Ik heb een velleman vtss20 soldeerstation heeft het altijd zeer goed gedaan tot plots de temp. niet meer te regelen is (gaat altijd naar max.).
Ik heb de ptc in de bout gemeten die is +/- 13 ohm .
Zou het kunnen zijn dat de triac bt136 stuk is .
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt de ptc gemeten, maar is dat in de bout of op de stekker van de bout? kabelbreuk kan ook de reden zijn..
MGP
LDmicro user.
Ze meten de spanning over het verwarmingselement om de temperatuur te weten of dat nu een PTC of NTC is weet ik niet.
Als die vol blijft verwarmen is het zeker dat niet.
Als ik het mij nog goed herinner zijn er 2 mogelijke oorzaken, de triac of de optotriac (MOCxxxx), beiden zijn door te meten met een multimeter als je niks anders hebt.
Zijn die nog goed dan heb je een groot probleem want dat wordt door een ATmega gestuurd...
IK heb de ptc gemeten in de bout.
Om de triac door te meten moet ik hem dan uit solderen of kan ik hem ook gemonteerd door meten.
Ik ga ook voor de zekerheid de kabel door meten
MGP
LDmicro user.
Stekker eruit en gewoon eens meten tussen de pinnen, bout mag eraan blijven.
Dus waarden opgeven tussen
A1 A2
A1 G
A2 G
Ook eens op de uitgangspinnen van de MOC meten om de gateweerstand er niet bij te meten.
Als de kabel kapot is warmt de bout niet meer op.
Ik ben nog vergeten te melden dat ik een regelbare weerstand in serie geplaatst
heb met de ptc ,en met die weerstand was de temp. wel instelbaar maar niet met
de potmeter van het station.
Wat bedoel je met de MOC is dat de HA 17339 (2 STUKS) OF de HA 17324 (1 STUK )
HA 17339 COMPERATOR
HA 17324 QUAD OPERATIONEL AMPLIFIER
Welke waarden moet ik meten tussen
A1 A2
A1 G
A2 G
Ik ben namelijk maar een leek op gebied van electronica maar ik probeer mijn
plan te trekken.
MGP
LDmicro user.
Dan hebben we het over 2 verschillende soldeerstations, deze van mij had geen opamps op de print, enkel een ATmega.
Geef eens de gemeten waarden op die je gemeten hebt tussen die pinnen.
Als je weinig weerstand meet is de triac defect.
Thevel
Golden Member
Op 15 april 2018 21:28:04 schreef JAN-B:
Welke waarden moet ik meten tussen
A1 A2
A1 G
A2 G
Haal voor de zekerheid de steker van de bout eruit.
Tussen A1 en A2 moet je een hoge weerstand meten, als de Triac in sluiting is dan zal je een waarde lager dan een paar Ohm meten.
Een andere optie is om de Gate los te solderen, als de bout dan nog warm wordt dan is de Triac defect, blijft de bout koud dan is er een ander defect.
De weerstand gemeten tussen A1 - A2 = 0,6 ohm
tussen A1 - G = 263,4 ohm
tussen A2 - G = 263,5 ohm
Deze waarden zijn gemeten met los gekoppelde bout en de triac niet losgesoldeerd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 15 april 2018 18:04:14 schreef MGP:
Ze meten de spanning over het verwarmingselement om de temperatuur te weten of dat nu een PTC of NTC is weet ik niet.
Als die vol blijft verwarmen is het zeker dat niet.
Ik meen dat hij bij onderbreking wel degelijk vol gaat verwarmen. Dat wil zeggen, als het hetzelfde generieke station is waar ik ervaring mee heb.
Dat gezegd hebbende las ik verderop al dat in dit geval de triac dood is, dat kan natuurlijk ook.
Ik heb nu direct geen tijd maar ga de triac vervangen.
Ik laat later iets weten of het gelukt ja dan nee , in ieder geval hartelijk dank aan iedereen.
Ik heb de triac BT136 600 E vervangen door een T410 700E van ST gevolg de bout warmt op
tot maar 330 graden max.
Wat kan er nog mis zijn ,ik ben maar een leek op gebied van electronica,volgens
de database van beide triacs zouden zij volgens mij compatibel moeten zijn.
MGP
LDmicro user.
Ze zijn niet gelijk, die BT136 heeft een sensitive gate terwijl die andere zo'n 10mA nodig heeft en ontsteekt waarschijnlijk later zodat je niet het volle vermogen hebt.
Probeer een TIC206M of koop dezelfde.
De bt136 is precies moeilijk nog te verkrijgen ik ben bij twee winkels langs geweest bij de ene kreeg ik een bt138 en bij de andere de T410 .
Er staan 3 potmeters op de print kan ik daar misschien iets mee bij regelen,
of blijf daar beter vanaf.
MGP
LDmicro user.
Het probleem van 1 bt136 online bestellen gaat meer kosten aan verzending
dan het dan dat het soldeerstation nog waard is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je zo redeneert had je er beter helemaal niet aan kunnen beginnen. Je moet gewoon denken. Een nieuwe is 100 euro, de triac in het totaal iets van 5 tot 10 euro. Nu heb je reiskosten, twee verkeerde, waarschijnlijk dure, triacs en een hoop tijd verspild. Dan was bestellen toch goedkoper 
Ik ben nog vergeten te melden dat ik een regelbare weerstand in serie geplaatst
heb met de ptc ,en met die weerstand was de temp. wel instelbaar maar niet met
de potmeter van het station.
Wat bedoel je hiermee ? Als zo de bout wel regelbaar is met een defecte triac wat regelt er dan nu de temperatuur ? Zit de ptc in serie met het element ?
Ik heb de triac BT136 600 E vervangen door een T410 700E van ST gevolg de bout warmt op
tot maar 330 graden max.
Maar is de temperatuur nu wel regelbaar ? Zo niet dan was het niet de triac.
330 graden is in ieder geval bruikbaar. Mijn station staat standaard op 320 graden.
Triacs zijn nogal grillige gevallen met nog al een grijs gebied tussen goed en kapot. Alsof ze slijten. Bij twijfel vervangen door het zelfde type.
MGP
LDmicro user.
Op 24 april 2018 17:10:15 schreef fred101:
Triacs zijn nogal grillige gevallen met nog al een grijs gebied tussen goed en kapot. Alsof ze slijten.
De grootste oorzaak is een slechte ontsteking door een slecht ontwerp.
Daardoor ontstaan er kanaaltjes in de dice waardoor ze zogezegd slijten en na een zekere tijd meer als weerstand kunnen doorgaan dan als triac.
Professionele toestellen gaan tientallen jaren mee 24/7 zonder enig defect.
Met de nieuwe T410 is de temp. regelbaar maar gaat niet hoger dan 330 graden
( volgens de led aanduiding ) .
Bij de max. stand van de potmeter gaat de led van 330 graden branden maar gaat niet
hoger naar de max. van 420 graden .Ik kan misschien de bt 138 eens proberen.
Ik heb ook de uit gesoldeerde triac doorgemeten en die is wel degelijk stuk.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 24 april 2018 17:10:15 schreef fred101:
Nu heb je reiskosten, twee verkeerde, waarschijnlijk dure, triacs en een hoop tijd verspild. Dan was bestellen toch goedkoper
Dat is ook mijn rekensommetje.
Als ik een componentje bij de dichtstbijzijnde elektronicawinkel wil halen moet ik eerst 10 kilometer rijden, een parkeerplaats zoeken, de parkeermeter voeren, 10 minuten lopen, in de winkel wachten tot je wordt geholpen en dan de hele route in omgekeerde volgorde terug naar huis.
Alleen aan benzine en de parkeermeter ben je al snel 5 euro kwijt en het kost je minstens anderhalf uur.
Thevel
Golden Member
Op 24 april 2018 12:22:33 schreef Zonnepaneeltje:
Hier hebben ze hem:
https://www.eoo-bv.nl/triacs/1601-bt136-600.html
Dat is de "gewone" BT136, je moet juist de BT136-E hebben, die heeft een sensitive gate.
Hier is de BT136-500E te koop, voor 2,40 euro heb je hem thuis.
Wel 500V ipv 600V maar op 24V zal dat geen probleem zijn.