Vandaag een herstelling binnen gekregen, een eindversterker die deel uitmaakt van een volledig systeem,
dus mute en stroominschakeling via een powerlead (5VDC), dat uit de voorversterker komt.
Eerst optisch nazicht zegt me dat deze amp niet gebruikt is in een rookvrije ruimte, en weer een STK eindtor, deze keer wel een zwaardere variant dan de 4174V nl de 4241V, welke een 330w per kanaal zou leveren, wat ik sterk betwijfel. Maar goed, de print ziet er buiten de nicotine netjes uit, de elco's ga ik sowieso vervangen, IPA gaat weer goed werk leveren. Alleen het mute relais ga ik netjes overbruggen, wegens geen nut meer. Heeft er ooit iemand van jullie ook zo'n systeem gehad voor herstelling?
Thanks 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 300W versterker
meer een 2x 120W versterker die stk 4142V. nog uit de degelijke printen tijd 1989. ik zie foto's van mensen die er een tulp aansluiting op hebben gemaakt om het ding als losse eindbak te kunnen gebruiken.
ik zou er niet teveel aan poetsen aan de binnenzijde, buitenkant poetsen en tis goed. je krijgt die aanslag nooit helemaal eraf, maar ondertussen druk je componenten krom of ontstaan er losse solderingen.
al helemaal niet gaan poetsen met een microfiber poetsdoek, die zijn statisch en blijven overal aan hangen. gewoon een oud shirt van katoen nemen, werkt veel beter..
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Wat je ziet is de teeraanslag van het roken, geen nicotine. Krijg je het weg met IPA?
Ik heb zelf nog een mooie Revox installatie met hetzelfde probleem.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Teer lost redelijk tot goed op in IPA. Kontakt WL en shcuimreiniger zijn alternatieven, ik heb alleen nog nooit schuimreiniger gebruikt in apparaten.
Ik wist niet dat Sharp systeemversterkers maakte, maar ziet er degelijk uit op de STK na.
Op 12 mei 2018 09:00:56 schreef testman:
een 300W versterkermeer een 2x 120W versterker die stk 4142V. nog uit de degelijke printen tijd 1989. ik zie foto's van mensen die er een tulp aansluiting op hebben gemaakt om het ding als losse eindbak te kunnen gebruiken.
ik zou er niet teveel aan poetsen aan de binnenzijde, buitenkant poetsen en tis goed. je krijgt die aanslag nooit helemaal eraf, maar ondertussen druk je componenten krom of ontstaan er losse solderingen.
al helemaal niet gaan poetsen met een microfiber poetsdoek, die zijn statisch en blijven overal aan hangen. gewoon een oud shirt van katoen nemen, werkt veel beter..
Harmonische vervorming is meestal ook geen hoogvlieger bij deze amps, maar goed hij is niet van mij, poetsdoeken gebruik ik van het werk, zijn speciaal voor het werken met ESR gevoelige componenten. En veel tandenborstels
IPA doet het heel goed met teer hoor. Ik gebruik het al van in de jaren 80.
waarom ga je het mute relais overbruggen? zeker dat het geen nevenfunctie heeft voor het voorkomen van een inschakelplop of dc beveiliging?
Op 13 mei 2018 14:22:24 schreef fcapri:
waarom ga je het mute relais overbruggen? zeker dat het geen nevenfunctie heeft voor het voorkomen van een inschakelplop of dc beveiliging?
Bij nader inzien is het niet nodig, het inschakelrelais van de luidsprekers is een apart relais. Er zitten er drie op, eentje voor de spanning, eentje voor de mute functie en eentje voor de luidsprekers met inschakelvertraging (DCbeveiliging etc). Het mute relais is NO en wordt geactiveerd vanaf de voorversterker. Dus een meevaller, dus is het enkel de powerlead (zoals bij car stereo gebeurt). Niks onoverkomelijk. Het mute relais is eigenlijk een simpel schakelingetje, waarom ze het niet mee geïntegreerd hebben in het ander relais zal wel een reden hebben. Denk ik.
ik zal straks het schema hier eens plaatsen, maar nu eerst werken, had al een elco verkeerd om gesoldeerd. tot straks