Versterker gebruikt toch nog stroom na uitschakelen

Hallo ik ben nieuw hier mijn naam is Gerard en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een versterker de Bryston 3b met een probleem als ik de versterker uitschakel blijft er toch nog stroom lopen dat kun je zien aan de de aan of uit indicatie ledjes en als je signaal invoerd word dit krakend weergegeven. ALs ik de versterker normaal inschakel doet hij het perfect. Ik heb in de versterker gekeken en zie condensators over de aan/uit schakelaar kan di het probleem zijn ?

P.s.

Het is een oude maar goede versterker kan het misschien komen dat hij voor 220 volt gebouwd is

maartenbakker

Golden Member

Welkom op het forum! Mail even naar een moderator of hij jouw post en mijn antwoord naar een nieuw topic wil verplaatsen, heb je de waarschuwing niet gezien dat je een oude discussie oprakelt?

Verder is jouw probleem waarschijnlijk op de foto's te zien; de halftransparante condensatoren van het merk RIFA. Die gaan altijd en overal stuk. Soms na 5 jaar, soms na 30 jaar. Nooit na 40 jaar want dat halen ze eigenlijk niet.

Ik zie er 2 over de netschakelaar en nog een losse die al gebarsten is bovenin de foto. Voor de beste levensduur moet je hier MKP (polypropyleen) types inzetten, liefst van een goed merk zoals Vishay, ERO, WIMA of Epcos. Klasse X2 voor over het net, over de schakelaar kan je ook X2 gebruiken of eventueel niet-X2 met minstens 1000V werkspanning.

@testman hieronder: Hij gaat niet uit, dat heeft niets te maken met een luidsprekerrelais. Geen barsten zegt niet alles en stuk zijn ze per definitie, al als ze uit de fabriek rollen - alleen weten ze het dan zelf meestal nog niet. Opzich kan de schakelaar natuurlijk ook stuk zijn, de snelste test is die 2 krengen er gewoon uitknippen. 90% kans dat hij dan weer werkt. WEL nieuwe condensatoren terugplaatsen, anders slijt de schakelaar te hard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nu het een eigen topic is, en ik de titel zie, zou ik ook denken aan die rifa's. t zijn weerstanden geworden. 1 kan lang geleden al gehemeld zijn, maar als ze allebei gaan dan krijg je dit effect..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 11 mei 2018 17:05:36 (81%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Heren,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik wilde een nieuw topic starten
Maar ik zag niet zo snel waar ik dit moet doen en ja sorry maar ik weet ook niet hoe ik dit aan de moderator moet vragen.

Ik ben echter wel blij met jullie antwoord ik ga zeker die dingen even los knippen en kijken of het is opgelost, ik neem aan dat de waarde wel goed is gekozen ondanks ons lichtnet nu 230 volt is met een tolerantie van 10 % ?

Sine

Moderator

Jep, die condensatoren zijn langzaam weerstand aan het spelen, en dat zal alleen maar erger worden. Ik zie er nog een over de brugcel, die zal vroeg of laat ook rookbom gaan spelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 11 mei 2018 16:05:27 (29%)

maartenbakker

Golden Member

Op 11 mei 2018 15:27:37 schreef Gerard1965:
Hallo Heren,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik wilde een nieuw topic starten
Maar ik zag niet zo snel waar ik dit moet doen en ja sorry maar ik weet ook niet hoe ik dit aan de moderator moet vragen.

Ik ben echter wel blij met jullie antwoord ik ga zeker die dingen even los knippen en kijken of het is opgelost, ik neem aan dat de waarde wel goed is gekozen ondanks ons lichtnet nu 230 volt is met een tolerantie van 10 % ?

Ik zie dat een van de moderatoren het zelf al gedaan heeft, top, anders zijn ze per mail te benaderen (mailadressen staan geloof ik links onder feedback). De waarde komt niet op 50% aan, maar als je hem veel groter of veel kleiner neemt dan slijt de schakelaar ook harder. Als je X2 types neemt is de werkspanning ook altijd wel goed. De werkspanning is een van de dingen die door de X2 aanduiding wordt vastgelegd, moderne types zitten altijd tussen 275 en 315 VAC. Dat komt ruwweg overeen met gangbare DC-werkspanningen tussen 800 en 900V, vandaar mijn opmerking dat een 1000V MKP ook bruikbaar is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Jep laatst ook deze RIFA's vervangen (dezelfde capa), in een powerdistributorunit,door WIMA's, unit was nog geen 4 jaar oud.