Schets ( knipperend led'tje op print) werkt niet

pietplof

Golden Member

In afwachting van de reacties op mijn gedachte 1,2-1,5 voeding had ik even tijd om mijn
Arduino uno r3 aan te sluiten.

Software opgehaald.
De print op de pc aangesloten en het voedingslampje brandt.
Ook het gele ledje.

De eerste demo ( schets die een ledje zal laten knipperen) staat voor.
Druk op de eerste pijl en jawel het groene valje onderin het scherm vult zich en de boodschapper komt met: is goed
Dan het tweede pijlltje opdat het miniprogrammaatje naat de uno wordt gestuurd.
Jaaa, de beide ledjes die aangeven dat het ding communiceert met de pc knipperen hoopvol.
Ze stoppen en dan moet het gele ledje gaan knipperen ( 1 sec aan en 1 seconde uit enz.)
Neen, het ding brandt voortdurend.

Gereset, opnieuw het programma geladen ....niks, helemaal niks.

Waar kan dat aan liggen?
Wellicht een defecte controller?
Kan in het troubleshoot programma van arduino niets vinden.

festina lente

hoi Piet,
Je laadt de "blink" sketch uit de basics voorbeelden lijst neem ik aan?
Je praat over de interne led die aan pin 13 zit?
Je voedt de uno via usb verder niks?

Zo ja dan zou de handel moeten knipperen niet meer en niet minder.

Misschien even een lege sketch laden en kijken of de led brand. Zo ja..dan is de uno niet ok.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op vrijdag 7 september 2018 15:59:42 (11%)

Met vriendelijke groet, Rob
pietplof

Golden Member

Drie keer ja.
Probeer je de eerste wankele stappen te zetten op het gebied van controllers, laten ze je in de steek.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Is het dan niet véél eenvoudiger om een knipper-LED aan te schaffen, of gaat het in dit geval allen maar om de leerwaarde?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Het gaat goede man Tidak, om oefeningen met het doel te lerem programmeren met een arduino.
Inmiddels heb ik een arduino due maar niet op tijd beseft dat deze controller weer een afwijkende aanpak heeft.

Het ledje blijft branden.: defect.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Wel het goede bord geselecteerd?
Mee nemen naar de lichtmis een optie ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als het ledje brandt dan is die niet defect. Dus dan moet het iets anders zijn.

De communicatie ledjes knipperen, dus er is verbinding.

De melding dat het programmeren is gelukt, is ook goed.

Dan kan het alleen nog aan het programma liggen.
Misschien staat er een verkeerd board ingesteld?

Zie Tools -> Board
Moet staan op "Arduino/Genuino Uno"

Meestal kun je niet programmeren als dit fout staat ingesteld,

@ piet zoals je als langkopend forumlid wel weet het helpt het om je probleem helder te schetsen en terug te komen op zaken die worden aangedragen.

1. Ik lees nu weer wat over een due...heb je nu een due if een uno met problemen?

2.Heb je al een lege sketch geladen?

Met vriendelijke groet, Rob

Op 7 september 2018 23:11:35 schreef deKees:
Als het ledje brandt dan is die niet defect. Dus dan moet het iets anders zijn.

Letterlijk genomen klopt dit. De led is niet stuk. Dit wil niet zeggen dat de aansturing van de led werkt.
Op één of andere manier is poot 13 hoog. Dit kan zijn door een fout op de print. Door verkeerd aansluiten of door een programmeerfout.

Om het laatste uit te sluiten suggereerde ik om een lege sketch te laden.
Brand de led met een lege sketch dan wordt een hardwarefout waarschijnlijker.

Ook een leuke is de atmel chip verwijderen (als je een uno hebt met een chip in een socket).
Brand de led dan dan weet je (bijna) zeker dat er een fout in de print zit.

Met vriendelijke groet, Rob
Shiptronic

Overleden

Heb je een originele Arduino, of een alibabba kloon?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Staat in de sketch de led wel goed ingesteld op pin 13?

Laat anders de sketch eens zien hier.

c code:


// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin LED_BUILTIN as an output.
  pinMode(13, OUTPUT);
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);                       // wait for a second
  digitalWrite(13, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);                       // wait for a second
}

Ik heb de code een klein beetje aangepast. 13 is normaal de ingebouwde led. JE kan trouble shooten daar op pin 13 zelf via een weerstand een LED aan te hangen. En ook kan je bv 10 kiezen en daar je LED aanhangen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En... xit de led waar piet naar kijkt wel aan pin 13?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pietplof

Golden Member

Collegae, Met blijdschap geef ik jullie kennis van een knipperende led (L).
Het ding , de Arduino UNO werkt waarachtig.

En nu niet vragen wat er fout was...dan moet ik alweer diep door het stof.

Wel enige opmerkingen.
RobvanSuilen: helemaal met je eens dat de starter van een nieuw onderwerp het probleem helder moet schetsen. Ik was in de veronderstelling dat ook gedaan te hebben.
Maar maakte de fout door in eenzelfde bijdrage te vertellen dat ik ook een Arduino due had gekocht maar niet beseft dat de ,,due" met andere spanningen werkt en het ding komt ook niet in de lijst met Arduino types voor.
En dus was de verwarring daar....is het nou de uno of de due? De UNO dus.

Als je de eerstgenoemde (proef) schets wilt toepassen moet je deze wel eerst oproepen/ downloaden. Vooral niet denken dat het vertoonde aanvangsscherm het juiste is.
Als wijs man besef ik ,alweer, dat haastige spoed zelden goed is.

Uiteraard gaat mijn hartelijke dank naar de collegae die hun best hebben gedaan mij op het rechte Arduinospoor te zetten.

festina lente
Sine

Moderator

Is "Due" niet gewoon kort voor het duemilanove bord?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

De onderste heb ik.

Maar eerst ga ik oefenen met de uno; het programmeren zal ik onder de spreekwoordelijke knie krijgen.

festina lente

Nu zouden we alweer bijna denken dat we het over de Due hebben. Het gaat hier over de Uno. Je hebt ook een Due maar daar gaat het nu niet om.

Voor de duidelijkheid: dat linker knopje (het V-tje) compileert je sketch alleen maar. Het resultaat blijft op je PC staan. Het rechterknopje (pijltje) compileert nogmaals (erg irritant dat dat steeds moet, maar ok) en upload het daarna naar je target, het Uno board in dit geval.
Ik denk dat er op de Uno ook wel een ledje aan de UART-RX lijn zit, dat knippert zodra het uploaden begint, da's nog een extra check.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pietplof

Golden Member

festina lente

Fijn dat het nu allemaal werkt!
Ik moet zeggen ik vind arduinos geweldig.

Hardwarematig simpel te gebruiken omdat er veel standaard componenten voor zijn. En dan ook nog massas bibliotheken waar je uit kunt putten. Spelend leren... Ik zou bijna zeggen ' je hoeft het niet te kennen om het te kunnen'.

Veel plezier.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 7 september 2018 22:21:14 schreef Tidak Ada:
Is het dan niet véél eenvoudiger om een knipper-LED aan te schaffen, of gaat het in dit geval allen maar om de leerwaarde?

Als het dan simpeler moet, steek dan een kaars aan en knipper met je ogen :)
Maar het gaat hier ongetwijfeld om de leerwaarde (en de controle of de setup van TS werkt).