Hallo

Een diode in de massa van een 24 volt gelijkspanning is dit mogelijk? Zit een schakelaar in voorhamdbediend

In de bijlage kleine schets

Waarom schakel je de min van de voeding?

Oke en wat is het probleem?

Kan gewoon.
Je moet wel zorgen dat de luchtventielen en dioden galvanisch gescheiden zijn van de massa. Daarbij neem ik aan dat de min van de 24V-trafo aan de massa hangt.
Wat wil je bereiken met die twee dioden? Voor zover ik het zie komen ze nooit in geleiding.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (21%)]

ik het zie komen ze nooit in geleiding

Inderdaad, beide diodes zitten verkeerd om.

Dat als 1 ventiel aangstuurd via de print dat dat de ander niet gelijk mee gaat alleen dat met de schakelaar alle tegelijk gaan schakelen

Op 10 augustus 2018 21:29:56 schreef Robin2018:
Een diode in de massa van een 24 volt gelijkspanning is dit mogelijk? Zit een schakelaar in voor handbediend

Zit dit in een machine of zo, of zomaar een opdracht? Ik weet dat het een schoolvraag is. Maar wat gebeurt er als je de ventielen met de hand bediend, kan de uitgang van je print daar tegen. Al eens aan een hulp relais gedacht met een maak en een verbreek contact.

In principe hoef je alleen de dioden om te draaien. Dan zou alles goed werken.
MAARRRR!!!
Je uitgang van de print moet van buiten af onder alle omstandigheden wel naar de min geschakeld mogen worden.
Hoe ziet de uitgang van je print eruit? Is het een relais-tje wat naar de min schakelt of is het een transistor die naar de min schakelt of iets anders?
Heb je een schema van de print?
Als de uitgang niet naar de min geschakeld mag worden, dan heb je nog 4 dioden extra nodig om het spul goed werkend te krijgen. Twee er van zijn vrijloopdioden.

PS:
Ik zie luchtventielen.
Daar zit natuurlijk een portie pneumatiek aan vast.
Mag je de luchtventielen op een willekeurig moment zomaar domweg alle twee tegelijk aansturen zonder dat er schade wordt veroorzaakt of dat er slachtoffers vallen?

Heb het wat logischer getekend, met 4 diodes moet het goed werken.
D1 en D2 beschermen de stuurprintjes tegen (mogelijke)inductieve spanningen afkomstig van de ventielen.
Neem voor D3 en D4 shottky diodes als de spanningsval daarover een rol speelt.

Het veiligheids aspect van @ohm pi, heb ik niet meegenomen, maar is wel heel belangrijk.
[attachment=1]