Hoe powerbank capaciteit te meten

Beste hobbyisten,
Ik heb recentelijk een powerbank gekocht en vertrouw de opgegeven capaciteit van 6Ah niet. Nou heb ik een aantal metingen gedaan. Zouden jullie eens kunnen kijken of ik geen denkfout maak?

Ik heb op de USB uitgang van de powerbank een gloeilamp gezet. Tussen de gloeilamp en de powerbank zit een multimeter. Deze meet de stroomsterkte. Gedurende het ontladen van de powerbank blijft de stroomsterkte naar de gloeilamp constant dus dat maakt het makkelijk. Om de uiteindelijke capaciteit van de accu te bepalen doe ik de gemeten stroomsterkte maal de uren die de lamp aan heeft gestaan.

Als ik dit doe kom ik op een capaciteit van 3,2Ah uit. Dit met een gloeilamp die 0.7A trekt en ook met een andere gloeilamp die 0.35A trekt. De powerbank wordt verkocht als een 6Ah powerbank.

Ik voel mij belazerd. Of maak ik een denkfout?

Bij voorbaat dank!

Grt,

Frank

De capaciteit is van de interne accu. Deze is nominaal 3,7V. Er wordt 5V van gemaakt door een converter. Zelfs als hier geen verliezen optreden is de capaciteit die je aan de uitgang eruit kunt halen dus maar (3,7V/5V)x6Ah = 4,44Ah
3,2Ah is dan wel weer een stuk minder.
Waar heb je deze vandaan? Bij powerbanks valt het meestal (maar niet altijd) wel mee, maar met name met losse cellen die rechtstreeks uit China komen, wordt gelogen bij het leven... 10.000mAh accu's van een vaag merk terwijl goede, betrouwbare fabrikanten niet verder komen dan ~4000mAh bij dezelfde afmeting.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 14 juli 2018 17:08:30 (43%)

Arco

Special Member

Die 6Ah is de accucapaciteit van de 3.7v accu, aan de 5v uitgang ga je dat door de hogere spanning natuurlijk niet halen.
Doordat de spanning hoger wordt is de te leveren stroom lager. En ook de step-up converter gebruikt zelf nog wat. Stel dat die 93% efficient is, dan krijg je:

3.7v * 6Ah = 22.2Wh
22.2Wh * 0.93 = 20.64Wh
20.64Wh / 5v = 4.12Ah

Dat blijft er over, als het rendement minder is zakt dat nog.
Daarbij wordt de accucapaciteit vaak ook nog te rooskleurig voorgespiegeld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank jullie voor antwoord.
Dat maakt alles duidelijk. Het rendement van die converter is niet echt iets om over naar huis te schrijven dus. Ook mijn meting bevat meet onnauwkeurigheden. Dit met een beetje liegen van de fabrikant maakt dit wel een realistisch verhaal.

Ik zal de accu dan toch maar niet retourneren. Ik vind dat dat iets te ver gaat. Ik dacht eerste dat de accu 50% kleiner is dan geadverteerd. Dat ging me wel te ver.

Allebij bedankt! Ik heb weer wat bijgeleerd :)

Arco

Special Member

De opgegeven capaciteit is zoals gezegd de accu zelf, dus iets meer als een kwart minder bij 5V is normaal...
(voor vermogen moet je die 0.7A met 5V vermenigvuldigen, dan heb je het verbruik: 3.5W)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om de uiteindelijke capaciteit van de accu te bepalen doe ik de gemeten stroomsterkte maal de uren die de lamp aan heeft gestaan.

Op zich klopt dat. Echter weet je nu niet to hoever de accu ontladen is. Is deze op een 3,5V gestopt of op 3,3V. JE weet ook niet tot vol de accu word opgeladen is dat 4,0V, 4,1V of zelfs hoger. Niet dat het goed is om een accu te ver te ontladen of te hoog op te laden maar is voor de totale capaciteitsmeting wel belangrijk.

Als je de capaciteit wilt weten moet je accu dus eerst 100% zijn opgeladen of de correctie factor weten voor als het wat minder is. Dat geld ook voor de onderkant. Heb je de accu echt tot 0% ontladen of zat er nog wat restlading in en wat is de correctiefactor daarvoor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Eigenlijk zou je in energie moeten rekenen. Dus wat betekent die 6Ah voor de accru, en wat kun je dan op 5V aan stroom/tijd verwachten. In theorie hoeft die accu niet eens 3v6 hoeven zijn, misschien zijn het er wel 2 of 3....

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Vaak wordt tegenwoordig ook de capaciteit in Watt-uur(Wh) gegeven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com