Hallo
Net via het repaircafe deze binnengekregen met de vraag of ik er naar wil kijken. Heb ondertussen wel veel hier gelezen maar ik kom er niet uit
Dode 42pfl3605 TPM4.1e Geen standby lampje of niets
Bij het opstarten gaat het lampje op het voedingsbord wel aan en dooft dan langzaam met aan het eind knipperen.
De 12 volt op de powersupply is strak 12v.
De 24volt is 20 volt
De 5 volt is 2.7-3.2 en is aan het pingelen.
De stb is ook heel laag. Niet eens 1 volt
Doordat de 5 volt lijn veel te laag is IC U7106 natuurlijk ook te laag.
na het loskoppelen van het mainboard is de 5 volt wel constant maar is er geen 12/24 volt meer.
Met mijn gebrekkige kennis heb ik het idee dat het niet de U7106 is. Maar de transformator lijkt mij het ook niet. De 12/24 wordt toch van een andere afgeleid als de 5 volt ? En het verklaart ook niet waarom bij het afkoppelen de 5 volt er wel is
Wie kan mij verder helpen
Groetjes
Anna
Een hoop metingen gedaan, dit is wel netjes maar ik zie het als volgt:
12V en 24V worden door eigen aftakking van trafo gemaakt, dus lager of gelijk hangt dan van belasting af op dat moment.
U7106 kan wel degelijk kapot kan zijn daar deze mogelijk in sluiting legt mogelijk en daardoor de +5V te zwaar belast word. Handel als volgt:
Koppel moederbord los. Meet de +5V standby. Indien nu OK leg een link naar Pwr On en meet de overige spanningen weer. Als je de 5V en 20V eventueel met lampjes belast kan je concluderen of voeding OK is of mainboard defect is.
@SMD
bedankt voor de reactie
Ik heb eindelijk het kunnen meten
Powerboard gekoppeld aan mainboard
+5v geeft 3v
s/b geeft 1v
24v geeft 21v
12v geeft 12v
Ontkoppeld
+5v geeft 5v
Voor de rest is er niets.
Hoe zou ik het nu verder kunnen aanpakken
Ik heb na het loskoppelen van het mainboard de 5v (die er dus is) gekoppeld aan de s/b zodat daar ook 5v op staat. Dan staat er op de rest dus niets
Groetjes
Anna
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die moet niet aan de 5V standby, maar aan de pwr on lijn.
Op 8 mei 2018 02:27:59 schreef maartenbakker:
Die moet niet aan de 5V standby, maar aan de pwr on lijn.
Hmm even een onwetend moment. Heb hier het powerboard voor mij liggen en ik zie niet de poweron lijn. Mijn idee was dat het een kwestie was van +5v koppelen aan de s/b op de CN903 maar dat is het dus niet.
Dat verklaart natuurlijk ook waarom ik geen 12v en 24 volt heb dan.
Even voor bevestiging van mijn kennis. De 5volt op poweron is dus de starter voltage. Zodra dat er op zit gaan de 12v en 24v ook starten ?
Powerboard is een Z15G3812-P02-H20-003D
Groetjes
Anna
Omdat ik bij het loskoppelen van het mainboard op de S/b nogsteeds geen +5v kreeg ben ik aan de achterkant van het bord alles terug gaan volgen
Uitgegaan van het schema wat ik heb neem ik aan dat de s/b van de +5v rail afkomt.
Maar voordat hij bij de s/b uitkomt gaat hij eerst door een opto (IC904) door een weerstand R944 en daarna naar een mosfet q909 (een rk7002). Tot aan de drain van de transistor is er nogsteeds een 5 volt dus dat is goed. Maar op de gate staat verder helemaal niets.
De source is verbonden met grond dus dat lijkt dan wel in orde.
Maar op de gate zou toch ook een spanning op moeten staan? Of praten we dan over een defecte mosfet. Ik heb hem doorgemeten en ik kan daar niet echt een fout in vinden
groetjes
Anna
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hmm ik geloof dat we spraakverwarring gehad hebben. De SB-lijn die je toont is degene die ik bedoelde met de power on. Je moet deze verbinden met de 5V standbyvoeding, dan gaat de rest van de voeding aan.
Op 9 mei 2018 21:34:57 schreef maartenbakker:
Hmm ik geloof dat we spraakverwarring gehad hebben. De SB-lijn die je toont is degene die ik bedoelde met de power on. Je moet deze verbinden met de 5V standbyvoeding, dan gaat de rest van de voeding aan.
@Maarten
Ja dat begreep ik al. Ik heb het mainboard al losgekoppeld van het powerboard.
Daarna heb ik, indien ik er stroom opzet, netjes 5volt op de twee +5v lijnen. Op de rest helemaal niets.
Daarna 1 draad (met en zonder 1k weerstand) aangesloten vanaf een +5v naar de S/B maar dan heb ik ook op alles helemaal niets. Behalve natuurlijk +5v op +5v en op S/B
Deze voeding geeft continu de spaningen af dus, er is geen Pwr on lijn aanwezig.Belast de voeding eens met (auto) lampjes en kijk wat er gebeurt.Stort voeding in, is er duidelijk iets loos. Ik geloof niet in die FET, daar de voeding genoeg stroom levert om de FET doen te roken...
maartenbakker
Golden Member
@smd maar waar is die S/B ingang op het getoonde schema dan voor?
Euhm, ja. 1-0 voor Testman. Marr verhaal van belsaten hetzelfde, edoch de S/B activeren DMV 5v er op te zetten. +5V is een aparte spanning dus waarvan (hulp/ standby) voeding dus niet goed is.
[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 11 mei 2018 18:32:07 (27%)]
Euhm, ja. 1-0 voor Testman. Marr verhaal van belsaten hetzelfde, edoch de S/B activeren DMV 5v er op te zetten. +5V is een aparte spanning dus waarvan (hulp/ standby) voeding dus niet goed is.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 11 mei 2018 18:31:30 schreef smd:
Euhm, ja. 1-0 voor Testman.
?
om het topic even netjes af te sluiten. We hebben hem werkend weer terug kunnen geven.
Ik ben met een loep alle onderdelen na gaan lopen en heb ook wat onderdelen opnieuw lopen hersolderen.
Daarna heeft die een week in het hok van het repaircafe gestaan totdat een mede vrijwilliger hem aanzette en hij het perfect bleek te doen.
Wat er nu aan de hand is; ik heb geen idee, maar hij draaide al dagen daarna goed.
groetjes
Anna