Hallo,
Ik ben beginner op het gebied van MCU programmeren, maar ik kom er niet echt uit.
ik heb dus het volgende probleem. Ik krijg 12 digitale inputs via mijn Atmega32. Deze inputs moet ik op een of andere manier verwerken om ze door te sturen via uart. Nu weet ik dat uart maar max 8 bit kan versturen.
Nu zit ik eerst gewoon te testen met 8 bit.
hierbij doe ik het volgende:
uint8_t inputs = PIND >>2; //eerste 6 poorten
inputs += PINB <<6; // laatste 2 poorten
UDR0 = inputs;
ik heb zo'n zelfde soort code getest met arduino en krijg dan gewoon een output bij seria in de vorm van: 11001100 te zien.
alleen nu met de atmega32 en deze code krijg ik eigenlijk een lege output bij serial. maar als ik het meet met de oscilloscoop krijg ik wel netjes de goede output te zien.
hoop dat iemand mij hierbij kan helpen
Op 7 maart 2018 00:57:13 schreef digitsboy:
Maar als ik het meet met de oscilloscoop krijg ik wel netjes de goede output te zien.
Dat betekend dat de 'zender' wel werkt.
Bij uart communicatie moet je altijd even wachten vooraleer je een volgende byte kan versturen. In de praktijk schrijf je naar het seriele buffer SBUF en wacht je tot de bit TI hoog wordt. De eerste byte is nu verzonden en kan je de volgende byte versturen.
Maar het probleem is dus dat jou 'ontvanger' niets binnenkrijgt he ?
Het eerste wat in me opkomt:
Is de txd van de zender verbonden met rxd van de ontvanger ?
Zijn de baudrates, start en stop bits hetzelfde voor zowel zender als ontvanger ?
nou als ik UDR0 = '1' doe dan geeft hij wel continue 1 outputs. dus de aansluitingen en instellingen zijn oke van de ontvanger zijn oke.
Ik denk dus dat het probleem in de code zit, kan ik de pins zo wel optellen? of moet ik ze nog naar iets omzetten om ze goed te kunnen verzenden?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
uint8_t inputs = PIND >>2; //eerste 6 poorten
inputs += PINB <<6; // laatste 2 poorten
UDR0 = inputs;