Geheugenverlies bij NAD 414 tuner

Hallo, ik heb een oude NAD 414 tuner gekocht waarvan het geheugen wegvalt wanneer de tuner een tijdje niet gespeeld heeft.
Waarschijnlijk wordt dit geheugen gevoed vanuit een elco? Klopt dit?
Kan iemand mij vertellen welke elco ik moet vervangen? Ik heb wel geen schema, dus weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen.
Hopelijk kan iemand mij op weg zetten.
mvg,
Roeland

ER kan een nicad celletje in zitten, zo'n platte cel of een supercap, een condensaror met een capaciteit van soms wel 2 Farad, maar bij een vrij lage spanning. Zitten vaak bij de processor op het display board.

meestal zit er een goldcap in die voor het geheugen zorgt. vaak op het display bij de processor in de buurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou het deze ronde schijfvormige kunnen zijn?
http://up.picr.de/33538582sw.jpg

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

die is het, even een andere voor bestellen en het ding is weer goed. die goldcaps gaan minder lang mee onder hogere temperaturen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan een accu of een condensator zijn.Bij een condensator (goldcap) staat er een waarde op bijv: 2,2F(Farad)
Een dergelijke condensator niet testen met een universeelmeter. Vaak is de testspanning daarvan hoger dan de toelaatbare spanning op de condensator.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 11 augustus 2018 18:05:41 (41%)

doorgaans zitten er 0,010F , 0,022F of 0,047F goldcaps in bij max 5,5V. met je meter uitmeten heeft geen zin, de meeste gaan toch niet zo hoog. de zelfontlading is te hoog geworden met de jaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, ik soldeer hem er morgen uit en bestel een nieuwe (kan nu de waarde niet lezen, staat waarschijnlijk aan onderzijde)

Het betreft een 5,5V 0,1F type.

Weet iemand waar ik een gelijkaardig type als er nu in zit zou kunnen kopen (liefrst in Belgie) ? Bij Conrad vind ik maar 1 gelijkvormig type, maar dit ziet er echt zo goedkope brol uit.

https://www.conrad.be/p/korchip-dcs5r5104vf-dubbellaagse-condensator-0…

Tips zijn welkom,
merci,
Roeland

Lucky Luke

Golden Member

Ik ken het merk korchip niet, maar bij de "gelijkaardige producten" staat een panasonic (100mF/5.5V), dat is een prima condensator merk. (Welliswaar zitten van die de pootjes op de verkeerde plek, dus ff verder zoeken of ze er ook een in de juiste behuizing hebben of verlengen met draadjes)

100 mF = 0,1F ( = 100000 uF).

Maargoed, als die korchip een datasheet heeft kun je zien of de specificaties goed zijn. Dat zegt meer dan een merknaam. Op voorwaarde dat wat er staat ook echt klopt, maar hey, als je dáár al niet meer van op aan kunt...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hallo, ben toch voor de panasonic gegaan! Net vervangen en alles werkt perfect!
Merci voor de hulp