es1d

Ik heb een mackie SRM 650 bpowered box die is kapot.
Even nagekeken maar er zijn 2 elco's losgeraakt van de 6
die 2x parallel staan
een rij van 3 parallel links
een rij van 3 parallel links

zijn reservoir elco's en staan meteen achter de gelijkrichter.

elco's staan een beetje bol dus die gaan vervangen worden.

nu zit er tussen de twee rijen elco's 2 smd diodes waarvan er 1 stuk is.
het type diode is

ES1D DIODE, ULTRAFAST, 1A, 200V, SMD MULTICOMP

is daar een vervanger voor want ik heb ruimte zat.
Ik weet dat het een beetje vaag is uitgelegd maar heb er geen schema van

ik zie geen reacties op min vraag dus dan maar een andere vraag
heeft iemand een schema van deze box

De ES1D diode is een standaard type die je overal kunt kopen.

Je kunt er ook een met hogere spanning nemen zoals ES1E tot aan ES1M. Dat maakt zoeken makkelijker.

Verder is multicomp geen merk. Het is een handelsnaam van Farnell waaronder ze componenten verkopen. Dit kunnen goede zijn maar het kan ook de goedkoopste schroot zijn.

Ik gebruik nooit multicomp. Neem liever een fatsoenlijk merk, bijvoorbeeld Vishay, ON, Nexperia.

Verder zie je niet zo vaak elkos achter gelijkrichters bol staan. Alleen als er een flinke rimpelstroom doorheen loopt. Wel bij geschakelde voedingen etc. Post anders een foto?

vraag is niet meer actueel
Ik heb een schottky diode aan de onderkant van de print als vervanger geplaatst en 3 elco's vervangen box speelt weer

hoeben
je hebt gelijk het is een schakelende voeding dus elco's zullen niet meteen achter de gelijkrichtbrug staan
maar dubbelzijdige print en dan is de schakeling moeilijk na te lopen.
aan de bovenkant zitten alle componenten vastgekit met witte zooi die je er eerst af moet snijden om te kijken wat er onder de kit zit
vandaar de vraag hier op dit forum.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 juni 2018 12:17:47 schreef toots:
vraag is niet meer actueel
Ik heb een schottky diode aan de onderkant van de print als vervanger geplaatst en 3 elco's vervangen box speelt weer

Dat maakt de vraag des te actueler. Er zijn maar weinig Schottkydiodes die 200V aankunnen. Nou zal jij zeggen: er staat veel minder op... Nou, dat zou kunnen, maar omdat er uit een schakelende voeding geen mooie sinus komt kan het ook vies tegenvallen. Als die diode weer een keer in sluiting gaat, weet je alvast dat je een preciezer passende vervanger zult moeten toepassen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."