Ha Ronnie, ik kan mij voorstellen dat je zo'n groot apparaat uiteindelijk heb weggedaan met zoveel 'inwendige zeesporen.' Je had wel een unieke versie, want op de foto zag ik dat het doorlopende uitvoering was met een exciter die liep van 1,5 tot 30MHz. Het is vrijwel altijd de zeevaart uitvoering die je tegen komt. Met name de exciter is inwendig beduidend anders dan de zeevaart uitvoering.
Toen ik de units kreeg werkte de zaak bij mij ook niet. Er waren meerdere problemen namelijk één in de exciter, één in de voeding en ook één in de eindtrap.
Van de E5002 exciter had ik alleen een slecht kopie van de documentatie. Deze heb ik nog naar de site: "peel.dk"gestuurd, waar je hem nu digitaal kunt vinden. Nergens heb ik tot heden goed leesbare schema's van deze exciter kunnen vinden. Wel van de eindtrap, daar vond ik het manual op een soort Deense markplaats site.
Ik had het geluk dat in deze E5002 exciter, voor de frequentie opbouw, een aantal printen aanwezig zijn die ook in de ontvanger zitten. Door deze uit te wisselen kreeg ik de exciter aan de praat, waarna de rest volgde.
De ontvanger ombouwen was eigenlijk eenvoudig, ik heb één van de 1,4 mHz CW filters vervangen door een USB filter. (voor LSB heb je een USB filter nodig, zowel in de RX als de exciter. Na menging wordt dit USB signaal dan LSB). Voor de exciter was de ombouw een stuk lastiger. Er was wel plaats op de print voor het USB filter, maar dit werd omgeschakeld via twee mini DIL relais. Deze relais kon ik nergens vinden, ja ik vond wel relais van die afmetingen, maar dan zaten de schakelcontacten op andere aansluitpennen. En ik was bang dat als ik de printbanen zou verleggen, dat er een grote kans was om de print onherstelbaar te beschadigen. Uiteindelijk heb ik zes dunne coaxkabeltjes naar buiten uitgevoerd en op een openplaats in de exicter de relais omschakeling gemaakt voor het schakelen van de filters. Voorts heb ik de zaak zo goed mogelijk afgeschermd.
Tijdens de afgelopen PACC contest het ik set goed kunnen proberen, alles werkte prima, zowel op USB als LSB.
Mocht jij nog iemand weten, of wellicht een bezoeker van deze site, die de documentatie heeft van deze exciter (ook bekend als Debeg E7313), dan hou ik mij van harte aanbevolen. Al is het maar om een leesbare kopie van de schema's te mogen maken. (pa0uyl@amsat.org)

vr. groet, Herman

Een foto van de ombouw van de exciter E5002 voor LSB.

vy 73,
Herman