Hallo,
Ik ben net begonnen aan het boek elektrotechnisch tekenen basiskennis, erg interessant en het klaart voor mij al een hoop dingen op.
Hoofdstukken in het boek zijn verdeelt in uitleg en een kleine toets.
Een van de vragen is:
Geef de onderdelen in het hoofd en hulpstroom schema de functiecodes, codering van aansluitpunten, etcetera.
De antwoorden staan online, zie afbeelding.
Het gaat om hetvolgende:
Volgens het antwoord is op het hoofdstoom schema, spoel Q 2 als 2-2 ingevuld.
Op het hulpstroomschema: zie je dat de Q 2 op 2-2 wordt ingevuld als Q1.
Ook maakcontact Q2 . wordt Q 1 .
En verbreekcontact Q 2 klopt naar mijn idee dan weer wel.
Ik denk dus zelf dat up het hulpstroomschema Q1: Q2 A1-A2 moet zijn en het maakcontact ook Q2
Kan iemand mij hier verduidelijking over geven, want ik wil niet begrijpen dat Q2 op hulpstroomschema Q1 wordt.
Op 11 mei 2018 17:32:12 schreef Bennie-LJ:
Ik denk dus zelf dat up het hulpstroomschema Q1: Q2 A1-A2 moet zijn en het maakcontact ook Q2
Goed opgelet.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jawel toch? Er zitten gewoon een paar foutjes in.
De typo's zijn aantoonbaar. Bij de spoel Q1 staat dat er een verbreek in stramien 5 zit. En daar heet ie plots Q2. En dat is op het zelfde blad.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (60%)]
Mijn grootste bezwaar is dat ze geen titelblok met paginanummers hebven. De afgelopen 20 jaar zijn we geen Q1 of Q2 tegengekomen maar hier 2Q2
Pagina 2, code Q voor contactor (soms ook K gebruikt) in stramien 2 (kolom 2, zie bovenaan blad)
elk cad pakket doet het zo...
stabicad
e-plan
caddy / see electrical
allemaal. wie tekent er nog anders??
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 12 mei 2018 03:41:03 schreef mel:
Meestal gebruikt men voor een magneetschakelaar het symbool K,
Q is voor zekeringen en/of automaten.
Niet bij mij,
Q is voor de magneetschakelaars, K voor de (hulp en tijd)relais
F voor beveiligingen (thermisch, automaten etc)