vermogen.
en dat is de realistisch nuttige energie dat je kan aftappen. die 169 en 190W kan je niet gebruiken want die bestaat niet