Hallo,
Bij het slopen van een schuurtje kwam dit kastje te voorschijn.
Ik wil niet de hele buurt zonder TV zetten, is er op een of andere manier te meten of dit kasje nog actief is?
Alvast bedankt!
Thevel
Golden Member
Kastje is meer dan 30 jaar oud zo te zien.
Zal niet meer gebruikt worden denk ik.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het "piepsysteem" toepassen. Dat werkt het snelst bij zulke vraagstukken.
Als er niemand begint te piepen (lees: klagen) is het niet meer in gebruik.
De voeding (de groene kabel?) losmaken en bij de buren vragen of zij ook zo'n slechte tv-ontvangst hebben.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De Philipsnummers staan op de printjes, daar moet de ouderdom waarschijnlijk wel uit af te leiden zijn...
Even een TV aansluiten en je weet het. Voor dat doel, hoef je niets los te maken, gewoon even de coax ergens op een andere coax prikken. Er zitten twee versterkers in (bovenste printjes) en die worden waarschijnlijk gevoed via de coaxkabel. Met een voltmeter kun je meten of de spanning 24 volt nog aanwezig is. Daar moet je de testcoax niet op aansluiten, want dan sluit je eventueel de dc spanning kort.
Gezien de eisen die tegenwoordig gesteld worden aan HF dichtheid, is het geen onderdeel (meer) van een openbaar cai systeem.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tis een ouwe bunt, idd een 30+ jaar oud. ik vermoed nog een centrale antenne kast uit vervlogen tijden. geen mogelijkheid dat op deze onafgeschermde muk nog modems en digitale tv draaien.
mvdk
Golden Member
En toch.... Moet het persé iets met TV te doen hebben?
De koninklijke weg is uitzoeken of dat kastje daar rechtens aan de muur is geschroefd. Bij het kadaster navragen of er ooit een zakelijk recht voor kabels en kastje is gevestigd. Want stel dat dat het geval is...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 11 augustus 2018 17:10:52 schreef testman:
geen mogelijkheid dat op deze onafgeschermde muk nog modems en digitale tv draaien.
Weleens onafgeschermde coax gezien?
Als je inzoomt lijkt er toch echt folie en een screen aanwezig bij die zwarte onderaan, gezien de koperkleur.
Dat bestond vroeger(*)ook al hoor!
*(meer dan 30 jaar geleden)
testman
zoals? een stalen kast met grijze hamerslaglak van philips is 70's of 80's spul. kwam al een document tegen over het ruimen van oude kabels in openbare gronden die meer als 10 jaar ongebruikt zijn. dat is begin dit jaar ingesteld, gemeenten kunnen er geld voor gaan rekenen, providers moeten dan oude telecomkabels maar opruimen, er ligt nogal wat ongebruikt in de grond..
@hierboven, ik doel meer op open schroefverbindingen zonder HF afgeschermde kappen. zo zagen antenne splitters in de 70's en 80's er ook nog uit.
[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 11 augustus 2018 18:18:45 (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Opruimen van niet meer in gebruik zijnd spul is niet de meest geliefde bezigheid van bedrijven...
Je ziet zelfs nog draadomroep kabels hier en daar. Als je voor ieder van dit soort kastjes dat je tegenkomt 100 euro zou krijgen, kun je een heel mooi huis bouwen denk ik...
In denhaag kwam de gemeente er een tijd terug achter dat ze al 23 jaar een transformatorhuisje onderhielden waar niets meer in zat.
(energiebedrijf was het huisje na het in onbruik raken gewoon 'vergeten' af te breken)
[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 11 augustus 2018 18:41:01 (17%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Toen ik mijn huidige woning betrok ging ik uiteraard een nieuw behangetje op de muren plakken.
Achter 4 lagen oud behang trof ik een gat aan met een bos groene coaxkabels. Ernaast zat het AOP van de aansluiting van het kabelnet van Casema, tegenwoordig Ziggo.
De kabels in het gat in de muur waren van de oude gemeenschappelijke antenne-installatie (GAI) en al een jaar of 25 buiten gebruik.
Ik heb het gat met pur volgespoten, dan kon ik er tenminste overheen behangen.
Het omgekeerde komt ook voor.
Ik ben vroeger een paar keer bij een storing van een systeem geroepen omdat een deel ervan niet meer werkte.
Er was een locatie uitgevallen.
Ter plaatse bleek dat het gebouw waar de installatie stond inmiddels was verkocht en de nieuwe eigenaar de onbekende kast met elektronica in de container met bouwafval had gegooid.
Op 11 augustus 2018 18:26:48 schreef Arco:
Je ziet zelfs nog draadomroep kabels hier en daar. Als je voor ieder van dit soort kastjes dat je tegenkomt 100 euro zou krijgen, kun je een heel mooi huis bouwen denk ik...
En niet te vergeten de met lood omhulde kabels van de DRO.
½mm lood om een kabel van een millimeter of 10 dik.
[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 11 augustus 2018 18:45:13 (19%)]
Arco
Special Member
Ouderdom zegt niet altijd wat...
Deze z.g. STAPN68 manipulatiekasten zijn al ruim 50 jaar oud en zijn (waar aanwezig) nog steeds in gebruik.
Gewoon omdat ze nog steeds voldoen, simpel, en bijna onverwoestbaar. (afsluiten gaat met 2 halve stalen beugels ervoor en een hangslot eraan)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
@Arco dat klopt zie de link van heel recente datum uit dit KPN forum.
Zonder dit topic te willen kapen heb ik ook nog wat
Ik volg dit topic omdat er in mijn kruipruimte ook een "ongedefinieerde" blauwe kabel loopt, die ik wel kwijt wil.
Hij komt vanuit de kruipruimte bij de buren(blok 4 woningen) en verdwijnt dan aan de achterkant onder de fundering door naar buiten de grond in.
Hij is blauw en 22mm dik, er staat niets opgedrukt, niet erg zwaar dus geen powerkabel.
Bouwjaar huis is begin jaren 70.
Ik vermoed dat het een oude stap xx PTT kabel is.
Ik durf hem niet zondermeer weg te knippen, maar zou hem wel kunnen aanpellen en de inhoud bekijken.
De vermoedelijk daarbijbehorende grijze kasten, zoals een op de foto, zijn in mijn wijk van de muur verdwenen.
EDIT: zie de inhoud van zo'n kast met slotje een post eerder.
Zijn er hier kenners op dit gebied?
Volgens mij is die blauwe kabel PTT telefonie.
Arco
Special Member
Is een ongepantserde PE telefoongrondkabel.
In rijtjeshuizen werd die vaak aan een kant ingevoerd, en dan onder het hele blok doorgetrokken. (en iedereen daarop afgetakt)
Het kan zijn dat die na het vervallen van de kast niet meer gebruikt wordt, maar dat hoeft niet.
(kan ook zijn dat men de boel in de grond aan mekaar gelast heeft en de kabel nog gewoon dienst doet)
Het "piepsysteem" toepassen. Dat werkt het snelst bij zulke vraagstukken.
Als er niemand begint te klagen is het niet meer in gebruik.
De voeding (de groene kabel?) losmaken en bij de buren vragen of zij ook zo'n slechte tv-ontvangst hebben.
Ga ik doen!
testman
is idd oude ptt kabel uit de 70's nog. kan zijn dat de wandkast wel weg is, maar de kast is vervangen voor een grondmof. kans dat het helemaal niks meer doet is ook behoorlijk groot.
stamkabels in bedrijven gaan ook met bosjes weg, wordt voip. de laatste jaren al wat stamkabels dik als 5x25mm2 opgeruimd, men zegt dan dat er niks meer opzit, maar soms bleek er dan nog 1 adsl modem op te zitten, leuk om uit te zoeken welk van de 300 aderparen dat dan was die modem gaat wel weg, maar pas als de glasvezel is aangelegd, en die komt als 1 der laatsten pas
als je ziet wat er nog staat aan gietijzeren kasten in wijken op de straat in heggen en tegen muren aan, zijn merendeels wijkvoeding verdelers van 50+ jaren oud.
bij bedrijven is het helemaal wat, daar kom je geregeld voedingen en dergelijke stuurkasten tegen in inbouwkasten of op t plafond, blijkt de kabel afgeknipt te zijn 10 jaar terug al, boel staat nog dagelijks stroom te vreten
vergeten
Golden Member
Hier een plattegrondje van mijn wijk, die behoort tot een carre van 32 woningen.
Op een garage die bij de voorliggende woning hoort, heeft een kast gezeten.
De garage is erbij getekend, de kast zat aan een voetpad.
Verder staat er nergens een.
Achter elk huis staat zo'n garage maar die zijn niet getekend.
Mijn huidige KPN telefoon/ADSL kabel komt bij de rode pijl het huis in
en heeft dezelfde blauwe kleur, is gepantserd en is 13 mm dik.
Er zit een stergroep in rood-blauw/oranje-wit welke uitkomt op het ISRA punt.
Arco
Special Member
Ik zou die kabel rustig laten liggen...
testman
de coax doorknippen tijdens een voetbalwedstrijd, dan is het sneller duidelijk dat de boel eruit ligt
overigens staat er geen tekst geprint op die ptt kabel, meen dat deze nog erin is gestanst, dus even afvegen om te kunnen lezen wat erop staat.
Op 11 augustus 2018 21:11:12 schreef vergeten:
Hier een plattegrondje van mijn wijk, die behoort tot een carre van 32 woningen.Op een garage die bij de voorliggende woning hoort, heeft een kast gezeten.
De garage is erbij getekend, de kast zat aan een voetpad.
Verder staat er nergens een.Achter elk huis staat zo'n garage maar die zijn niet getekend.
Mijn huidige KPN telefoon/ADSL kabel komt bij de rode pijl het huis in
en heeft dezelfde blauwe kleur, is gepantserd en is 13 mm dik.
Er zit een stergroep in rood-blauw/oranje-wit welke uitkomt op het ISRA punt.
[bijlage]
Kan je ook aangeven waar die kast zat (die is inmiddels verwijderd begrijp ik? 3 maand, netjes ) )
Arco
Special Member
Die kasten worden soms weggehaald (doorverbonden met las).
Niet omdat ze niet voldoen, maar omdat ze tegenwoordig niet meer vaak nuttig zijn. (en wel onderhoud blijven vergen)
Ze stammen nog uit de tijd dat niet iedereen telefoon had.
Er liepen dan bijv. 24 dubbeladers van de centrale naar de kast, die verdeeld konden worden over bijv. 36 woningen...
vergeten
Golden Member
Op 11 augustus 2018 22:06:05 schreef testman:
de coax doorknippen tijdens een voetbalwedstrijd, dan is het sneller duidelijk dat de boel eruit ligt
Het is geen coax.
overigens staat er geen tekst geprint op die ptt kabel, meen dat deze nog erin is gestanst, dus even afvegen om te kunnen lezen wat erop staat.
Een paar meter schoongemaakt en er staat niets op of in
vergeten
Golden Member
Op 11 augustus 2018 21:37:00 schreef Dantos:
Nog geen paniek in de wijk..
Nee de Blauwe KPN/PTT kabel is nog niet doorgehaald