Toledo multimeter defect

Na vele jaren trouwe dienst en gerepareer ermee heb ik toch per ongeluk mijn goedkoop multimetertje van Toledo (ook wel onder andere merken op de markt gebracht) makelij opgeblazen door een verkeerde instelling, waardoor de voltages niet meer goed worden gemeten, Op het printje zijn er twee kleine weerstandjes doorgegaan nr 5 en 6 daardoor maar ik weet dus de goede waarde niet ervan. Toevallig iemand dit ding ook liggen > zwarte multimetertje met draaiknop en diode meting, transistor en 3 aansluitingen. Model is TMMH-930 zwarte uitvoering ook wel onder andere handelsnamen te koop geweest. Ik ga een andere kopen maar deze wil ik toch graag weer goed krijgen...als reserve

*hier heb ik geen app voor nodig

Ha Bart64,

Wil je dat metertje wel maken het is een ontwerp van UNI-T die weerstanden zijn precisie weerstanden.
Als je gaat rommelen dat is het volgens mij niet waard.
Ik weet het niet uit het hoofd welke deel verhouding 90kΩ 9kΩ 900Ω deze is bij jou defect maar dan de andere poot want dat is R6 ?????

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi,

Ja daarom daar kan je niet voor tobben.
Die weerstanden kan je toch zo niet kopen en dan rommelen serie of parallel dan is het ding niets meer waard.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Lijkt wel de DT-830b alleen deze is beperkt tot 5A.
Vind de gecombineerde V-Ω-mA bus wel wennen...

Tidak Ada

Golden Member

‘t Os een goedkoop ding, maar duur aan batterijen!
Heb ooit zo’n ding gekocht voor in de auto. Laat hem niet aanstaan, want dan is binnen twee dagen je batterij leeg :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb inmiddels een beter en ander leuk metertje gescoord, met auto poweroff, led schermverlichting, capaciteitsmeting, continuiteitsmeting, hertz meting op lage spanningen, met testtoon, op marktplaats. De action had bij mij de aanbieding niet meer in het assortiment. Dat was exaxt uiterlijk de zelfde meter. Het nieuwe metertje is erg handig en kan zelfs elco;s in schakeling meten.

https://nl.aliexpress.com/item/OUTEST-ZT101-Professional-Auto-Ranging-…

*hier heb ik geen app voor nodig

Die is ook bekend als Aneng 8002/8004.
Erg populair.

Op 25 juli 2018 20:52:01 schreef Bart64:
Ik heb inmiddels een beter en ander leuk metertje gescoord, met auto poweroff, Het nieuwe metertje is erg handig en kan zelfs elco;s in schakeling meten.

met die laatste funktie en capacteiten meten in het algemeen moet je erg opletten en niet altijd vertrouwen.

Als je de meter gaat testen (met nieuwe elco's dus) ga je zeggen : "wat is het probleem?" want hij meet alle onderdelen goed volgens waarde.

Het probleem zit em echter wanneer je slechte elco's gaat meten bvb met een veel te hoge ESR. Dit beïnvloed de meting in zodanige mate dat bvb een elco van 100 µF waar maar 10µF van over blijft met een ESR van 100 ohm toch nog gemeten wordt als een elco van 95µF...

Daarvoor heb ik ook een leuk dingetje gekocht een ESR meter voor componenten die zelf de componenten herkent... met een grafisch symbool en erg handig. Je kan er de componenten in vast zetten met een klembeugeltje. Erg handig en gekocht via de bekende ALiXpress ..(printje met perspex doosje, wat je zelf er omheen moet bouwen)...

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 26 juli 2018 00:11:00 schreef Bart64:
Daarvoor heb ik ook een leuk dingetje gekocht een ESR meter voor componenten die zelf de componenten herkent... met een grafisch symbool en erg handig. Je kan er de componenten in vast zetten met een klembeugeltje. Erg handig en gekocht via de bekende ALiXpress ..(printje met perspex doosje, wat je zelf er omheen moet bouwen)...

die dingen ken ik ook, heb er zelf ook een paar getest.(de goedkope en de duurdere) Zelfde probleem...ESR is uiteraard de "redindicatie" als alle andere metingen verkeerd zijn.

Om een lang verhaal kort te maken : de multimeter moet je beste, betrouwbare vriend zijn in moeilijke tijden (als je op zoek bent naar het probleem) het is dus heel belangrijk dat hij je steeds de waarheid verteld en zich niet laat misleiden door een of ander signaal dat er niet mocht zijn maar er toch is.Ik zou er dus niet zo wrekkig over doen bij de aankoop...

Ik had het al nooit op de 0,1% nauwkeurigheid, 10Mohm en de true RMS waarmee men ons al 40 jaar rond de oren slaat. (tenzij het echt nodig is)

Enfin, de praktijk heeft me geen ongelijk gegeven. In vele gevallen ben je beter af met een simpele analoge multimeter dan een of ander digitaal geweld, zeker als je niet weet hoe die gaat reageren in onzekere situaties. Van een chingchungmeter weet je dat al helemaal niet, hoe mooi de brochure ook is..