Opvoerpomp met nivo-schakeling

Beste lezers,

Graag ontvang ik jullie advies over het aansluiten van een simpel opvoermechanisme, de situatie is als volgt:

Een kelder-ontvochtiger vult een 20L jerrycan.
Een 12DC pomp is aangesloten aan de onderkant.
https://www.wish.com/product/5a25006c7482a33746b9bc4f
Boven en onderin de jerrycan zitten nivo-schakelingen.
https://www.myxlshop.nl/j-s-waterniveau-sensor.html

Pomp moet aanslaan wanneer hoog signaal wordt gegeven en weer uitgaan wanneer laag contact aangaat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met op welke manier ik dit moet aansluiten en welke componenten er nog bij moeten komen.

Mvg

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Dat is geen sensor, maar een gewone vlotterschakelaar. Als je wil doen wat je van plan bent heb je er twee nodig. En je hebt ook een relais nodig met een overneemcontact.

Of als je zelf niet wil prutsen kun je ook iets standaard kopen zoals dit.

https://www.conrad.nl/p/h-tronic-1114620-niveauregelaar-vullen-legen-1…

En als je het met een relais gaat doen, heb je hier een voorbeeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi Lambiek,

Ik vindt het wel leuk om zelf wat te prutsen, dus dat gaat goed komen.
De schakelaars die ik ik mijn eerste bericht benoem, zijn toch wel toepasbaar?

Heb je voor mij wellicht een link naar de bekende chinese webshop, zodat ik het juiste relais kan kopen?

BVD

Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2018 13:23:50 schreef Eikholt:
Ik vindt het wel leuk om zelf wat te prutsen, dus dat gaat goed komen.

Dat is ook leuk, maar niet iedereen is in de gelegenheid of heeft de kennis. :)

De schakelaars die ik ik mijn eerste bericht benoem, zijn toch wel toepasbaar?

Ja, die kun je gewoon gebruiken. Je hebt er alleen twee nodig.

Heb je voor mij wellicht een link naar de bekende chinese webshop, zodat ik het juiste relais kan kopen?

Je kan daar bijv. een Omron MY2 voor nemen "mits die de stroom van je pompje aan kan" die kun je overal kopen. Of je neemt een ander 12VDC type. Vergeet niet een relaisvoet er bij te bestellen.

https://nl.rs-online.com/web/c/relays/general-purpose-relay-accessorie…

https://nl.rs-online.com/web/c/?sra=oss&r=t&searchTerm=omron+m…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Ik wil toch nog wat toevoegen: zoals ik al in een eerder topic gezegd heb, ben ik nogal probleemgericht. Kelder lekwater is geen drinkwater, anders gezegd, er zitten allerlei verontreinigingen in die op den duur die kleine vlotterschakelaars laten mis-functioneren. Overstroming in je kelder, en/of een defecte pomp is wat je gaat beleven. In een medium als dit, verontreinigd water, moet je een vlotterbal van minstens 25cm doorsnee gebruiken.
Is mij een keer op de elektrovakbeurs uitgelegd.

Shiptronic

Overleden

quote van de site met de drukschakelaar

Wanneer het waterniveau de vlotterschakelaar bereikt drukt het een magneet in die het signaal doorstuurt via de kabel.

Magneet indrukken?? En signaal door sturen? het ding maakt helemaal geen signaal , tis niet meer dan een ON/OFF schakelaar :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Met die vlotterschakelaar uit die tweede link kun je spannende dingen gaan meemaken. Ding gaat vastzitten. Is uitstekend geschikt voor benzine of gasolie, of een ander absoluut schoon medium, maar niet voor verontreinigd water.
Maar goed, TS gaat een steile leercurve tegemoet.

Evarist

Golden Member

Iets met een US sensor? Dat werkt bij vuil water ook.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
mvdk

Golden Member

Op 4 juli 2018 19:03:10 schreef Evarist:
Iets met een US sensor? Dat werkt bij vuil water ook.

Probleem met vuilwater is schuimvorming. Een te kleine vlotter, of uitwendige sensors zien die schuimmassa aan voor waterniveau. Je pomp gaat droog staan draaien in schuim, en gaat meestal kapot. Die el-cheapo klokpompjes van de gammel ofzo zijn eigenlijk óók niet geschikt.
Ik heb zo'n drama bij ons bedrijf meegemaakt, een schakelhuis stond in een "nat" gebied. Toen lang geleden, half jaren '70 de kabels werden ingevoerd, bemerkte de toenmalige opzichter van de kabelleggerij het probleem van de hoge grondwaterstand. De oplossing was om een diepe put buiten naast het gebouw te maken, met daar een klokpompje in. Dat ging jaren goed, totdat de boel weer een keer open moest, en een andere opzichter opdracht gaf de pompput niet terug te plaatsen. Vanaf dat moment, eind jaren '80, was er een lekkage probleem, de kabelkelder stroomde onder. Dat werd opgelost door een muurtje te bouwen langs de keldermuur, waar het lekwater in werd opgevangen. Meerdere pogingen het lekken langs de kabelinvoeren te stoppen waren vruchteloos. Ergens in dat muurtje langs de buitenmuur was een vergaarbak, met daarin een klokpompje met vlotterschakelaar, zo'n kleintje ongeveer 4cm doorsnee. Er zat ook een hoogwater alarm contact op. Ik denk dat ik in de jaren daarna wel een keer of 15 in de nacht (zoiets geeft nooit overdag een melding) opgeroepem ben, van joh, ga eens kijken. Niet alleen ik, ook anderen. Heeft klauwen geld gekost, tot ik eens het probleem voorlegde bij een vlotterverkoper op de beurs.
Mijn functie destijds was niet om te engineren, wij plakten slechts pleisters. Heb van al dat geklooi wel een hoop geleerd/

Shiptronic

Overleden

in het verleden veel met die drijf vlotters gewerkt, en idd die geven geen of te laat alarm midden in de nacht en met stromende regen, WCpapie blijft er op plakken en ze drijven niet meer. Toen alles omgebouwd naar een druksensor die de hoogt van het water mete en dat was een hele verbetering.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Met zo'n drukschakelaar moet ook kunnen werken, die 25cm vlotterbal zal in een jerrycan ook al bezwaarlijk zijn.

Lambiek

Special Member

Jongens het is schoon water, het komt uit een luchtontvochtiger.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Die sensoren heb ik nog wel enig vertrouwen in, zolang je niet denkt de pomp er direct mee te kunnen schakelen.
Dat pompje lijkt me een prutsding. Vraag je het volgende af: durf je die pomp actief te laten en vervolgens drie weken op vakantie te gaan?

Lambiek

Special Member

Heb jij dat pompje gezien dan GJ, bij mij komt er één of ander groot reclame ding voor op de link die de TS gaf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

[ctrl][A] - [ctrl][C] en dan in google [ctrl][V]
Pompje van minder dan 5 dollar.
Op zich best een leuk pompje natuurlijk, maar niet om ergens continue op een vergeten plek in huis in een automatisch systeem te laten draaien.

Lambiek

Special Member

Nee, dat zou ik inderdaad ook niet doen. Er zijn genoeg betere pompjes te koop voor niet te veel geld.

Denk dat de TS inmiddels verdronken is in de kelder, hij laat niets meer van zich horen. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.