Autoradio/ navigatie defect

Hallo ik heb op de vrijmarkt een ( defecte ) autoradio met navigatie op de kop kunnen tikken. Probleem was ( volgens de verkoper ) dat deze per ongeluk verkeerd was aangesloten en hierdoor einde verhaal... Ik ben gaan kijken en toen bleek de TDA 7388 in sluiting te staan ( deze was gebarsten ). Enfin ik heb deze gedésoldeerd en de radio wederom geprobeerd ( zonder de TDA ) maar hij doet nog steeds niks... Nu is mijn vraag: Kan de radio (om te proberen) überhaupt werken zonder de TDA ? En zo ja wat kan het dan zijn dat hij het nog steeds niet doet? Als je hem aanzet branden een paar seconden de lampjes en verbruikt de radio ong. 3,2 amp. Daarna dooft de verlichting en valt de Amp. op 0. Als je de spanning eraf haalt en er weer opzet, precies hetzelfde verhaal 3,2 amp. en daarna 0 ? Heb er foto,s bij gedaan van het voedingsgedeelte. Misschien iemand ???

Groetjes, Cor

P.s. op de lege plek behoord een elco, deze heb ik er even afgehaald om te controleren, zodoende..

Diode over de voedingspanning in sluiting? Is de 3.2A je maximale stroom op je voeding?

maartenbakker

Golden Member

Voor het zoeken naar een schema is het handig om merk en type te kennen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de tda is beveiligd tegen het ompolen van de accu, soms zit er in die dingen nog een converter voor extra spanningen, maar dat heeft deze niet.

op wat voor voeding heb je deze radio aangesloten? en heb je zowel de ACC als de vaste 12V aangesloten? 3,2A welke lang genoeg aanwezig is om afleesbaar te zijn met opstarten is vrij hoog, ik vermoed nog meer sluiting.

kan me indenken dat na een paar keer aanzetten je wel iets gaat ruiken of kunt voelen wat sterk is opgewarmd..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 1 mei 2018 22:07:30 (54%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Het zal wel einde oefening zijn.. meestal is er zoveel kapot, dat het geen zin meer heeft om te repareren...
En zeker die kleine dingen niet, ik kan ze amper zien...
Maar probeer eens om het voedingsgedeelte te omzeilen,en rechtstreeks spanning op de rest te zetten.Liefst met regelbare stroombegrenzing...

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 2 mei 2018 07:57:51 (29%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Alle hartstikke bedankt voor de eventuele oplossingen.
In het bijzonder Testman !!
Simpele oplossing aangedragen maar was wel bingo !!! ACC vergeten aan te sluiten, thanks super !!!!
Groetjes, Cor.

Nog even een vraagje ( voor de zekerheid...)
Ik moet de TDA7388 vervangen maar deze heb ik niet in huis. Welke ik wel heb is de TDA7386. Zou deze ook kunnen als eventuele vervanger ?