3fasige frequentieregelaar op 1 fase aansluiten- vermogen?

Hallo,
Ik gebruik regelmatig een frequentieregelaar.
Nu kwam ik een 3 fasige frequentieregelaar tegen met 3x230V ingang, 11kW
Nu vroeg ik me af wat het vermogen is wanneer ik deze op 1x230V aansluit.

Voor de werking van de regelaar is dat geen probleem omdat die er toch gelijkspanning van maakt.
Alleen kan je het volle motorvermogen (dat op het kenplaatje van de regelaar staat) niet over 1 fase laten gaan, omdat dan de gelijkrichterbrug er wss doorgaat.

Nu vroeg ik me af: Wat is dan wel het max motorvermogen dat je op 1 fase mag trekken?11kW

Op de regelaar staat bv 11kW, op 3x230V
Hoeveel kw kan ik er dan aanhangen op 1x230V ?

2/3 , 1/3?

GJ_

Moderator

Op een enkele fase kun je normaal maximaal zo'n beetje 3,5kW aansluiten.

Op 12 september 2018 14:47:27 schreef vfdvfd: Voor de werking van de regelaar is dat geen probleem omdat die er toch gelijkspanning van maakt....

Dat hangt dus van de drive af. Kleinere drives controleren meestal op ontbrekende fases door de rimpel op de tussenkring te meten. Dan zou je tot ongeveer half vermogen kunnen gaan. Grotere drives controleren vaak door meting op de fasen zelf, die tript dus direct.
Het hangt er maar helemaal van af of je die bewaking kunt uitschakelen.

Alleen kan je het volle motorvermogen (dat op het kenplaatje van de regelaar staat) niet over 1 fase laten gaan, omdat dan de gelijkrichterbrug er wss doorgaat.

Dat zal wel meevallen. Ik voedt geregeld meerdere drives via de brug van één regelaar, die hebben meestal wel een flinke reserve.

Zolang het merk en type "geheim" is kunnen we er dus helemaal niks zinnigs over zeggen :-)

Het type is een Toshiba VFS11-2110PM-WP

Heb hem getest en hij geeft GEEN FOUT bij phase-loss.
Motor draait dus gewoon.
Ik wil enkel weten wat de verhouding is in het vermogen als je de drive op een enkele fase aansluit.

Is dit 1/3 van het vermogen?

mel

Golden Member

De meeste regelaars hebben toch een detectie of alle fasen wel aanwezig zijn..
Hoe los jij dat op dan?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Deze drive heeft die detectie ook. Op een enkele fase krijg je vanzelf een PHF storing.
Oplossing is parameter IPL op NO zetten.

Op 12 september 2018 15:07:29 schreef vfdvfd:..Heb hem getest en hij geeft GEEN FOUT bij phase-loss....

Eigenwijs :-) Je hebt gewoon niet goed getest.

Het is overigens hetzelfde als een Altivar 31, dat zoekt gemakkelijker.

OK, dat was zoals ik zei al gebeurt.
Ik heb geen probleem om de drive te laten draaien.

Ik wil enkel het max vermogen weten.

GJ_

Moderator

Op 12 september 2018 15:41:54 schreef vfdvfd:
OK, dat was zoals ik zei al gebeurt.

Wat had je al gezegd?

Ik ga er eigenlijk van uit dat de maximale stroom (50/80A) het zelfde blijft. De ingang kan wel wat hebben, zie onderstaande afbeelding van een niet ongebruikelijke schakeling. Het is wel niet helemaal wat jij wil, maar de stroom is toch 3x nominaal op de voeding.

Realiseer je wel dat die 11kW een beetje een fictief getal is. Het betekend dat de drive geschikt is voor 4 polige motoren met een asvermogen van 11kW.
Een 230/400V 11kW motor is wat lastiger verkrijgbaar. Voor nieuwbouw is de drive ongeschikt omdat ie discontinued is. Dus je zou al heel toevallig net zo'n motor moeten tegenkomen.

Dus eigenlijk is de vraag, wat wil je er mee?
Met kleinere motoren moet je ook OPL op NO zetten. En hele kleine motoren sturen met een grotere drive heeft nog wat nadelen, zoals een niet goed werkende koppel compensatie.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 12 september 2018 16:16:28 (11%)

OK, de stroom blijft gelijk.
Stel 50amp.
Wordt dit dan 11kw/3 =3.66kW ?

Omdat ik dan een motor van 3 of 4kW zou kunnen aansturen met deze regelaar uit een monofasig net.
De regelaars die van 1x230V -->3x230V omzetten , hebben meestal een max vermogen van 2.2kW.
En ja , ik weet dat er uitzonderingen bestaan, zoals die types van yaskawa.
Maar die zijn dan weer extreem duur.

Dus kan ik met deze regelaar een 4kW motor aansturen uit een monofasig net?
Of kan het ook met een 5.5kW?

Ik ben op zoek naar de verhouding tussen vermogen op 3fasen en vermogen op 1 fase

GJ_

Moderator

Ik neem toch aan dat je gewoon tot 11kW zou moeten kunnen gaan. Je netzekeringen zullen je alleen om de oren vliegen :-) Het is niet voor niks dat de zwaarste drives voor 230V normaal maar tot 3,5kW gaan.
Op een gewoon net niet verder gaan dan 3,5kW. Niet voor de drive, maar voor de veiligheid.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 13 september 2018 12:05:05 (18%)

OK.
Ik maak blijkbaar niet echt duidelijk wat ik weten.
Weet iemand de verhouding tussen het vermogen??

Maakt niet uit of de drive nu kan uitvallen op allerlei dingen.
Of dat de zekering mss te licht is.

Wat als ik een 2.2kW drive van 3x230v aansluit op 1x230V
Wat is dan het max vermogen van de motor?
Aangezien de stroom hoger gaat zijn aan de ingang?
En die wil ik evenveel houden dan waneer hij op 3x230V aangesloten is

DE VERHOUDING VAN VERMOGEN AUB

GJ_

Moderator

Heb je poep in je ogen? :-)

Daar veranderd niks aan.

Op 13 september 2018 12:03:45 schreef GJ_:..gewoon tot 11kW..

Op 12 september 2018 15:55:03 schreef GJ_:..de maximale stroom (50/80A) het zelfde blijft..

De stroom aan de ingang kun je normaal best een stuk hoger maken, zie mijn afbeelding waar drie drives worden gevoed door een enkele gelijkrichter.

Ja maar ik vrees toch dat de stroom door de gelijkrichter dubbel zo groot gaat worden, als het vermogen hetzelfde blijft.
En dat die gelijkrichter het gaat begeven op den duur. Niet dan?

GJ_

Moderator

nee, zie afbeelding. Daar is de stroom drie keer nominaal.

En hoe bepaal jij dan hoeveel regelaars je ermee kan voeden?
Proefondervindelijk?

GJ_

Moderator

Hahahaha, ja, tot er rook uit komt. :-)
Nee, het tussenkring vermogen staat opgegeven. Bij kleine drives is word dit vaak opgegeven als niet meer dan het motorvermogen van de drive, maar bij grotere drives kan dit soms veel meer zijn. Ik heb hier een 5,5kW drive met een tussenkringvermogen van 15kW.

Dit is wel een andere situatie dan de jouwe, jij verhoogd het vermogen niet, enkel de stroom over individuele diodes. De stroom bij een vol belaste motor word ongeveer verdubbeld.

Hier moet ik even een beetje terugkomen van mijn eerdere stelligheid, want wie zegt mij dat die diodes van jouw specifieke drive dat echt aankunnen? Om heel eerlijk te zeggen weet ik dat niet.

Daarnaast heb ik eerder er op gewezen dat een ontbrekende fase word gedetecteerd door de rimpel op de tussenkring te meten. Hier komt ook de logicavoeding vandaan. Die rimpel zou theoretisch ook problemen kunnen veroorzaken.

Waar ik dus moet terugkomen op mijn eerdere stellige beweringen is dat blijkt dat voor wat jij wil standaard een derating van 50% word aangehouden.

Op 13 september 2018 12:15:17 schreef vfdvfd: DE VERHOUDING..

die is dus als we niks meer van die drive weten 1:2, oftewel 5,5kW. Uit de losse pols.

Ik heb van die Altivar niet de zelfde dikke boekwerken al voor de merken die ik zelf veel verkoop. Het zou kunnen dat je wel verder kunt gaan dan 50% maar ik zou het even niet adviseren. Dat was toch al niet de bedoeling begrijp ik.

OK. Dat wou ik horen.
Fijn dat je uiteindelijk mijn vraag begrijpt.

Waar vind je dat tussenkring vermogen normaal?
In de handleiding of op het kenplaatje?

GJ_

Moderator

Bij Schneider/Toshiba is het geloof ik niet eenvoudig vindbaar.
Voor "mijn" drives heb ik per type drive verschillende handleidingen, van een snelstart tot advanced manuals, plus nog een hele riedel beschrijvingen van specifieke toepassingen. De dikkere manuals hebben honderden pagna's. Daar staat het in :-)

OK.
Mijn conclusie is dat je drive met 3x230V kan gebruiken voor aan te sluiten op 1x230V. Maar dan halveert het motorvermogen.
Bedankt

Ik snap niet waar die factor 2 vandaan komt. Ik zou redeneren: Als je op drie fasen 30A uit de tussenkring gebruikt krijgt ieder van de 6 diodes gemiddeld 10A voor z'n kiezen.
Als je op 1 fase 10A uit de tussenkring gebruikt krijgen 2 van de 6 diodes gemiddeld 10A voor hun kiezen.

Als die 10A het maximum van die diode is, dan zijn die 10A/30A de limieten waar je je aan moet houden.

Nu is dit NET iets pessimistisch gerekend: Het kan best zijn dat die diodes 15 20 of zelfs 30A aankunnen. Bovendien zal het wel op het koelen van die diodes aankomen, en nu staan er ineens 4 diodes gewoon geen vermogen aan dat koelvlak te geven. Maar het zou kunnen dat iedere diode z'n eigen koelvin heeft en dan kan D1 (wel in gebruik op 1 fase) niet meeliften op het stuk koelvin van D2 (niet in gebruik op 1 fase). Daarnaast zijn diodes goedkoop en zullen veel fabrikanten makkelijk kiezen voor een overgedimensioneerde diode zodat DAT in ieder geval niet kapot gaat.

Dus wat mij betreft is het "worst case" 1/3e, maar in de praktijk vast iets gunstiger.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, ik volg je redenering.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt.

GJ_

Moderator

Op 14 september 2018 10:45:48 schreef rew:
Ik snap niet waar die factor 2 vandaan komt...

Die factor 2 klopt ook niet helemaal. Bij kleine drives is soms ietsje minder, bij grote soms ietsje meer.
Bij sommige drives is er geen derating. Je kunt je indenken dat de kleinste drives van een framesize dezelfde brug hebben als de zwaarste.

Klopt het wel helemaal dat je maar 2 diodes gebruikt als je 1 fase aansluit op een 3fase gelijkrichter. Ik zou zeggen 4 diodes en dan wordt elke diode een halve periode belast.

GJ_

Moderator

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/