Mijn naam is dentra en voor de school moet ik een beveiligingsschakeling ontwerpen die voor over -en onderspanningen beveiliging bij huishoudelijke apparaten moet zorgen.
De beveiligingsschakeling moet voldoen aan het volgende:
Bij lijnspanning tussen 115V - 125Vac staat de uitgang van de beveiligingsschakeling onder normale spanning. Er is sprake van Line OK en er gaat een groene Led branden.
Indien de lijnspanning kleiner is dan 110Vac of groter dan 130Vac, zal de beveiligingsschakeling de belasting uitschakelen. Er is dan sprake van "Line Error". Er gaat dan een rode Led branden.
Op het moment dat de belasting wordt uitgeschakeld, wordt er een Line Check van 1 minuut gedaan.Indien er daarna sprake is van Line OK, wordt de belasting aangeschakeld.
de schakeling wordt met de programma Multisum gebouwd en gemeten. Verder worden alle weerstandswaarden en spanningen berekend en gemeten. Verder heb ik een window detector gebruikt om de onderspanning en overspanning te detecteren.
Ik zit nog vast om de timer aan te sluiten en de lelay voor de belasting.
Groeten
Dentra
Welke spanningen ga je aanbieden op de ingangen van de 7408?
Wat zijn voor dat type de maxima?
Tip: 74xx logica is niet meer echt van deze tijd, een andere logische familie zou geschikter kunnen zijn.
Als je toch al een 339 hebt zou je de overige comparatoren ook in kunnen zetten als logica en/of timer. Er missen pullups, de uitgangen zijn oc. Dit zou nu vermoedelijk in de praktijk een HF oscillator zijn.
Wees bedacht op de niet-lineariteit van kleine nettransformatoren, gebruik b.v. een 230V model op de 115V lijnspanning. Ik zou gaan voor een shunt (zener-) voeding, ref en/of een stroombron voor beide leds samen zodat de door de schakeling opgenomen stroom constant is en geen invloed heeft op de meting.
Als het enkel in een simulator goed moet werken is dat een apart soort uitdaging waar ik mijn vraagtekens bij heb.
De bufferelco's lijken niet zo kosten- en ruimte efficient 
mvdk
Golden Member
dentra heeft al eerder iets over dit onderwerp gepost. Ik wil niets in de wielen rijden, maar kijk ook even in die andere post, daar zijn al veel dingen uitgewerkt.
Op 24 maart 2018 12:29:56 schreef big_fat_mama:
Hm, inderdaad. @mods: slotje?
Hi,
Ik heb een tijdje eraan bested en heb wat aan de schakeling veranderd.
Hiervoor heb ik een window comparator gebruikt en voor de led driver een transistor als schakelaar. De relay zorgt voor de leddriver.
Het is nog niet zover.
MGP
LDmicro user.
Je hebt nog werk volgens zien, een 7812 kan niet tegen 40v dat is max 35V, liefst lager.
Wat die Q1 moet doen is mij een raadsel.
Als je R7 per ongeluk op nul draait, dan heb je een hoop schade.
[Bericht gewijzigd door MGP op (20%)]
Realiseer je je dat Q1 permanent in geleiding staat, zodat de 555-ingang permanent laag wordt getrokken?
En ook: als ik Q2 was dan zou ik zeer prijs stellen op een basisweerstand...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De comparators zijn OC, dus R7 doet hier dienst als basisweerstand voor Q2... 
(met de eerder genoemde problemen: als je de insteller te ver dicht draait blaas je de comparators, Q2, en de insteller zelf op)
Waarom trouwens van die exotische rare torren voor zoiets simpels?
(dubbel)
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (97%)]
Als ik die combinatie van een K in een rondje en een variabele condensator als optocoupler moet zien, dan nog is het niet meer dan een ingewikkelde manier om led 2 tegelijk met led 1 te laten branden. Je had ze wat dat betreft net zo goed in serie kunnen zetten.
Maar wie of wat kijkt er naar die leds? En waar is die 555 voor? Er is geen aansturing voor (afgezien van Q1 dan, maar die doet ook niet veel).
e: Ik lees hierboven iets over een "relay", maar zie geen relais in de schakeling. Is dat die K-met-rondje-en-afstemcondensator soms?
Overigens maakt dat voor mijn eerste opmerking niets uit. 
--
Misschien zou het goed zijn, gewoon eens voor jezelf een uitleg van je schakeling op te schrijven. Je zou dan vanzelf zien waar je struikelt en de schakeling dus niet klopt.
Beste Frederick,
Bedankt voor uw feedback
Bij lijnspanning tussen 115V - 125Vac staat de uitgang van de beveiligingsschakeling onder normale spanning. Er is sprake van Line OK en er gaat een groene Led branden.
Indien de lijnspanning kleiner is dan 110Vac of groter dan 130Vac, zal de beveiligingsschakeling de belasting uitschakelen. Er is dan sprake van "Line Error". Er gaat dan een rode Led branden.
De timer zorgt voor de 1 minuut line check.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik begreep ook al niet wat dat rare geval K1 voorstelde.
Lijkt inderdaad een instelbare condensator. Een LDR ken ik wel, maar een LDC ben ik nog niet tegen gekomen... 
Ah, ok; de timer heeft dus een heel andere opdracht, vandaar.
Uit je beschrijving begrijp ik verder dat die K etc. dus een relais voorstelt, waarvan je dan blijkbaar het verbreekcontact gebruikt om de andere led te laten branden. Misschien is het leuk daar een elektronische oplossing voor te verzinnen.
MGP
LDmicro user.
Een relaisspoel (x Volt???) in serie met een led en 1k, zonder blusdiode is ook niet werkbaar...
De schakeling rond Q1 en die 555 is mij nog altijd niet duidelijk, maar als jij het ziet is dat voor mij geen probleem.
32mA door de basis van Q1 jagen is nu ook wel niet nodig denk ik.
[Bericht gewijzigd door MGP op (13%)]
Op 24 april 2018 19:49:19 schreef big_fat_mama:
Realiseer je je dat Q1 permanent in geleiding staat, zodat de 555-ingang permanent laag wordt getrokken?En ook: als ik Q2 was dan zou ik zeer prijs stellen op een basisweerstand...
Hartelijk dank voor uw feedback big_fat_mama.
Heb een weerstand van 1K ervoor geplaatst.
Mvg,
Dentra
Op 24 april 2018 20:20:38 schreef Arco:
Ik begreep ook al niet wat dat rare geval K1 voorstelde.
Lijkt inderdaad een instelbare condensator. Een LDR ken ik wel, maar een LDC ben ik nog niet tegen gekomen...
Beste Arco,
Die K1 stelt een relay voor Het lijkt op een condensator, maar het moet normaly close en normaly open voorstellen.
Bedankt voor uw feedback.
Op 24 april 2018 20:33:09 schreef MGP:
Een relaisspoel (x Volt???) in serie met een led en 1k, zonder blusdiode is ook niet werkbaar...De schakeling rond Q1 en die 555 is mij nog altijd niet duidelijk, maar als jij het ziet is dat voor mij geen probleem.
32mA door de basis van Q1 jagen is nu ook wel niet nodig denk ik.
Bete MGP,
Zou een zenerdiode wel als blusdiode voor de relay functioneren?
Dat van de timer zit ik nog even vast, welk component kan de timer triggeren i.p.v. een transistor?
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 25 april 2018 13:27:22 schreef evdweele:
Dit is het symbool voor een relais.
Het rechthoekige blokje stelt de spoel voor, de relaiscontacten zijn in rust getekend.
[bijlage]
Bedankt voor uw feedback evdweele.
In multisim heb ik deze gevonden voor normaly close.
Arco
Special Member
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Als je googelt naar elektronicasymbolen kom je de meest exotische tekeningetjes tegen.
Kennelijk heeft de fantasie van sommige schematekenaars geen grenzen.
Wat zo op de eerste aanblik wel klopt is het overzicht in de Engelstalige Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_symbol
Arco
Special Member
't Is ook altijd wat ergerlijk dat elektra en electronica voor eenzelfde component meestal verschillende symbolen moeten hebben... 
Beste,
Ik had de laatste tijden heel druk met wat zaken en werk.
Nupas weer de tijd gehad om wat aanpassingen te doen aan de schakeling. Heb een transistor gebruikt als switch om de rode en groene led te branden bij Line is ok en tijdens overvoltage en undervoltage detective.
Uiteindelijk gaan de ledjes niet aan.